|
کدخبر: 104823 شاپور پشابادی

در گفت‌وگوی گسترش ‌نیوز با مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن مطرح شد:

قیمت مصوب تخم‌مرغ چقدر شد؟

بازنگری در قیمت تخم‌مرغ، حدود یک ماه بود که در دستور کار ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت و ما قرار داشت و کارهای کارشناسی آن در حال انجام بود. درنهایت روی نرخ ۹۵۰۰ تومان توافق حاصل شد.

اقتصاد قیمت مصوب تخم‌مرغ چقدر شد؟

امروز (۲۷ خردادماه ۹۹)، قیمت خرده‌فروشی هر شانه تخم‌مرغ حدود ۲۵ هزار تومان است. نرخ مصوب تخم‌مرغ افزایش یافته است یا شاهد گرانی و گران‌فروشی هستیم؟ برای یافتن پاسخ سوال خود با مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

ترکاشوند

نرخ مصوب جدید

رضا ترکاشوند، رئیس اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اظهار کرد: «درخواست ما از ستاد بازار آن بود که قیمت هر کیلو تخم‌مرغ (تحویل در درب مرغداری‌ها) ۱۰ هزار تومان باشد. دیروز قیمت ۹۵۰۰ تومان در ستاد تنظیم بازار مصوب شده است. قیمت مصرف‌کننده حداقل باید ۲۰ درصد بیشتر از نرخ مرغداری باشد. این نرخ قبلاً ۷۵۰۰ تومان بود اما واقعی نبود. نرخ واقعی بین ۹ تا ۹۵۰۰ تومان بود بنابراین رسیدن قیمت به ۱۰ هزار تومان اتفاق عجیبی به‌حساب نمی‌آید. ۷۵۰۰ تومان نرخ مصوب سال گذشته بود و افزایش هزینه‌ها در آن لحاظ نشده بود. بازنگری در قیمت حدود یک ماه است که در دستور کار ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت و ما قرار داشت و کارهای کارشناسی آن انجام می‌شد. در نهایت در جلسه‌ای که برگزار شد روی نرخ ۹۵۰۰ توافق حاصل شد. ۹۵۰۰ بعد از احتساب ۲۰ درصد گفته شده به حدود ۱۲ هزار تومان می‌رسد. به‌این‌ترتیب قیمت هر شانه تخم‌مرغ در بازار مصرف حدود ۲۴ هزار تومان خواهد بود».

رئیس اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اظهار در ادامه گفت: «پوشش رسانه‌ای نامناسب باعث شد که بسیاری از مردم ندانند که نرخ قبلی واقعی نبوده است و موجب زیان مرغداران و تولیدکنندگان می‌شد. قیمت در میادین نزدیک ۵ درصد پایین‌تر از فروشگاه‌هاست. با مدیران سازمان میادین صحبت کرده‌ایم تا سقف قیمت تخم‌مرغ طبق مصوبه جدید مشخص شود. در صورت عرضه گسترده در میادین قیمت خودبه‌خود به ثبات و تعادل می‌رسد».

صادرات فعلاً متوقف است

ترکاشوند در ادامه گفت: «تا هفته قبل مرغدارن، محصول خود را با زیان و زیر قیمت مصوب عرضه می‌کردند. متوسط قیمت در مرغداری بالاتر از ۷ هزار تومان نبوده است. در این شرایط تنها ابزار حمایت از تولیدکننده، صادرات بود. در نبود صادرات قیمت به زیر ۵ هزار تومان می‌رسید. هفته قبل تقاضا برای صادرات افزایش یافت. این موضوع روی آمار عرضه، اثر گذاشت. قبل از هفته قبل، مجوز صادرات به صورت نامحدود انجام می‌شد اما این روند متوقف شد تا صادرات بعد از بازگشت شرایط به وضعیت باثبات، از سر گرفته شود».

وی در ادامه گفت: «در فصل زمستان تقاضا برای صادرات تخم‌مرغ بسیار زیاد بود. سال گذشته ۴۱ هزار تن تخم‌مرغ صادر شد اما توان رساندن این عدد به بالای ۷۰ هزار تن وجود داشت. صادرات محدود شد تا بازار داخل، متعادل بماند. بازار در کنترل بوده و هست. جای نگرانی وجود ندارد و اطمینان داشته باشید که بازار متعادل خواهد بود. اخیراً برای ۳ یا ۴ روز روند افزایشی داشته‌ایم (حداکثر ۱۰ درصد) اما قبل از آن حدود یک ماه و نیم ماه روند کاهشی داشته‌ایم یعنی قیمت‌ تخم‌مرغ حدود ۳۰ درصد کمتر شده است. افزایش جزئی تخم‌مرغ دلایل زیادی داشته است و نباید این‌قدر عجیب به نظر برسد. باید به تولیدکننده هم‌ فکر کرد. دنبال افزایش قیمت نبوده‌ایم اما راه دیگری وجود نداشت. در این مدت گفت‌وگوهای زیادی انجام شد و بسیاری متقاعد شده بودند که نباید اجازه داد تولیدکننده بیش از این ضرر کنند. متاسفانه پوشش رسانه‌ای خوبی به خوبی عمل نیامد. طوری عمل شد که انگار نرخ قبلی ۶ هزار تومان بوده و ناگهان به ده هزار تومان رسیده است. این موضوع واقعیت ندارد».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها