|
کدخبر: 100707 سجاد صفری

رئیس اتحادیه لبنیات کشوری در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

رفع مشکلات صنعت با اصلاح چند سیاست

رئیس اتحادیه لبنیات کشوری، گفت: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته شود و قوانین و مقررات صادرات و واردات اصلاح شود و دولت در تعیین نرخ گذاری کالاهای تولیدی دخالت نکند . همچنین اجازه دهد قیمت کالاها براساس عرضه و تقاضا تعیین شود ۹۰ درصد مشکلات حوزه صنعت برطرف می‌شود.

اقتصاد رفع مشکلات صنعت با اصلاح چند سیاست

صنعت کشور با مشکلات فراوانی روبرو است و ریشه بسیاری از این مشکلات مربوط به تصمیمات نادرستی است که توسط مسوولان اتخاذ می‌شود. با توجه به اینکه صنعت لبنیات از مهم‌ترین صنایع کشور است؛ برای آشنایی با مشکلات این صنایع با رئیس اتحادیه لبنیات کشوری به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

"رضا باکری" در پاسخ به این پرسش که صنعت لبنیات کشور با چه مشکلاتی روبرو هستند، اظهار داشت: مشکلات در این زمینه و کل صنعت کشور زیاد است؛ نبود نقدینگی، بازار فروش، عدم صادرات (به دلیل اینکه درحال‌حاضر بخاطر بیماری کرونا مرزهای کشور بسته است) و عدم توسعه تولید، مشکلاتی هستند که صنعت لبنیات کشور با آن‌ها روبرو هستند.

وی افزود: تاکنون مسوولان درخصوص مشکلات صنعت و ریشه‌یابی آن، اقدامی انجام نداده‌اند و پیشنهاد ما به مسوولان این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی را قطع کنند و به جای آن، قیمت ارز را تک نرخی کنند ولی متاسفانه به این موضوع توجهی ندارند. در صورتی که اگر ارز تک نرخی شود بسیاری از مشکلات پولی و مالی صنعت برطرف خواهد شد. 

باکری

وی تصریح کرد: متاسفانه دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای سال ۹۹ هم تمدید کرده است و اشتباهات خود را تکرار می‌کند. صحبت ما این است که دولت ارز را تک نرخی کند. قیمت ارز بر روی فعالیت دامدار، نهاده‌های دامی، صنایع لبنی و شبکه توزیع تاثیر منفی می‌گذارد.

باکری تأکید کرد: ریشه همه مشکلات حوزه صنعت مربوط به تصمیماتی است که در حوزه کلان اقتصادی کشور گرفته می‌شود و این مشکلات مربوط به بنگاه‌ها نیست.

وی در ادامه، بیان کرد: دولت بایستی قوانین واحدی در حوزه چرخه تولید، تعرفه پولی و بانکی، مقررات واردات و صادرات اعمال کند و عدم این قوانین واحد می‌تواند هزاران مشکل در صنعت کشور بوجود بیاورد. 

وی گفت: مشکلات موجود در صنعت کشور به علت ماهیت صنعت نیست بلکه بخاطر تصمیماتی است که در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور شکل گرفته است.

دولت در نرخگذاری کالاها دخالت نکند

رئیس اتحادیه لبنیات کشوری،افزود: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته شود و قوانین و مقررات صادرات و واردات اصلاح شود و دولت در تعیین نرخگذاری کالاهای تولیدی دخالت نکند و اجازه دهد قیمت کالاها براساس عرضه و تقاضا تعیین شود ۹۰ درصد مشکلات حوزه صنعت برطرف می‌شود. 

رئیس اتحادیه لبنیات کشوری در پاسخ به این پرسش آیا صحت دارد که گفته می‌شود واحدهای تولیدی لبنیات از شیرخشک وارداتی به جای شیرخام استفاده می‌کنند؟ گفت: کشور درخصوص نیاز جامعه به شیرخشک توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین است پس بنابراین نیازی به واردات شیرخشک ندارد.

باکری افزود: قیمت هر کیلو شیرخشک، چندین برابر قیمت هر کیلو شیرخامی است که واحدهای تولیدی لبنیات از دامداران خریداری می کنند. بنابراین برای هیچ تولیدکننده لبنیاتی مقرون به صرفه نیست که از شیرخشک به جای شیرخام استفاده کند و این موضوع کاملا شایعه است. 

سرانه مصرف لبنیات تاثیری بر تولید نگذاشته است

رئیس اتحادیه لبنیات کشوری در پاسخ به این پرسش که سرانه مصرف لبنیات در گشور چه تاثیری بر تولید واحدهای تولیدی لبنیات کشور می‌گذارد، گفت: ما در جامعه با ده دهک مصرف کننده روبرو هستیم بنابراین قدرت خرید همه آن‌ها یکسان نیست. چهار دهک جامعه هستند که با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها مشکلات اقتصادی آن‌ها افزایش یافته است و در بقیه دهک‌ها شرایط خود را با جامعه سازگار می‌کنند.

باکری افزود: قدرت خرید دهک‌هایی پایین آمده است که کاهش ارزش پول ملی بر شرایط اقتصادی آن‌ها تاثیر گذاشته است. مثلا وقتی که قیمت دلار در سال ۸۹ حدود ۱۲۰۰ تومان بوده است و درحال‌حاضر قیمت دلار به حدود ۱۷۰۰۰ تومان رسیده است این افزایش قیمت دلار بر روی همه دهک‌های جامعه تاثیر منفی نگذاشته است.

رئیس اتحادیه لبنیات کشوری در پایان، گفت: قدرت خرید در طبقات متوسط و ضعیف جامعه کاهش پیدا کرده و در نتیجه سرانه مصرف لبنیات آن‌ها هم کاهش داشته است در صورتی که میزان مصرف در طبقه مرفع جامعه افزایش یافته است و به عبارتی دیگر میزان سرانه مصرف لبنیات توسط اقشار مرفع جبران می‌شود. شیرخام تولیدی دامداران توسط کارخانجات تولید لبنیات خریداری می‌شود و پس از مراحل فرآوری وارد بازار می‌شود و توسط مردم مصرف می‌شود پس بنابراین میزان سرانه مصرف لبنیات جامعه، تاثیری بر میزان تولید کارخانجات نگذاشته است. 

خبرنگار: سجاد صفری

ارسال نظر