|
کدخبر: 62145

اختصاصی گستر‌ش‌نیوز؛

کرباسیان: آینده بورس‌های معدنی چندان روشن نیست

کرباسیان گفت: اگر صادرات انجام نشود و بازار ایران از جمله بازار مسکن و بازار‌های تولیدی کشور از رکود خارج نشود رشد شاخص بورس بعد از مدتی متوقف خواهد شد و در ادامه نگرانی‌هایی در مورد افت شاخص‌ها رقم خواهد خورد.

گسترش‌نیوز: افزایش ارزش دلار در مقابل ریال یکی از مهمترین رخداد‌هایی است که در شش ماه گذشته تمام اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داد و از این میان بورس در خط مقدم تاثیر پذیری قرار داشت.

مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل اسبق ایمیدرو در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش ارزش دلار در مقابل ریال و تحریم‌ها به نظر شما آیا افزایش سهام معدنی‌ها واقعی است، یا واقعیت چیز دیگر است، گفت: در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۲ درصد از صادرات کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی شامل فولاد، مس و سایر اقلام بوده است. این گروه فلزات جایگاه ویژه‌ای در حوزه ارزی دارد به شکلی که در حدود ۱۰ میلیارد دلار صادرات ارزی داشتیم و امسال این رقم افزایش نیز داشت.

karbasiaan496.jpg

وی در ادامه با اشاره به مواد اولیه تولید صنایع معدنی گفت: مواد اولیه بخش معدن و صنایع معدنی داخلی است. از طرفی انرژی مورد نیاز در کارخانه این صنایع نیز گاز است که منابع آن در داخل وجود دارد. این عوامل موجب می‌شود صادرات صنایع معدنی و فولادی ارزش افزوده بالایی را از صادرات نصیب صادر‌کننده کند.

کرباسیان گفت: با توجه به آنکه تجدیدناپذیر که معدنی‌ها جزء آن است در بازار بین‌المللی مواد اولیه جایگاه ویژه‌ای دارد. لذا حوزه معدن و صنایع معدنی ظرف ۲۴ سال گذشته در شاخص‌های اقتصادی ایران جایگاه بسیار خوبی داشته است.

این پیشکسوت معدنی در ارتباط با سهام معدنی‌ها گفت: سهام معدنی‌ها در بورس اوراق بهادار و بورس کالای ایران درآمد خوبی را از آن خود کرده‌ و در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد، این شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی رشدهای چشم‌گیر را تجربه کرده‌اند. برخی از این رشد مربوط به تولید و صادرات محسوب است و بخش بیشتر آن در ۸ ماه گذشته افزایش یافته که مربوط به افزایش نرخ ارز بوده است.

کرباسیان در ادامه اظهار کرد: این قیمت‌ها از ۴ هزار تومان خرد، خرد فزایش یافت و خود را نزدیک به قیمتی که در حال حاضر دلار معامله می‌شود، یعنی دلار ۱۲ هزار تومانی، رسانید‌ه‌اند،

وی در پاسخ به این پرسش که آیا روند افزایش شاخص سهام معدنی‌ها در بورس همچنان ادامه دارد، گفت: اگر صادرات انجام نشود و بازار از جمله بازار مسکن و بازار تولیدی کشور از رکود خارج نشود، احیانا رشد شاخص بورس هم در ادامه رکود‌ها بعد از مدتی متوقف خواهد شد و نگرانی‌هایی در مورد افت شاخص‌ها رقم خواهد خورد.

این پیشکسوت معدنی در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما سود‌هایی که در بورس به مردم تعلق گرفته‌می‌شود، به نسبت سود‌های واقعی کم نیست، گفت: معدنی‌ها و صنایع معدنی سودهای کلان خود را از حضور در بورس برده‌اند، میزان تقسیم سود بر اساس فرمول خاصی انجام می‌شود شاید در مدل توزیع سود اندکی حق داشته باشند و دلیل آن گران‌تر خریدن محصولات است. من از این عمل دفاع نمی‌کنم اما حق داشتن آنها نیز این است که چیزی را که۱۰۰ تومان می‌خریدند باتوجه به گرانی‌ها همان کالا را در حال حاضر باید سه برابر خریداری کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها