|
کدخبر: 288074 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران؛

تعمیرات لوازم خانگی هم در صف گرانی / مردم توان خرید ندارند

فرهاد بهشتی گفت: با گرانی لوازم خانگی، قطعات و تعمیر این لوازم هم دچار تغییر قیمت شده است. در سال آینده شاهد افزایش قیمت تعمیر لوازم خانگی هستیم.

اصناف تعمیرات لوازم خانگی هم در صف گرانی / مردم توان خرید ندارند

لوازم خانگی جزء اقلامی بود که در سال جاری با افزایش قیمت زیادی روبه‌رو بود. تا جایی که فروشندگان لوازم خانگی ادعا دارند خرید کالا توسط مردم کاهش داشته است و تنها افرادی که مجبور به خرید و یا تهیه جهیزیه هستند به سمت این بازار برای خرید می‌آیند. به نظر می رسد بیشتر مردم به تعمیر لوازم خانگی خود قانع شده‌اند، البته باید اضافه کرد که تعمیر لوازم خانگی هم به اندازه خرید یک یخچال در سال های گذشته برای آن ها هزینه بر می‌دارد اما با گرانی های به وجود آمده خرید لوازم خانگی از سبد خرید بیشتر خانه ها حذف شده است.

گسترش نیوز پیرامون این موضوع با رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

فرهاد بهشتی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران پیرامون گران شدن خدمات لوازم خانگی به گسترش نیوز گفت: طبق قانون هر شش ماه اتحادیه با اعلام وضعیت می‌تواند، تقاضای افزایش قیمت داشته باشد. اوایل سال ۱۴۰۱ نرخ جدید توسط هیئت‌مدیره وقت اعلام شد و تقریباً ۲۰ درصد افزایش را لحاظ کردند اما این قیمت گذاری قبل از زمانی که تورم به این شکل رشد کند اعلام شد.

بهشتی

عیب گذاری برای جبران هزینه

وی ادامه داد: در حال حاضر اعضاء اتحادیه به هیئت‌مدیره فشار آوردند که نرخ نامه ابلاغیه ابتدای سال صرفه اقتصادی ندارد. عملاً اگر نرخ افزایش پیدا نکند کسبه به طور ناحق این پول را از مردم می‌گیرند. به طور مثال اگر قطعه ای کوچک خراب باشد عیبی بر قطعه دیگر می گذارند بلکه بتوانند هزینه خود و مغازه را در آوردند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران خاطر نشان کرد: تا این لحظه با گرانی لوازم خانگی اتحادیه تعمیرکاران افزایش قیمتی را لحاظ نکرده است و نرخ خدمات تغییری نداشته است اما در صدد هستیم در چند هفته پیش رو بررسی شود تا برای اوایل سال تغییر قیمت خدمات داشته باشیم. مشاهدات حاکی از افزایش حدود ۱۰ درصدی مراجعه به تعمیرات در سال‌های اخیر است. چرا که قیمت قطعات هم افزایش قیمت چشمگیری داشته است. ممکن است افراد دستگاه‌های دیگری را جایگزین لوازم خود کرده باشند.

بهشتی با بیان اینکه گرانی لوازم خانگی مردم را به سمت تعمیر لوازم برده است، افزود: معمولاً زمانی که قیمت کالا افزایش می‌یابد با توجه به توان خرید، مردم گرایش پیدا می‌کنند به تعمیر و اصلاح لوازم خانگی که در اختیار دارند.

وی در رابطه با تغییر قیمت قطعات لوازم خانگی اظهار کرد: قطعات هم با گرانی لوازم خانگی دچار تغییر قیمت شد خصوصاً قطعاتی که در ایران نیست. به طور مثال انواع بردها به صورت استوک و دست دوم تهیه می شود و شرکت‌هایی هستند که از کانال های مختلف اقدام به واردات قطعات مورد نیاز می کنند. اگر دستگاهی خارجی باشد بردهای آن به سختی و با هزینه های بسیار گزاف وارد می‌شود. عموماً شرکت‌ها بردهایی که از گذشته دارند را تا جایی که ممکن است، تعمیر می کنند.

قطعات لوازم خانگی قاچاق می شود

بهشتی ادامه داد: شرایط های موجود مانند تحریم‌ها تأثیر بسزایی در این صنعت داشته است. حدود ۷۰ درصد از لوازم خانگی مردم ال جی و سامسونگ است تا برند های دیگر. با توجه به حجمی که در گذشته از این برند ها فروخته شده است و بعد از چند سال نیاز به تعمیر و خدمات دارد، برای واردات این قطعات با مشکل روبرو هستیم. واردکنندگان مجبور هستند از کانال های دیگر مانند امارات و قاچاق این قطعات را وارد کنند.

وی در خصوص قاچاق قطعات لوازم مورد نیاز این صنف در پایان بیان داشت: کالای قاچاق بسیار بی کیفیت است و فاقد خدمات پس از فروش. اکثر افراد پس از خرید کالاهایی که خدمات پس از فروش نداشته‌اند متأسفانه با مشکلات زیادی روبه‌رو شده که به اجبار در کمیسیون های حل اختلاف به بررسی مشکلات و رفع آن‌ها پرداخته‌ایم. این کالاها اغلب در یخچال، فریزر و کولرهای گازی و روغن‌های تقلبی است. متأسفانه جعل و تقلب در برندهای این لوازم بسیار شایع است. باید برای واردات از کارشناسان و متخصصین هر کالایی استفاده شود. در این راستا متخصصین اتحادیه‌ها می توانند کمک دولت باشند تا سرمایه های کشور برای واردات کالاهای مرغوب صرف شود.

  • ناشناس ارسالی در

    دولتمردان وسایل برقی خارجی با کیفیت خونشون رو از کجا می‌ارند برا ملت هم از اونا تهیه کنند وگرنه تولیدات بی کیفیت ایرانی با قیمتهای نجومی بدرد ملت نمیخوره که برای یه وسایل برقی بنجول کلی پول بده به دنبال تعمیرگاه بگرده لطفا مسولینی که توصیه به استفاده از تولیدات بی کیفیت ایرانی دارند خود شان هم وسایل ایرانی استفاده کنند مثل آقای قالیباف نباشند

  • ناشناس ارسالی در

    تف تو این تیتر شخمیتون

  • سارا ارسالی در

    من اول پاییز پارسال یه سرویس کار شومینه آوردیم الکی گفت این شومینه قدیمی شده خطرناکه بردش گفت دستگاه دست دوم بهتری میارم آورد نصب کرد خیلی بد بود خیییلی زنگ زدم بهش گفتم بیا دستگاه منم بیار همین الان وقتی اومد به همسرم گفتم اگر عوض نکرد زنگ بزنیم به ۱۱۰ نزاریم بره خلاصه وقتی فهمید اوضاعش خیته عذر خواهی کرد ما هم گفتیم بهش دیدار به قیامت هری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها