|
کدخبر: 110838 سجاد صفری

یک کارشناس انرژی در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

قیمت نفت به کدام سمت خواهد رفت؟

یک کارشناس انرژی، گفت: در چند ماه گذشته، کارشناسان بر این عقیده بودند که با شروع فصل تابستان، بیماری کرونا با وجود گرما روند کاهشی در پیش می‌گیرد و این موضوع می‌تواند بر افزایش تولید و صادرات تاثیر مثبت بگذارد ولی چون هنوز بیماری کرونا از بین نرفته است بنابراین شرایط بازارهای جهانی تغییری نکرده است و نباید انتظار داشته باشیم که قیمت نفت افزایش پیدا کند.

اقتصاد قیمت نفت به کدام سمت خواهد رفت؟

با شیوع بیماری کرونا در جهان، میزان تولید در تمامی حوزه‌ها به شدت کاهش یافت و صنعت جهان را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد. نفت و انرژی یکی از بازارهای مهمی در جهان است که تحت تاثیر ویروس کرونا میزان عرضه و تقاضای آن به شدت کاهش یافته است. برای در جریان قرار گرفتن آینده بازار نفت با یک کارشناس انرژی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

حسن مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که درحال‌حاضر، در بازارهای جهانی نفت، توازن بین عرضه و تقاضای فرآورده‌های نفتی برقرار نیست و نظر شما در این مورد چیست؟ اظهارکرد: جهان در گذشته درگیر جنگ جهانی دوم بود ولی این جنگ، فقط چندین کشور را تحت تاثیر خود قرار داد و بقیه کشورها به روند طبیعی خود ادامه می‌دادند ولی تاثیر بیماری کرونا از جنگ جهانی دوم، بیشتر است و همه کشورها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی افزود: بیماری کرونا علاوه بر اینکه روی میزان تولید کشورها تاثیر منفی گذاشته بلکه حمل‌ونقل بین‌المللی نیز تحت تاثیر قرار داده است و همین موضوع باعث کاهش صادرات به کشورهای هدف می‌شود.

مرادی

این استاد دانشگاه در ادامه، بیان کرد: وقتی روند تولید کشورها کاهشی و مسیرهای صادراتی بسته باشد موجب می‌شود که تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار نباشد و تا زمانی که بیماری کرونا وجود داشته باشد نباید انتظار این را داشته باشیم که روند بازارهای جهانی بهتر از شرایط موجود شود.

قرارداد گازی با ترکیه جای درآمدهای نفتی را پر می‌کند

این کارشناس انرژی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران می‌تواند بازار گاز ترکیه را قبضه کند، گفت: وقتی که دولت می‌خواهد با کشوری قراردادی منعقد کند عده‌ای در داخل کشور نسبت به آن موضع می‌گیرند و وانمود می‌کنند که این قراردادی که می‌خواهد منعقد شود وطن فروشی است و بر ضرر منافع ملی است.

مرادی تصریح کرد: قرارداد با کشور ترکیه درخصوص صادرات گاز می‌تواند به نظام اقتصادی کشور کمک کند و جای کمبود نقدینگی حاصل از فرآورده‌های نفتی را پر کند.

وی تاکید کرد: بعضی از افراد در داخل کشور با سنگ اندازی و صحبت هایی که درخصوص انعقاد قرارداد با ترکیه مطرح می‌کنند در واقع دولت را دلسرد به انجام این کار می‌کند و این روند انعقاد قرارداد را به عقب می‌اندازد. با توجه به این که کشور به دلیل تحریم‌های امریکا و بیماری کرونا فروش نفت و فرآورده‌های نفتی آن به شدت کاهش یافته است بنابراین صادرات گاز به ترکیه می‌تواند تا حدودی خلا درآمدهای نفتی کشور را پوشش بدهد.

حضور ایران در اوپک کمرنگ نمی‌شود

این استاد دانشگاه و کارشناس انرژی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این که میزان صادرات نفت ایران کاهش یافته است آیا این موضوع می‌تواند باعث کمرنگ تر شدن نقش ایران در اوپک شود؟ گفت: ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه امریکا میزان فروش نفت آن، کاهش یافته است و این موضوع نمی‌تواند باعث کمرنگ تر شدن حضور ایران در اوپک شود.

مرادی افزود: ایران یکی از اعضای اوپک است و میزان تولید نفت آن در جهان قابل توجه است و اینکه درحال‌حاضر، صادرات نفت آن روند کاهشی دارد نمی‌تواند تاثیری بر حضور ایران در اوپک داشته باشد.

تاثیر کرونا بر قیمت نفت

این کارشناس انرژی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت نفت می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به بشکه‌ای ۶۰ تا ۷۰ دلار برسد؟ گفت: در چند ماه گذشته، برآوردها این بود که با آغاز فصل تابستان و شروع گرما روند بیماری کرونا در جهان کاهش می‌یابد و شرایط تولید و صادرات بهبود می‌یابد بنابراین کارشناسان انتظار داشتند که با بهبود شرایط جهان، قیمت نفت افزایش پیدا خواهد کرد.

مرادی تصریح کرد: با توجه به اینکه فصل تابستان شروع شده است و هنوز بیماری کرونا وجود دارد بنابراین شرایط تولید و صادرات نسبت به چند ماه گذشته تغییری نکرده است و نمی‌توان انتظار داشته باشیم که قیمت نفت صعودی شود.

خبرنگار: سجاد صفری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها