|
کدخبر: 113146 شاپور پشابادی

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان فولاد مطرح شد:

بد و خوب عرضه فولاد در بورس

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد: تصمیم‌گیری درباره قیمت فولاد بدون حضور نماینده ما انجام می‌شود. به نظر می‌سد بعضی افراد نمی‌خواهند وضعیت کنونی، قانونمند و ضابطه‌مند شود.

اقتصاد بد و خوب عرضه فولاد در بورس

آشفته‌بازار قیمت فولاد تمامی ندارد. عرضه فولاد در بورس به کلافی سردرگم تبدیل شده است. اعضای صنف اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد کم و کیف عرضه بورس را غیرشفاف و پر از رانت می‌دانند. از قرار معلوم صنف تولیدکنندگان لوازم‌خانگی هم دل خوشی از شرایط عرضه فولاد در بورس ندارند. در این میان نامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به ریاست‌جمهوری اگرچه اقدامی لازم و ضروری بود اما راه‌حل پیشنهاد شده در آن مخالفان زیادی دارد. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

پورابراهیمی

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ خود به مقام ریاست‌جمهوری از پیامدهای منفی قیمت‌گذاری دستوری فولاد سخن گفته است. وی در ادامه یکی از ابزارهای خوب برای بازگشت آرامش به بازار فولاد را عرضه کل محصول فولاد تولیدکنندگان در بورس کالا عنوان کرده است. به اعتقاد او این سیاست به شفاف شدن بازار فولاد کمک می‌کند. این در حالی است که بسیاری از فعالان بازار شرایط عرضه بورس فولاد در بورس کالا را غیرشفاف می‌دانند.

رفتاری که شفاف نیست

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در ارتباط با نامه محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس‌جمهور اظهارکرد: «مدت‌هاست که درباره سوءاستفاده و رانت‌خواری بعضی افراد صحبت می‌شود اما متاسفانه به هیچ یک از سازمان‌های ذی‌ربط و مسئولان پاسخگو نیستند. به اعتقاد ما اساساً خود عملکرد هم بورس معضل بزرگی به شمار می‌آید. متاسفانه بورس از جایگاه اصلی و حقیقی خود خارج شده است و اتاق شیشه‌ای شفافی که قیمت‌گذاری صحیح توسط آن انجام شود نیست. در این شرایط بورس به نوبه خود باعث نوسانات شدید قیمت و رانت‌آفرینی برای بعضی افراد تبدیل شده است. این به آن خاطر است که بورس خارج از قلمرو خود فعالیت می‌کند. به عنوان رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد می‌گویم که به هیچ عنوان عملکرد و رفتار بورس را به رسمیت نمی‌شناسیم و آن را تایید نمی‌کنیم. رفتار بورس کاملا غیرشفاف است».

برخوردها شعاری است

وی در ادامه افزود: «بارها خاطرنشان کرده‌ایم که بهترین راه‌ برای اصلاح این وضعیت، تبعیت از قانون است. طبق قانون، مسئولیت توزیع آهن و فولاد با اتحادیه فروشندگان است. هر کس دیگری به توزیع آهن بپردازد

رستگاری

مرتکب جرم و قانون‌گریزی شده و مستوجب پیگرد قانونی است. مسئولان هیچ وقت به این مطالبه بدیهی ما توجه نکرده‌اند. یکی دیگر از مشکلات به قیمت‌‌گذاری مربوط می‌شود. تصمیم‌گیری درباره قیمت فولاد بدون حضور نماینده ما انجام می‌شود. به نظر می‌ر‌سد بعضی افراد نمی‌خواهند وضعیت کنونی، قانونمند و ضابطه‌مند شود. اگر غیر این است چرا افرادی که مسئول توزیع نیستند به این حوزه وارد شده‌اند؟ چه کسانی عامل توزیع فولاد غیرقانونی در بازار آهن و فولاد هستند؟ آیا این وضعیت نباید اصلاح شود؟ باید به این سوالات جواب داده شود. تا وقتی کار و مسئولیت قانونی صنف به خود صنف بازنگرد بازار آهن به آرامش نمی‌رسد. برخوردهای مسئولان تاکنون شعاری بوده است. این همه صحبت کرده‌ایم اما نه کمیسیون اقتصادی مجلس ما را دعوت کرده است و نه وزارت صمت. تشکل ما در تهران و کشور چند هزار عضو دارد بااین‌حال در جلسه‌ای که اخیراً با رئیس‌جمهور برگزار شد حضور نداشتیم. این به آن معناست که وزارت صمت، اعتقادی به توزیع درست و قانونی آهن و فولاد ندارد و مجلس هم به این موضوع اهمیت نمی‌دهد. نامه‌نگاری و مکاتبات هم مشکلی را حل نخواهد کرد».

اسماعیل-بازارچی

نوسانات فولاد به طور مستقیم روی صنف تولیدکنندگان لوازم خانگی هم تاثیر می‌‌گذارد. اسماعیل بازارچی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی دراین‌باره به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «در گذشته شاهد انبار و احتکار ورقه فولادی نبودیم چون امکان خرید مستقیم از تولیدکنندگان وجود داشت اما اکنون تولیدکنندگان با یک مشکل جدید مواجه شده‌اند. بعضی از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی از نوع خرد هستند و قدرت خرید در حجم زیاد را ندارند. این در حالی است که در بورس کالا فقط می‌توان در تناژ بالا ورقه فولادی خرید. ورقه فولادی ماده اولیه اصلی ماست بنابراین تولیدکنندگان لوازم‌خانگی مجبور می‌شوند محصول موردنیاز خود را به هر قیمتی از بازار آزاد تامین کنند».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها