|
کدخبر: 102081 سجاد صفری

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

علت افزایش قیمت یخچال چیست؟

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی و تهویه مطبوع و لباسشویی و قطعات یدکی، گفت: گمرکات از واردکنندگان قطعات بصورت جداگانه مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌کند که این موضوع باعث می‌شود قیمت تمام شده محصولات افزایش یابد در صورتی که بایستی مالیات برای کالای تولید شده لحاظ شود.

اقتصاد علت افزایش قیمت یخچال چیست؟

واردکنندگان قطعات و مواد اولیه با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و همین موضوع باعث افزایش قیمت کالای تولیدی تولیدکنندگان می‌شود برای آشنایی با مشکلات واردکنندگان با رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی و تهویه مطبوع و لباسشویی و قطعات یدکی به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است: 

"علی جمالی" در پاسخ به این پرسش که مالیات ارزش افزوده برای قطعات وارداتی چگونه محاسبه می‌شود، اظهار داشت: مالیات ارزش افزوده بایستی از محصولی که به تولید نهایی رسیده شده اخذ شود تا در اینصورت بر مصرف کننده اجحاف نشود.

وی افزود: برای ساخت یک یخچال که اکثر قطعات آن وارد می‌شود متاسفانه مالیات بر ارزش افزوده برای تک تک قطعات وارد شده بصورت جداگانه حساب می‌شود که این شیوه درست نیست. 

علی-جمالی

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تصریح کرد: وقتی که مالیات بر ارزش افزوده قطعات بصورت جداگانه حساب می‌شود قیمت تمام شده قطعات وارداتی آن محصول، افزایش می‌یابد و وقتی که محصول ساخته شد مالیات بر ارزش افزوده آن را دوباره محاسبه می‌کنند. در اینصورت قیمت تمام شده یک محصول برای تولیدکننده افزایش چشمگیری خواهد شد در صورتی که گمرکات نباید مالیات بر ارزش افزوده تک تک قطعات را جداگانه اخذ کنند.

جمالی تأکید کرد: برای ساخت یک یخچال حدود ۲۰ قطعه آن وارد می‌شود و وقتی که گمرک برای هر قطعه آن ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌کند در واقع باعث افزایش قیمت آن می‌شود. نباید برای مواد اولیه مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود و بهتر است که مالیات را بر کالایی تولید شده است لحاظ کنند تا قیمت آن محصول افزایش پیدا نکند و با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف کننده برسد.

بی‌ثباتی نرخ ارز مشکل اصلی واردکنندگان است

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی و تهویه مطبوع و لباسشویی و قطعات یدکی در پاسخ به این پرسش که فصل گرما را پیش‌رو داریم آیا تولیدکنندگان کولر آبی با مشکل مواجه هستند؟ اظهار داشت: تولیدکنندگان برای تولید کولر آبی مشکل خاصی ندارند و می‌توان گفت که تنها مشکل آن‌ها در زمینه واردات بی ثباتی نرخ ارز است.

جمالی افزود: بایستی نرخ ارز برای تولیدکنندگان ثابت باشد و در اینصورت هم تولیدکننده و هم مصرف کننده آسوده خاطر هستند. ولی متاسفانه وقتی نرخ ارز ثابت نیست بنابراین تولیدکننده قیمت کالای تولیدی را افزایش می‌دهد. 

وی تصریح کرد: وقتی دولت مقدار معینی ارز برای واردات قطعات در طول یکسال با نرخ مشخص در اختیار واردکننده قطعات قرار بدهد بنابراین واردکننده یا تولیدکننده می‌توانند با خیال آسوده‌تری به موضوع تولید بپردازند.

تعمیرکاران صنایع برودتی از دانش کافی برخوردار هستند

جمالی درخصوص تعمیرات صنایع برودتی، گفت: بی ثباتی نرخ ارز بر روی تعمیرات هم تأثیر گذاشته است و هزینه تعمیرات را بالا برده است. وقتی که یک قطعه با قیمت بیشتری نسبت به گذشته وارد می‌شود و در در اختیار تعمیرکاران قرار می‌گیرد بنابراین هزینه تعمیرات برای مصرف کننده نیز گران تمام می‌شود. 

وی در ادامه، بیان کرد: اتحادیه از تعمیرکاران آزمون می‌گیرد و در صورت قبولی برای آن‌ها پروانه تعمیرات صادر می کند بنابراین تعمیرکاران صنایع برودتی از دانش کافی برخوردار هستند. 

جمالی افزود: متاسفانه نظارت خاصی بر فعالیت تعمیرکاران غیرمجاز صورت نمی ‌گیرد و بعضی از تعمیرکاران هستند که چندین شعبه تعمیراتی در تهران راه اندازی کرده‌اند و از طرق مختلف تبلیغات انجام می‌دهند و حتی شماره واحد تعمیراتی خود را در سامانه ۱۱۸ ثبت می‌کنند و اتحادیه این اجازه را ندارد که مغازه تعمیراتی آن‌ها را پلمب کند. متأسفانه در زمینه تعمیرات عدالت رعایت نمی‌شود و حق افراد قدیمی که در زمینه تعمیرات فعالیت داشته اند ضایع می‌شود. 

وی در پایان، گفت: قبلا اتحادیه، تعمیرکاران را به ۱۱۸ معرفی می‌کرد تا آن‌ها بتوانند شماره تلفن مغازه خود را در سامانه ثبت کنند ولی درحال‌حاضر مرکز اصناف، تعمیرکاران را به ۱۱۸ معرفی می‌کند و این موضوع باعث بروز مشکلات بسیاری شده است. در صورتی که بایستی مرکز اصناف، تعمیرکاران را به اتاق اصناف معرفی کند و اتاق اصناف آن‌ها را به اتحادیه ارجاع دهد و آن‌ها توسط اتحادیه به ۱۱۸ معرفی شوند.   

خبرنگار: سجاد صفری
  • حسین سلجوقی پور ارسالی در

    وقتی اینمطالب رامیخوانیم به تنها نتیجه ا ی که میرسیم اینست که بقول قدیمی آرد را ب ده به نانوا - گرچه بسوزونتش تمام پست های کشوردست قوم و خویش شخصیت ها است که متاس فانه تمام ثروت مملکت به یغما برده میشودو السلام

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها