|
کدخبر: 104771

قشم، ظرفیت‌های تاریخی در خدمت توسعه صنعتی

حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، طی گفتگویی به تشریح دستاوردهای سالهای اخیر این سازمان و وضعیت فعلی صنایع در جزیره پرداخت و در مورد برنامه‌های آینده سازمان منطقه آزاد قشم توضیحاتی ارائه داد.

اقتصاد قشم، ظرفیت‌های تاریخی در خدمت توسعه صنعتی

حمیدرضا مومنی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تصریح این موضوع که قشم دارای مزیت‌های منطقه‌ای است گفت: قشم به آب‌های آزاد دسترسی دارد، از همین رو این موضوع در حوزه حمل و نقل و قیمت تمام شده محصولاتی که صادر می‌شود، تاثیرگذار است.

مومنی سپس با ذکر این مطلب که قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، ظرفیت‌های بالایی دارد به ظرفیت‌های موجود اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۷ میدان هیدروکربنیک و ۴ میلیارد بشکه نفت و ۱.۵ میلیون تریلیون متر مکعب گاز داریم. همچنین یک پالایشگاه فعال داریم که در حال تولید است و تا سال آینده یک پالایشگاه نفت سنگین با ظرفیت ۳۵ هزار بشکه به بهره‌برداری می‌رسد. یک اسکله نفتی تخصصی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اوایل سال آینده به بهره برداری می‌رسد. دو نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که هر کدام از آنها توانایی تولید ۱۰۰ هزار متر مکعب گاز را دارا هستند. مجموع تولید این دو نیروگاه کمک بزرگی به واحدهای تولیدی آب بر خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در مورد سیاست‌های خود در حوزه دریا گفت: در این حوزه با جدیت به دنبال اقتصاد دریامحور هستیم. ما مزیت‌های ویژه‌ای در حوزه پرورش ماهی در قفس داریم و در این خصوص اقداماتی نظیر تخصیص ۲ هزار هکتار زمین به این موضوع را داشته‌ایم که پیش بینی میکنیم بیش از ۲ هزار تن محصول استحصال شود.

مومنی با اشاره به سابقه طولانی قشم در فرهنگ و تمدن گفت: وقتی بخواهیم فعالیت اقتصادی قشم را با توجه به سوابقش توضیح دهیم، قشم در سه حوزه کشاورزی، صیادی و تجارت فعالیت داشته است. مسلما شما نمی‌توانید با زدن منطقه آزاد آن فعالیت‌هایی را که طی ۵۰۰ سال انجام شده، نادیده بگیرید. مگر اینکه با برنامه‌ریزی به مرور بتوانید یک سهم را کاهش داده و سهم دیگری را جایگزین کنید. مثلا در قشم نمی‌توانیم کشاورزی کنیم با توجه به اینکه قیمت تمام شده آب گران است. ۳۵۰ هکتار در قالب ۳ گلخانه برای واگذاری ایجاد کرده‌ایم و این امکان برای تمام فعالین حوزه کشاورزی فراهم است که با مصرف آب کمتر و تکنولوژی بهتر، بهره‌وری بیشتری در این حوزه داشته باشند.

مومنی در خصوص وضعیت شیلات قشم گفت: اقتصاد حوزه شیلات ما صیادی است، از همین رو نمی‌توانیم با دید اشتغال پایدار، تولید پایدار و درآمد پایدار به آن نگاه کنیم. برای رشد این حوزه قصد داریم تا با پرورش میگو ضمن بالا بردن تولید و بهره‌وری به اقتصاد محلی و اقتصاد کشور کمک کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه با ذکر این مطلب که ما در حوزه تجارت بزرگ شده‌ اما بالغ نشده‌ایم بیان کرد: اگر تولید تقاضا دارد، که همین‌طور است، خودمان باید تولید کننده باشیم. در حال حاضر در قشم ۵ کارخانه عطر و ادکلن و لوازم آرایشی داریم. در بخش‌های دیگر مثل پوشاک نیز سه کارخانه داریم و به همین تعداد نیز به زودی بهره‌برداری می‌کنیم. در حال حاضر در قشم ۲۱۰ واحد تولیدی فعال داریم. هر چه تولید ما توانمندتر باشد، سهم واردات‌مان کمتر خواهد شد.

مومنی با ذکر این مطلب که در حال حاضر ۵۸ میلیارد نخ در کشور دخانیات مصرف می‌شود، گفت: در حال حاضر در قشم ۱۴ میلیارد نخ تولید دخانیات داریم که تا سال آینده این رقم به ۳۰ میلیارد نخ خواهد رسید که معادل ۵۰ درصد ظرفیت کشور است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تصریح این مطلب که یکی از ماموریت‌هایی که برای خودمان تعریف کرده‌ایم این است که در حوزه صنایع دریایی فعالیت خود را گسترش دهیم گفت: با این وجود که شاید یکی از بهترین واحدهای تولید کننده شناورها در بخش‌های مختلف، با ظرفیت‌ها و کارکردهای متفاوت در قشم باشد، همچنان به همه بخش‌های توسعه آن به عنوان یک صنعت فکر کرده‌ایم و اقداماتی در حال انجام شدن است.

تاکنون حدود ۳۴ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم و با توجه به اینکه ۱۶۰ میلیون دلار رقم واردات ما بوده است، تراز تجاری قابل قبولی حاصل نشده، اما همین جا به شما قول می‌دهم تا اواخر سال آینده با توجه به تولیداتی که در دست اقدام داریم و با توجه به صادراتی که برنامه‌ریزی کرده‌ایم، تراز تجاری را مثبت کنیم.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها