|
کدخبر: 113035 سجاد صفری

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

نوسانات قیمت دلار بلای جان تولید

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین، گفت: نقدینگی مشکلی است که بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی کشور با آن روبه‌رو هستند و تورم و نوسانات نرخ ارز دلیل اصلی کمبود نقدینگی و عدم نقدینگی واحدهای تولیدی است.

اقتصاد نوسانات قیمت دلار بلای جان تولید

امسال توسط مقام معظم رهبری بعنوان جهش تولید نامگذاری شده است و شیوع بیماری کرونا در کشور واحدهای تولیدی و صنعتی را تحت تاثیر قرار داده است. برای آشنایی بیشتر با صنعت استان قزوین و مشکلات پیش روی تولید این با مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

حمیدرضا خانپور در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که چه تعداد واحد تولیدی و صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین فعالیت دارند و تعداد شاغلان این واحدها چقدر است؟ اظهارکرد: تعداد ۱۶۰۰ واحد تولیدی و طرح صنعتی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین، حضور دارند که از این تعداد ۸۰۰ واحد آن به بهره‌برداری رسیده است.

وی اظهارکرد: تعداد ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی از ۸۰۰ واحد به بهره‌برداری رسیده راکد هستند و در مجموع ۲۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و پایدار در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به کار مشغول هستند.

حمیدرضا-خانپور

این مقام مسوول، تاکید کرد: ۶۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در مرحله ساخت قرار دارند که تا ۳ سال آینده، همه آنها به بهره‌برداری خواهند رسید که تعداد ۲۰ هزار نفر در این واحدها به کار مشغول خواهند شد.

۲۰۰ واحد تولیدی راکد و در تملک بانک‌ها هستند

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین در پاسخ به این پرسش که در سال جهش تولید هستیم برای افزایش راندمان و عملکرد واحدهای صنعتی و تولیدی استان قزوین چه برنامه هایی مدنظر دارید، گفت: در چهار ماهه نخست امسال به میزان ۷۰ درصد سال گذشته، کارهای مربوط به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای واحدهای تولیدی جدید انجام شده است و با توجه به اینکه قزوین در کریدور اقتصادی واقع شده و به پایتخت نزدیک است سرمایه‌گذاران جدید تمایل دارند که در عرصه تولید و صنعت استان فعالیت داشته باشند. با همکاری مسوولان استانی در تلاش هستیم که زمینه فعالیت آنها را فراهم کنیم.

خانپور افزود: ۲۰۰  واحد تولیدی و صنعتی استان، راکد، نیمه فعال و جانشین بانک هستند و با جلساتی که برگزار شده و تصمیماتی که اتخاذ شده است در تلاش هستیم که این واحدها را از تملک بانک‌ها خارج کنیم و آنها را به صاحبان اصلی خود برگردانیم تا این واحدها بتوانند به چرخه تولید بازگردانده شوند.

وی تصریح کرد: در استان یک روز در هفته، بعنوان روز صنعت نامگذاری شده است که در این روز، استاندار به اتفاق دیگر مسوولان استانی از واحدهای تولیدی و صنعتی بازدید می‌کنند تا از نزدیک در جریان مشکلات واحدهای تولیدی قرار بگیرند و برای رفع مشکلات آنها تدابیری اندیشیده شود.

۱۰۰ واحد فعال در تولید ماسک و مواد ضدعفونی

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین در پاسخ به این پرسش که بیماری کرونا تاکنون توانسته است که بر فعالیت و راندمان واحدهای تولیدی و صنعتی استان تاثیر منفی بگذارد، گفت: بیماری کرونا بر عملکرد واحدهای تولیدی و صنعتی استان تاثیراتی گذاشته است که این تاثیرات هم مثبت و هم منفی هستند.

خانپور اظهارکرد: واحدهای تولیدی‌ که در زمینه تولید مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده فعالیت داشتند با شیوع بیماری کرونا در کشور، میزان فروش آنها افزایش یافت که همین موضوع باعث شد که این واحدها ساعات کاری آنها از یک شیفت کاری به سه شیفت افزایش یابد که این بعد مثبت کرونا تلقی می‌شود.

وی افزود: واحدهای تولیدی‌ای که در زمینه تولید صنایع دستی، مواد آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند با شیوع بیماری کرونا بازار فروش آنها وارد رکود شد و این واحدها متضرر شدند.

این مقام مسئول در ادامه، بیان کرد: شیوع بیماری کرونا باعث برخی از واحدهای تولیدی در زمینه تولید ماسک فعالیت داشته باشند که این باعث اشتغالزایی جوانان شد و درحال‌حاضر، بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در زمینه تولید ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده، لباس‌ها و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند.

قزوین قطب تولید مواد هیدروکربوری کشور

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین در پاسخ به این پرسش که تامین سرمایه و نقدینگی معظلی است که بسیاری از واحدهای تولیدی کشور با آن روبه‌رو هستند و برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی استان چه اقداماتی انجام گرفته است؟ گفت: نقدینگی و تامین سرمایه مشکلی است که گریبانگیر بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور شده است و واحدهای تولیدی استان قزوین نیز با هم مشکل روبه‌رو هستند.

خانپور اظهارکرد: تورم و افزایش نرخ دلار باعث شده است که واحدهای تولیدی برای تامین مواد اولیه با مشکلات جدی‌ای روبه‌رو شوند. در گذشته، واحدهای تولیدی مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت اقساطی خریداری می‌کردند ولی درحال‌حاضر و با توجه به نوسانات نرخ ارز مجبور هستند برای تهیه مواد اولیه، نقدی خرید کنند.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین، تصریح کرد: با جلساتی که با مدیران بانک‌های استان برگزار شده است تصمیماتی درخصوص ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی گرفته شده است که این موضوع می‌تواند به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی کمک کند.

خانپور در ادامه با اشاره به صادرات محصولات تولیدی واحدهای صنعتی استان، بیان کرد: استان قزوین در زمینه تولید کریستال، شیشه، مواد شیمیایی و مواد هیدروکربوری قطب تولید کشور محسوب می‌شود و واحدهای تولیدی استان علاوه بر تامین نیاز بازار داخل در زمینه صادرات نیز فعالیت دارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها