|
کدخبر: 112621 سجاد صفری

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

بورس ابزاری مناسب برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان اصفهان، گفت: درخصوص تامین سرمایه واحدهای تولیدی از طریق بورس بایستی فرهنگ‌سازی و این موضوع نهادینه شود. بازار سرمایه ابراز مناسبی برای تامین نقدینگی است و اگر در این خصوص فرهنگ‌سازی شود واحدهای تولیدی خواهند توانست مشکل نقدینگی خود را از طریق بورس برطرف کنند.

اقتصاد بورس ابزاری مناسب برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی

امسال توسط مقام معظم رهبری بعنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است و با شیوع بیماری کرونا در کشور فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی کشور با چالش هایی روبه‌رو شده است. برای آشنایی بیشتر با مشکلات و چالش‌های پیش روی صنعت و تولید اصفهان با مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان اصفهان به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

محمدجواد بگی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که شیوع بیماری کرونا در کشور واحدهای تولیدی و صنعتی بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است آیا عملکرد و راندمان واحدهای تولیدی و صنعتی استان اصفهان نیز تحت تاثیر این بیماری قرار گرفتند؟ اظهارکرد: ابعاد تاثیر بیماری کرونا بر تولید و صنعت کشور پیچیده و مختلف است و این بیماری نیز توانسته بر فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی استان اصفهان تاثیر بگذارد.

وی افزود: واحدهای تولیدی و صنعتی استان که در زمینه تولید مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده فعالیت دارند تاثیر کرونا بر عملکرد آنها مثبت بوده است به طوری که واحدهایی که قبلا به‌صورت تک شیفت در شبانه روز به کار مشغول بودند هم اکنون با سه شیفت کاری دارند فعالیت می‌کنند و میزان تولید آنها چندین برابر گذشته شده است.

محمدجواد-بگی

این مقام مسئول تصریح کرد: تاثیر کرونا بر عملکرد و راندمان واحدهای تولیدی در زمینه تولید مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده چنان مثبت بوده است که این واحدها محصولات تولیدی خود را به‌صورت پیش فروش به بازار عرضه می‌کنند و بازار فروش آنها نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است.

بگی در ادامه بیان کرد: در برخی از موارد به دلیل اینکه فرهنگ جامعه و سلیقه افراد نسبت به گذشته تغییر کرده است میزان خرید محصولات تغییر کرده است و همچنین افزایش قیمت دلار برای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی تاثیراتی بر روی عملکرد و راندمان آن تاثیر گذاشته است.

وی تاکید کرد: برخی از واحدهای تولیدی در زمینه واردات مواد اولیه با مشکلاتی روبه‌رو هستند و این موضوع بر روی تولید واحدها تاثیر منفی گذاشته است ولی در مجموع می‌توان گفت که وضعیت تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اصفهان مطلوب است.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در ادامه، اظهارکرد: با بازدیدهایی که از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک و نواحی صنعتی استان صورت گرفته است بیشتر مشکلات تولیدکنندگان مربوط به مسائل مالیاتی و تسهیلاتی بانک‌ها است که این مشکلات نیز در ادوار گذشته، تولیدکنندگان با آن روبه‌رو بوده‌اند.

بگی افزود: در زمینه تولید لوازم خانگی، محصولات الکترونیکی، مصنوعات چوبی و فلزی، وضعیت کار تولیدکنندگان مطلوب است و می‌توان گفت که با شیوع بیماری کرونا در کشور واحدهای تولیدی استان اصفهان با تعطیلی روبه‌رو نشده‌اند.

حدود ۶۰ درصد واحدهای تولیدی به بهره برداری رسیده اند

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که چه تعداد واحد تولیدی و صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان فعالیت دارند و تعداد نیروهای مشغول در آنها چند هزار نفر است؟ گفت: تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان ۱۰ هزار واحد تولیدی است که از این میزان تعداد ۵۸۰۰ واحد آنها فعال هستند.

بگی اظهارکرد: تعداد ۱۳۶ هزار نفر نیروی کار به‌صورت دائم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اصفهان به کار مشغول هستند.

افزایش راندمان واحدهای تولیدی اصفهان

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در سال جهش تولید هستیم آیا واحدهای تولیدی استان قادر هستند در امسال به جهش تولید دست پیدا کنند؟ گفت: درحال‌حاضر، برخی از واحدهای تولیدی استان دارند با سه شیفت کاری فعالیت می‌کنند و برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی همانند تولیدکنندگان لوازم خانگی، محصولات با کیفیتی تولید می‌کنند که حتی با محصولات مشابه وارداتی قابل رقابت هستند.

بگی اظهارکرد: راندمان برخی از واحدهای تولیدی استان در امسال نسبت به ادوار گذشته افزایش داشته است و این موضوع، مصداق شعار سال، یعنی جهش تولید است.

وی تصریح کرد: واردات برخی از محصولات وارداتی مانند لوازم خانگی، نسبت به گذشته کاهش داشته است و دولت نیز با اقداماتی که انجام داده است توانسته جلوی خروج ارز از کشور را بگیرد و این می‌تواند زمینه بازار فروش محصولات داخلی را فراهم کند و واحدهای تولیدی استان، علاوه بر تامین نیاز بازار داخل حتی می‌توانند در زمینه صادرات هم فعالیت داشته باشند.

واحدهای راکد اصفهان به چرخه تولید بازمی‌گردند

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که برای به چرخه تولید بازگرداندن واحدهای راکد استان چه برنامه هایی دارید؟ گفت: طبق برنامه هایی که مد نظر مسوولان استانی قرار دارد سعی بر این است که بتوانیم واحدهای راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان را به چرخه تولید برگردانیم.

بگی اظهارکرد: فعالیتی که این واحدها در گذشته داشته‌اند رصد شده است و با عارضه یابی که صورت گرفته و با همکاری و مساعدت دستگاه‌های ذیربط استان در تلاش هستیم که مشکلات پیش روی این واحدهای راکد را رفع کرده تا بتوانند دوباره پا در عرصه تولید بگذارند.

وی تصریح کرد: ضعف مدیریتی و مشکلات مربوط به مسائل مالیاتی و تسهیلاتی از عمده مشکلاتی هستند که باعث شده واحدهای تولیدی از چرخه تولید خارج شوند.

بورس ابزار مناسبی برای تامین سرمایه واحدهای تولیدی

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که نقدینگی مشکل پیش روی بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی کشور است و آیا واحدهای تولیدی استان نیز با این مشکل روبه‌رو هستند؟ گفت: میزان سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با توجه به میزان تورمی که در کشور وجود دارد کاهش یافته است و مشکل نقدینگی موضوعی است که بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی کشور با آن دست به گریبان هستند و واحدهای استان اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

بگی اظهارکرد: با توجه به پیگیری‌های تشکل‌های بخش خصوصی که وارد سیستم بانک مرکزی شده است امیدواریم درخصوص ترمیم سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کشور یک اقدام عملیاتی صورت بگیرد.

این مقام مسوول با اشاره به تامین سرمایه واحدهای تولیدی از طریق بازار سرمایه، گفت: درخصوص تامین سرمایه واحدهای تولیدی از طریق بورس بایستی فرهنگ‌سازی شود و این موضوع نهادینه شود. بازار سرمایه ابراز مناسبی برای تامین نقدینگی است و اگر در این خصوص فرهنگ‌سازی شود واحدهای تولیدی خواهند توانست مشکل نقدینگی خود را از طریق بورس برطرف کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها