|
کدخبر: 280319 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی ؛

زنگ خطر برای تولیدکنندگان لوازم خانگی / طرح جهاد کالا توان خرید را بالا می‌برد؟

اکبر پازوکی گفت: در تمامی دوران فروشندگان مشکلات بیمه و مالیات و این‌چنین دغدغه‌ها را داشتند. با انجام طرح ملی توان خرید، به نظر می‌رسد کسبه کاملاً حذف می‌شوند. آن‌ها هم اجازه فروش محصولات وارداتی را ندارند و هم با این کار حتی دیگر نمی‌توانند محصولات داخلی خود را به فروش برسانند به این صورت از دو سمت موردحمله قرار می‌گیرند.

اصناف زنگ خطر برای تولیدکنندگان لوازم خانگی / طرح جهاد کالا توان خرید را بالا می‌برد؟

اخیراً طرح ملی توان خرید با هدف حمایت از کالای ایرانی و با عنوان «جهاد کالا»، با حضور قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران، سید محمد حسینی معاون رئیس جمهور در امور مجلس، مهدی کریمی رئیس شورای عالی جهاد کالا و امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت به صورت رسمی افتتاح شد. در این طرح، حذف واسطه‌ها و واریز مستقیم منابع مالی به حساب تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی اولویت مجموعه جهاد کالا بوده تا به این واسطه، مصرف‌کننده نهایی با کمترین هزینه بتواند کالای مورد نیاز خود را تهیه کند. گسترش نیوز برای اطلاعات بیشتر با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی پیرامون اجرایی شدن طرح جهاد کالا و در رابطه با حمایت از کالای ایرانی گفت: با این طرح فروشندگان و واسطه به مشکل می‌خورند. حذف واسطه‌ها و واریز مستقیم منابع مالی به حساب تولید کننده لوازم خانگی در اولویت این طرح قرار دارد. تولیدکنندگان مخالف طرح توان خرید هستند اما مسئولان از این طرح حمایت می کنند و قبول ندارند که این کار به بن بست می‌رسد. بسیاری از کارشناسان معتقدند این طرح با شکست روبه‌رو می‌شود و بهتر است این‌گونه تسهیلات به تولیدکنندگان داده شود نه مصرف‌کننده!

فروشندگان متضرران اصلی طرح جهاد کالا

وی چالش‌های طرح توان خرید را این‌گونه بیان کرد: دولت باید در نظر بگیرد که با شروع این طرح واحدهای صنفی به مشکل می‌خورند و چگونه باید کالای خود را به فروش برسانند؟ ما تنها در تهران ۲۵۰۰ واحد صنفی فعال لوازم خانگی داریم که در حال فعالیت هستند و اجرای این طرح کسبه فعال در تهران را با مشکل رو به رو می‌کند. در تمامی دوران فروشندگان مشکلات بیمه و مالیات و این‌چنین دغدغه‌ها را داشتند. با انجام این طرح به نظر می‌رسد کسبه کاملاً حذف می‌شوند. کسبه هم اجازه فروش محصولات وارداتی را ندارند و هم با این کار حتی دیگر نمی‌توانند محصولات داخلی خود را به فروش برسانند به این صورت از دو سمت موردحمله قرار می‌گیرند.

پازوکی در ادامه خاطر نشان کرد: با جستجویی در سایت‌های فروش اینترنتی مشخص می‌شود که سایت‌های فروش آنلاین لوازم‌خانگی قاچاقی را به فروش می‌رسانند که چند سالی است ورود آن به کشور ممنوع شده است. درحال‌حاضر واحدهای صنفی تنها ملزم به فروش لوازم خانگی ایرانی هستند. با اجرای این طرح دیگر آن‌ها فروشی نخواهند داشت درنتیجه با این طرح دولت، کسبه مجبور به خرید کالای قاچاق می‌شوند. متأسفانه بسیاری از سایت های فروش آنلاین، کالاهای قاچاق عرضه می‌کنند.

پازوکی

نقش توزیع‌کننده در این طرح چیست؟

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی اظهار کرد: بسیاری از طرح‌های مشابه که برای شوک به بازار مطرح شده نتیجه عکس داشته است. همچنین جای سؤال است که چرا در طرح جهاد کالا پول را مستقیم به کارخانه‌دار می‌دهند پس توزیع‌کننده که کالای تولید داخل را می‌خرد و مالیات پرداخت می‌کند چه نقشی در این سیاست‌ دارد؟ راهکار بهتر این بود که به جای ارائه تسهیلات به شرط خرید مستقیم کالا، ۲۵۰ هزار نفر منتخب به مغازه‌دارانی که زیر نظر اتحادیه هستند برای دریافت کالا مراجعه کنند. در این صورت هم تولیدکننده از این سیاست منتفع می‌شد و هم واحد صنفی فروشنده و هم مصرف کننده؛ اگر قرار به برگشت پول به چرخه تولید است از این راه نیز میسر می‌شود. برای موفقیت در این مسیر نظام توزیع صنعت لوازم خانگی باید از کارخانه رصد شود. فروشندگان با حداقل سود کالا را می فروشند.

پازوکی در پایان گفت: بانک‌ها پول خود را برای کسب سود بیشتر به بخش توزیع اختصاص می‌دهند. درحال‌حاضر به دلیل کاهش قدرت خرید، دولت عملاً بسیاری از مردم را بدهکار کرده و رفته‌رفته به سمتی پیش می‌رویم که همه کالاها را باید شرایطی خریداری کرد. اگر بانک‌ها منابع مالی دارند چرا نقدینگی را به حوزه مسکن و خودرو اختصاص نمی‌دهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها