|
کدخبر: 104144

دارندگان سهام‌ عدالت برای دریافت سود چکار کنند؟

یکی از نکات نهفته شده در دل محاسبه سود و زیان شرکت‌ها، نحوه واریز سود مجامع به حساب سهام‌داران است؛ موضوعی که یکی از دلایل تاسیس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است اما کمتر به آن توجه شده و همین بی‌توجهی باعث شده است سود مجامعی که باید نصیب سهام‌دار شود، به مبلغ هنگفتی تبدیل شده و به جیب شرکت‌ها برود.

اقتصاد دارندگان سهام‌ عدالت برای دریافت سود چکار کنند؟

در این راستا مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بر این باور است که سهام‌داران باید از شرکت‌ها بخواهند تا سود را از طریق سجام واریز کنند.

یکی از این نکات واریز سود مجامع بلوکه شدن و رسوب ارقام بسیار بزرگ به نفع و توسط حقوقی‌ها و صاحبان شرکت‌ها، از جمع شدن مطالبات کوچک سهامداران خرد است. در واقع برخی شرکت‌ها سهام‌دار را به بانک خاصی ارجاع می‌دهند تا با ارائه کدملی و مدارک سود را دریافت کند. این درحالی است که برای سهامداران خرد، مراجعه به بانک و دریافت سودی که مبلغ ان بسیار ناچیز است، نمی‌ارزد و به همین دلیل بسیاری از افراد از خیر دریافت سود می‌گذرند.

این مباحث در حالی مطرح می‌شود که یکی از دلایل تاسیس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز سود مجامع به حساب سهام‌داران است و اصلا به همین دلیل بوده که از سهام‌داران شماره شبا نیز دریافت شده است!

بر این اساس، این سوال مطرح است که چرا سهامدار باید پیگیری مکرر از مبالغ کم و زیاد سود سهام خود داشته باشد؟ در حالی که به سادگی و زمانی که فرد سهامی را خریداری می‌کند، علاوه بر کد سهامداری، اطلاعات حساب مربوط به همان کد نیز می‌تواند به سیستم حسابداری شرکت مربوطه منتقل شود و بعد از مجمع و تقسیم سود، سهامدار از واریز سود سهامش به حساب مربوطه اطمینان داشته باشد. در واقع شرکت می‌تواند سود را به شماره حساب‌های اعلام شده سهامداران در سجام واریز کند. چنانچه شیوه مذکور اجرایی شود، حق کامل سهامدار به او پرداخت می‌شود، از اتلاف وقت، در سیستم اداری شرکت‌های بازار سرمایه و اشخاص جلوگیری می‌شود، سهام‌داران خرد اعتماد بیشتر به بازار سرمایه پیدا می‌کنند.

زیرساخت توزیع سود بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه سجام آماده است

در این راستا، حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه با بیان اینکه زیرساخت توزیع سود بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه سجام آماده است، اظهار کرد: در این راستا سالانه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سود اوراق با درآمد ثابت و وجوه حاصل از سررسید اسناد خزانه از طریق سامانه سجام به ذی‌نفعان پرداخت می‌شود. درمورد پرداخت سود شرکت‌ها نیز تا کنون پرداختی‌ها محدود به حدود ۱۰ شرکتی بوده که سود پرداختی‌شان را به ما محول کردند.

وی ادامه داد: بنابراین پرداخت سود از طریق سامانه سجام منوط به این است که ناشران و شرکت‌های بورسی این سود را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و این شرکت سود را از طریق سامانه سجام به به حساب ذی‌نفعان واریز می‌کند و از این طریق تمرکز در پرداخت سود به وجود می‌آید.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مورد اینکه ناشران چگونه باید سود را به سپرده‌گذاری مرکزی برای پرداخت از طریق سجام بدهند؟ گفت: یکی از افرادی که می‌توانند ناشران را ملزم به این کار کنند خود سهام‌داران هستند. در واقع زمانی که سهام‌داران در مجمع شرکت می‌کنند می‌توانند درخواست کنند که شرکت سود را از طریق سجام توزیع کند.

منبع: ايسنا
  • مرتضی ساویس ارسالی در

    سلام
    من 10 خرداد نسبت به فروش 30 درصد از 532 هزار تومن آنلاین سهامم از طریق درگاه اینترنت بانک ملت اقدام کردم ولی بعد از گذر تقریبا 13 روز فقط در تاریخ 22 خرداد ساعت 17:25 مبلغ 1437650 ریال واسم واریز کردن یعنی فروش 30 درصد سهام من میشه تقریبا 143.000
    تومن؟؟؟
    ن بانک جواب درست و درمونی ب ما میده ن دولت
    واقعا چرا؟؟؟
    اگه من پدر ب این احتیاج نداشتم می‌فروختمش؟؟؟
    بخدا کاریردین ک فقط ب فکر سیر کردن شکم زن و بچه هامون باشیم و ب هیچ چیز دگ فک نکنیم
    دزدی مگه چطوریه...

  • ناشناس ارسالی در

    از دولت میخوام به مشگلات ما مردم رسیدگی کنه اگه واقعا نمیتونن برن کنار مردم واقع ا تو فشاراقتصادی هستن ...واقعا نمیتونیم زندگی عادی و راحت داشته باشیم من و همسرم خیلی خوشبخت بودیم از موقع گرونی ها و بی کاری همش دعوا و دعوا حتی پیشنهاد طلاق هم دادم ..اونوقت میگید چرا طلاق زیاده کارت ون از ریشه اشتباهه ..ما جوانها دیگه تحمل این همه گرونی رو نداریم رسیدگی کنید ..ن میتونید بزنید به جاک .

  • اب ارسالی در

    دزدی مگه شاخ و دم داره...واقعا از خدا بت رسید خط قرمز ملت ایران هستن برای شما...ک ه فقط به فکر دزدی از جیبشون هستین ...امر یکا بهانه است

  • سلام من حامد هستم با شرکت فروش سعدی نامی تماس داشتم کدملی وشماره تلفن رو خواستند بعداز سه ساعت ۹۳۴۰۰۰ تومان واریز کردند هرچی تماس گرفتم بی فایده بد نمی دونن چکار کنم ارسالی در

    این شرکت های واسطه ای مانند سعدی وغیره پول مردم رو تو روز روشن می خورن بدون ترس از مقامات دولتی و قضایی متاسفانه این جا پلیس فتا هم نیست له از این کلاه بر داریهای تر یاردی با خبر باش به من فقط ۹۳۴۰۰۰ تومان واریز کردن واصلا هم جواب گو نیستن

  • کاوه ارسالی در

    سهام بک ملیونی شد500تومن کجای دنیا طی ده سال سودسهام این مبلغ باتوجه به تورم ودر یافت ریالی ومخارج دلاری سالانه پنجاهتومن میشه اونم اگربدن دولت که اومدسرکا بایدح افظ اموال ملت باشه نه مثل دوران قاجارواح مدشاه بازا سیاه دولت ودولتیان واذگانهای دولتی که همه نشاغل خانوادگی گردن وامثال مااگراشپزی وگارسنی پیداکنیم شانس اوردیم اونم نه بیمه ونه مزایاومرخصی وغیره...حال اهم باهمین سهام ظالمانه مردم سردرگم کردن دکه کسی بفکرش نرسه چقدرباسهامش کارشده وچ ه پرامدی داشته وچقدربابدبهش پرداخت میشده که ازش دزدیدن سهامم گذاشتم واسه فروش از درگاه بانک ملی اصلامشخص نیست سهامم فروخت ه شده یانه بانک میگه ایوانصب گنه که ایوا راده باذحذف ونصب کردم چون جواب نمیده ازط رفی کن میخ.استم سهامهای ازبانک ملی وسیما ن بفروشم اما اونم معلوم تیست چی شده اخه اگردین وایمان ووجدان ندارید حداقل مردباش یدحداقل ببینید مردم نان خالی پیدانمبکنند یک جو معرفت یک جو احساس مسولیت اقای رییس جمهوراگرروی گرانترین رختخواب دنبا شیرین ترین رویاهاتون باخانواده سپری میکنید یک لحظه خودت بذارجای بک مردی که اشدت شرمندگ ی چندروزننیتونه خونه بره چون زن بچش گرسن ه میخوابندحداقل لفهمید بچه ندارم ونیست و تحمل کن نمیفهمه اقایان دولت ادمبت فراموش کنید زنی فقط بخاطرشکم بخاطرتهیه معاش فر زندانش مجبورمیشه خطابکنه واین خطای زن یع نی جنایت شمامانه رحم نه مروت نه دین نه ص دفه نمبخواهییم مافقط حفمون مبخواهیم حقی که فقط بادرامدروزانه دوناسه شرکت هیچ ایر انی زیرخط فقرنخواهدبودبخدا که مرگ شرف دا ره تماشای گریه گرسنگی بچه هامون ووان مسو لی که میبینه ومیتونه اما زجرکشیدن ملت دو ستداره

  • Ali ارسالی در

    من از طریق سایت بانک رفاه 30 درصد سهاممو درخاست دادم ک بفروشن. ولی بعد از دو هفت ه هنوز خبری نیست!!!
    هیچ جایی هم بر ای پیگیری نیست
    کجا باید پیگیری کنم ؟؟
    خود کارمندا بانک که اصلا از بور س سر در نمیارن!
    نمیتونن راهنمایی ک نن
    اگه لازم نداشتم ک نمیفروختم

  • امیر ارسالی در

    دولت روحانی و دارودسته اش یه مشت مال مرد م خور پرمدعا است خود روحانی از دروغگویی و فریب مردم در هر موردی فروگذار نیست. تو چشم مردم نگاه می کنه و بی هیچ شرمی دروغ های گنده گنده تحویل ملت میده. به امید ر وزی که در دادگاه مردمی به سزای اعمالش بر سد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها