|
کدخبر: 111042

دولت یک ریال هم برای نگهداشت مترو پول نمی‌دهد

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با تاکید بر اینکه ارز دولتی به قطعات مترو تعلق نمی گیرد، گفت: شرایط سختی داریم و دولت یک ریال هم برای نگهداشت مترو پول نمی دهد.

اقتصاد دولت یک ریال هم برای نگهداشت مترو پول نمی‌دهد

 

کرونا  کشور را فراگرفت و بیش از ۵ ماه است که زندگی مردم را مختل کرده است.

مدتی مراکز و ادارات تعطیل شدند اما دوباره شروع به کار کردند و میزان رفت و آمد مردم به خصوص در سیستم حمل و نقل عمومی افزایش یافت.

 ویروس کرونا بعد از چند ماه فروکش کرد اما دوباره به اوج خود رسیده و روزانه تعدادی زیادی از شهروندان مبتلا و عده ای هم جان خود را از دست می دهند.

مترو تهران با ۷ خط فعال و  بیش از ۱۲۰ ایستگاه مستقل، تقاطعی و تبادلی یکی از مکان های پرتردد شهروندان در روزهای کرونایی است و به گفته مسوولان احتمال شیوع ویروس در مترو زیاد است.

شرکت متروی تهران ضدعفونی ایستگاه ها و واگن های مترو را در دستور کار دارد و به صورت روزانه این کار انجام می شود و حتی  ماسک با قیمت دولتی در ایستگاه  ها توزیع می شودو همچنین بعد از کش و قوس فراوان از ورود مسافران بدون ماسک به مترو هم جلوگیری شد.

 شهرداری تهران از ابتدای اسفندماه ۹۸ در راستای کنترل ویروس کرونا در محیط های پرخطر اقداماتی انجام داده است و با وزارت بهداشت هم هماهنگی های لازم صورت گرفت.

جلسات کارشناسی و مدیریتی مشترکی برای نحوه نظافت و مقابله با شیوع ویروس کرونا در ایستگاه‌ها و قطارها با همکاری اداره‌کل پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر وزارت بهداشت و درمان، اداره کل بهداشت محیط و مدیران و کارشناسان شهر سالم شهرداری تهران، معاون حمل ونقل و ترافیک، مدیر عامل، معاونان و مدیران شرکت بهره برداری متروی تهران برگزار و شرکت بهره برداری متروی تهران ضدعفونی تمامی اماکن و قطارهای مسافری را در رأس برنامه های اصلی خود قرار داده است.

همچنین دستگاه های تهویه قطارها نیز ثابت  و هندریل پله برقی نیز به طور مرتب ضدعفونی می شوند.

مترو تهران همچنین با مشکلات دیگری از جمله نبود واگن، کمبود پول و عدم حمایت های دولت  روبه رو است. تعدادی از قطارها از رده خارج شده و نیاز به اورهال دارد از سوی برای انجام این کارها پول لازم است و دولت پولی  به مترو نمی دهد و حتی در برخی موارد جزو وظایف خود نمی داند.با فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه  دراین باره به گفت‌وگو نشستیم. 

در خصوص وضعیت فعلی مترو با توجه به شیوع کرونا توضیح دهید؟

شرایط کاری در حال حاضر سخت است، با شیوع کرونا درآمدهای ما به شدت کاهش پیدا کرده است. همین هفته گذشته غرفه‌داران تجمع کرده بودند. از سوی دیگر هم بازنشستگان در خصوص دریافتی‌هایشان صحبت‌هایی داشتند شرایط خوب نیست اما در حال مدیریت هستیم تا بتوانیم کمترین فشار روی مردم وارد شود.

 یکی از مشکلات اساسی در مترو عدم تامین قطعات یدکی است و بعضا باعث می شود قطار به دلیل نقص فنی از خط خارج و نتواند خدمات رسانی کند مخصوصا در روزهایی کرونایی که رعایت فاصله گذاری اجتماعی حرف اول را می زند؟

ارز دولتی به قطعات مترو تعلق نمی گیرد/ نمی توانیم برخی قطعات را تامین کنیم

دقیقا درست می گوید. یکی از مشکلات ما تأمین قطعات یدکی  است و با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد و اینکه ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد، نمی‌توانیم برخی از قطعات را تأمین کنیم اما تمام تلاش خود را کرده ایم تا هیچ قطعه ای به خاطر نداشتم تجهیزات از خط خارج نشودو از تمام ناوگان استفاده کنیم.

آیا به دنبال بومی سازی قطعات نیستید؟ بارها مسوولان وعده داده اند در این زمینه بومی سازی شده است؟

ساخت لنت ترمز داخلی است/ قراردادهایی هم بسته شد

در حال حاضر ساخت لنت ترمز داخلی شده است، قراردادهایی هم بسته شده است. بخشی از قطعات پرمصرف را در داخل می سازیم و البته دو تا سه سال است  برخی قطعات را در داخل ساخته می شود.

باتوجه به داخلی سازی در حال حاضر مشکل کجاست؟

بخشی از قطعات باید واردکشور شود/پیمانکاران نمی توانند مواد اولیه تامین کنند

این را هم بگویم که وقتی ما  تولید این تجهیزات را داخلی کرده‌ایم، بخشی از قطعات باید از خارج وارد شود و پیمانکاران نمی‌توانند مواد اولیه را تامین کنند.

ایا ذخیره سازی صورت نگرفته بود تا در این شرایط دچار مشکل نشوید؟

البته ما ذخیره‌های در انبارهایمان داریم.

با توجه به اینکه ارز داخلی به قطعات تعلق نمی گیرد و با توجه به گرانی ارز چقدر هزینه ها در این بخش افزایش یافته است؟

منبع: مشرق

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها