|
کدخبر: 112824 سجاد صفری

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی فارس در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

تسهیلات کم‌بهره بانکی حلقه مفقوده نقدینگی واحدهای تولیدی

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان فارس، گفت: با توجه به اقداماتی که در زمینه تسهیل فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی استان انجام شده است و با به بهره‌برداری رسیدن واحدهای صنعتی در حال ساخت، دستیابی به جهش تولید برای صنعت استان امری شدنی است.

اقتصاد تسهیلات کم‌بهره بانکی حلقه مفقوده نقدینگی واحدهای تولیدی

با شیوع بیماری کرونا در کشور واحدهای تولیدی و صنعتی کشور تحت تاثیر این ویروس قرار گرفتند و عملکرد و راندمان آنها کاهش یافت. برای آشنایی بیشتر با صنایع و واحدهای تولیدی استان فارس و اینکه آیا بیماری کرونا توانسته است این استان را با چالش روبه‌رو کند با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

احد فتوحی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که چند واحد تولیدی و صنعتی در استان فارس فعالیت می‌کنند و تعداد شاغلان این واحدها چه تعداد است، اظهارکرد: اراضی شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی استان ۲۰۹۰۰ هکتار است که در سطح آن ۶۱ شهرک و ناحیه صنعتی به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی افزود: تعداد ۶۹۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرارداد منعقد کرده‌اند که از این تعداد ۳۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی به بهره‌برداری رسیده و مابقی واحدها در مرحله ساخت و راه‌اندازی هستند.

احد-فتوحی

این مقام مسئول، تصریح کرد: در واحدهای به بهره‌برداری رسیده استان تعداد ۳۹ هزار نفر به‌صورت دائم مشغول به کار هستند.

فتوحی با اشاره به صادرات واحدهای تولیدی استان به خارج از کشور، بیان کرد: در سال گذشته، واحدهای تولیدی و صنعتی استان بالغ بر ۱۲۴ میلیون یورو به خارج از کشور صادرات داشته‌اند و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عراق، روسیه و چین بازار هدف صادراتی واحدهای تولیدی و صنعتی استان بوده‌اند.

وضعیت صنایع تولیدی در استان فارس

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان فارس در پاسخ به این پرسش که شیوع بیماری کرونا در کشور تا چه حد توانسته است که بر فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی استان تاثیر منفی بگذارد، گفت: با شیوع بیماری کرونا در کشور و در ۴ ماهه نخست امسال، بسیاری از واحدهای تولیدی استان دسته بندی شدند و برخی از واحدها  توسط ستاد مبارزه با کرونا و برای جلوگیری از شیوع این بیماری به‌صورت موقت تعطیل شدند و می‌توان گفت که در ۴ ماهه نخست ۹۹ عملکرد و راندمان بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی استان کاهش یافت.

فتوحی افزود: واحدهای تولیدی و صنعتی استان که در زمینه تولید مواد غذایی فعالیت داشتند بیشتر از دیگر واحدهای تولیدی تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفتند چون این واحدها می‌توانستند به‌صورت سه شیفت کاری فعالیت داشته باشند ولی با توجه رکودی که در بازار حاکم شد و بایستی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند نتوانستند به‌صورت سه شیفت کار کنند.

وی تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد از صنایع استان که در زمینه‌های مختلف تولیدی فعالیت می‌کنند و فعالیت آنها در زمینه تولید مواد غذایی نیست همچون گذشته به فعالیت خود ادامه می‌دهند و بیماری کرونا نتوانسته است در نحوه کارکرد و راندمان آنها تغییری ایجاد کند.

شرایط واحدهای تولیدی استان مطلوب است

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان فارس در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از واحدهای تولیدی استان در زمینه تولید ماسک و مواد ضدعفونی فعالیت دارند، گفت: تعداد ۵ واحد در زمینه تولید ماسک، حدود ۶ واحد در زمینه تولید مواد ضدعفونی و حدود ۸ واحد در زمینه تولید مواد شوینده فعالیت دارند که در مجموع  ۲۰ واحد در زمینه تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان فعالیت می‌کنند.

فتوحی در ادامه با اشاره به موضوع نقدینگی که مشکل اصلی واحدهای تولیدی کشور و استان فارس است، اظهارکرد: نقدینگی مشکل اصلی واحدهای تولیدی و صنعتی استان فارس است و با توجه به اینکه درحال‌حاضر، تسهیلات کم بهره بانکی به واحدها ارائه نمی‌شود صنایع خرد، کوچک و متوسط استان با مشکل تامین سرمایه روبه‌رو بودند که توانستیم از طریق صندوق حمایت از صنایع کوچک برای هر کدام از آنها مبلغ ۳ میلیارد تومان تسهیلات جذب کنیم و از این طریق تا حدودی کسری منابع آنها پوشش داده شد.

وی افزود: واحدهایی که در خصوص پرداخت اقساط وام مشکل داشتند و اقساط وام‌های آنها به تعویق افتاده بود به ستاد تسهیل رفع موانع تولید ارجاع داده شدند و در استانداری وام‌های آنها استمهال شدند.

وی در ادامه، بیان کرد: واحدهایی که در زمینه پرداخت حق بیمه و مسائل مالیاتی نیز مشکل داشتند به مشکلات آنها رسیدگی شده است و می‌توان گفت درحال‌حاضر، شرایط واحدهای تولیدی و صنعتی استان، مطلوب است.

صنعت فارس در مسیر جهش تولید

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان فارس در پاسخ به این پرسش که در سال جهش تولید هستیم آیا واحدهای تولیدی و صنعتی استان قادر خواهند بود که به جهش تولید دست پیدا کنند، گفت: ۲۴۰ برنامه و ریزبرنامه تعریف و تدوین شده است که با اجرای این برنامه‌ها زمینه دستیابی به جهش تولید برای واحدهای صنعتی و تولیدی استان فراهم می‌شود.

فتوحی اظهارکرد: درخصوص رفع مشکلات مربوط به زیرساخت‌های واحدهای تولیدی و صنعتی اقدامات مناسبی صورت گرفته است و با برطرف شدن مشکلات در این زمینه، شرایط فعالیت واحدهای تولیدی در ۲ یا ۳ شیفت کاری فراهم شده است.

وی تصریح کرد: با افزایش شیفت کاری واحدهای تولیدی، راندمان آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه می‌توانند افراد بیشتری را استخدام کنند تا به فعالیت مشغول شوند.

فتوحی در پایان، گفت: از مجموع واحدهایی که در مرحله ساخت قرار دارند تعداد ۵۰۰ واحد پیشرفت فیزیکی آنها کمتر از ۶۰ درصد و ۵۰۰ واحد دیگر بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و با توجه به اقداماتی که در زمینه اخذ تسهیلات بانکی برای آن انجام گرفته است به زودی به بهره‌برداری خواهند رسید و با اقداماتی که تاکنون انجام گرفته است دستیابی به جهش تولید برای صنعت و تولید استان فارس، امری شدنی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها