|
کدخبر: 100903 سهیل فرزین

نایب رئیس اتاق ایران در گفت‌و‌گوی اختصاصی با گسترش‌نیوز تاکید کرد:

استفاده از ظرفیت تهاتر برای تامین نیازهای ارزی کشور

نایب رئیس اتاق ایران ضمن تشریح تصویر اقتصاد کشور در سال جاری بر استفاده از ظرفیت تهاتر برای تامین نیازهای ارزی کشور تاکید کرد.

تجارت استفاده از ظرفیت تهاتر برای تامین نیازهای ارزی کشور

ویروس کرونا موجب شد تا تصویر اقتصادی کشور در سال ۹۹ تصویری ناخوشایند به نظر بیاید.ویروسی که فعالیت های اقتصادی، کسب و کار ها و مبادلات تجاری کشورها را با مشکل و بحران روبرو کرد.

خبرنگار گسترش نیوز به همین منظور گفت‌و‌گویی را با حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق ایران ترتیب داده و نظر وی در خصوص تصویر اقتصاد ایران در سال ۹۹ را جویا شده است که گزیده این گفتگو را در ادامه می خوانید:

حسین سلاح ورزی در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: اقتصاد ما در سال ۹۹ در حالی که از برخی مشکلات قبلی ناشی از تحریم‌ها، از دست دادن امکانات فروش نفت و کاهش درآمدهای جدید دولت رنج می برد پدیده کرونا نیز مواجه شد که بخش عمده‌ای از کسب و کارها و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داد.

حسین-سلاح-ورزی

وی در ادامه افزود: فشارها و مشکلات بیشتر شد و از سوی دیگر به علت کاهش نسبی قیمت نفت و از دست دادن درآمد حداقلی که از این طریق به وجود می‌آمد نیز مشکلات عدیده ای را بوجود آورد.

کاهش صادرات غیر نفتی و افت درآمد دولت

نایب رئیس اتاق ایران در ادامه افزود: از طرف دیگر به دلیل پدیده کرونا و بسته شدن مرزها امکان صادرات و کسب درآمدهای ارزی ناشی از صادرات غیرنفتی نیز کاهش پیدا کرد درآمدهای دولت نیز به دلیل افت شدید قیمت نفت و کاهش درآمدهای مالیاتی و گمرکی به شدت کاهش پیدا کرده است لذا به نظر می رسد موضوعی که باید بسیار جدی به آن توجه شود افزایش تولید برای تامین نیازهای داخل کشور و توجه به ظرفیت ها و فعالیت هایی که منجر به امکان صادرات به خصوص کشورهای اطراف می‌باشد، است.

سلاح ورزی در ادامه اظهار کرد: به نظر می‌رسد در این شرایط شاید بهترین اقدامی که باید انجام دهیم بهبود فضای کسب و کار باشد که مهمترین شاخص تسهیل فضای کسب و کار نشان می‌دهد که موقعیت ما بدتر شده و شروع فعالیت های اقتصادی و کسب و کارها با مضیقه و مشکلات جدی روبرو شده است.

وی گفت: باید برای افزایش کارایی بنگاه ها در کشور گامهای جدی و اساسی برداشته شود.

حسین سلاح ورزی در ادامه با اشاره اهمیت استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه اظهار داشت: واقعیت این است که در سال گذشته ۵۰ درصد صادرات کشور به کشورهای پیرامون و همسایه بوده و اگر پدیده کرونا اتفاق نمی‌افتاد بهترین هدف و مسیر برای صادرات غیرنفتی ما همین بخش کشورهای همسایه بود.

بهره‌گیری از قرارداد اوراسیا

وی در ادامه به انعقاد قرارداد اوراسیا اشاره کرد و گفت: باید امسال همه تلاش خود را برای استفاده از این ظرفیت معطوف کنیم.

نایب رئیس اتاق ایران در ادامه افزود: نیازهای متفاوتی در کشورهای همسایه وجود دارد که جزو نیازهای اساسی آن کشور ها است لذا ما باید تلاش کنیم و با افزایش صادرات غیر نفتی خود نیازهای ارزی کشور را نیز تامین کنیم.

سلاح ورزی در پایان اظهار داشت: یکی از بسترهای تامین نیازهای ارزی، مواد اولیه و کالاهای اساسی تهاتر است که باید از این ظرفیت نیز به صورت کامل و تمام بهره ببریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها