|
کدخبر: 104925 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس سازمان حمایت مطرح شد:

درخواست مهم از مصرف کنندگان مواد اولیه

عباس تابش: کمیته فولاد به صورت جدی در حال بررسی عرضه فولاد است. البته خود ما نیز به خصوص در ارتباط با شرکت‌های فولادی, حدود ۴۰۰ شرکت را شناسایی کردیم. در این راستا ارزش پرونده های تشکیل شده بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان است.

اقتصاد درخواست مهم از مصرف کنندگان مواد اولیه

هر سال تکلیف سقف افزایش قیمت انواع مختلف لوازم خانگی در فرودین ماه مشخص می شد اما امسال این اتفاق با تاخیری سه ماهه رخ داد. بالاخره چند روز قبل رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سقف افزایش قیمت در این حوزه کالایی را اعلام کرد.

عباس-تابش

بر این اساس تولیدکنندگان مجاز هستند ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت های خود را افزایش دهند. تولیدکنندگان می توانند تا سقف ۲۰ درصد بر قیمت تلویزیون های خود اضافه کنند. لازم به ذکر است که تولیدکنندگان پیش از این منتظر کارشناسی قیمت‌گذاری سازمان های ذی‌ربط نمانده بودند و چند بار اقدام به تغییر قیمت کرده بودند. گفته می شود که آنها قبل از قیمت‌گذاری جدید بین ۳۵ تا ۴۰ درصد بر قیمت ها افزوده بودند؛ اقدامی که غیرقانونی به نظر می رسد چون هیچ تولیدکننده‌ای حق ندارد قبل از تصویب نرخ های جدید, خودسرانه قیمت ها را بالا ببرد. از طرف دیگر گفته می شود که سقف جدید به معنای آن است که شاهد کاهش حدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت ها خواهیم بود. به هر حال بسیاری از شرکت ها قیمت های جدید خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کرده اند و از فردا نظارت سازمان های ناظری مثل سازمان حمایت برای شناسایی فروشندگان و عرضه کنندگان گران‌فروش آغاز می شود».

قیمت فولاد را دریابیم

با این همه به نظر می رسد که یک از سرچشمه‌های اصلی گرانی اخیر همچنان مغفول مانده است. یکی از دلایلی که تولیدکنندگان را به افزایش قیمت واداشته بود گرانی فولاد و ماده اولیه این صنعت یعنی ورق فولادی بود. خوب یا بد قیمت جدید لوازم خانگی تثبیت شده است اما در صورت بی توجهی به این عامل مهم چه بسا بازار لوازم خانگی باز هم دستخوش التهاب شود. موضوع گفته شده به لوازم خانگی محدود نمی شود چون فولاد و مشتقات آن مواد خام بسیاری از صنایع مهم دیگر هستند. در این شرایط به نظر می رسد که سازمان هایی مثل سازمان حمایت باید به فولاد و فراز و فرودهای قیمتی آن توجه خاصی داشته باشند. ۳۰ درصد محصول فولاد تولیدشده توسط کارخانجات در بورس توزیع می شود اما گفتگوی ما با رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران حاکی از آن است که مدیریت عرضه فولاد در سازمان بورس کالا به هیچ عنوان شفاف و مشخص نیست. این وضعیت در مورد ۷۰ درصد باقیمانده ای که روانه بازار می شود هم صادق است. مدتی است که بیش از پیش درباره خطر انحصار در توزیع و فروش فولاد سخن گفته می شود».

ارزش پرونده های فولادی به ۳ هزار میلیارد تومان رسید

عباس تابش, ریس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این باره به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «کمیته فولاد به صورت جدی در حال بررسی عرضه فولاد است. البته خود ما نیز به

خصوص در ارتباط با شرکت‌های فولادی, حدود ۴۰۰ شرکت را شناسایی کردیم. در این راستا ارزش پرونده های تشکیل شده بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان است. هم بحث‌های مدیریتی مربوط به ورق‌های فولاد و هم بحث تعزیری آن در حال بررسی و انجام است».

ریس سازمان حمایت در ادامه افزود: «خواهش ما از مصرف کنندگان مواد اولیه این است که اطلاع‌رسانی کنند که چه شرکتی با قیمت غیر واقعی مواد اولیه به آن‌ها می‌دهد. ما نیز حتما ورود می‌کنیم و در این زمینه برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت. ساز و کار سازمان بورس خاص خودش است چون قیمت‌های بورس چندان برای ما قابل تحلیل نیست».

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها