|
کدخبر: 277877 نعیمه صفری تبار

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران مطرح شد؛

ماجرای فروش لوازم‌خانگی قاچاق در فروشگاه‌های اینترنتی

پازوکی گفت: با جستجوی ساده در سایت‌های فروش اینترنتی که به صورت رسمی کار می‌کنند مانند دیجی‌کالا، ترب ،شیپور، دیوار و غیره به راحتی می‌توان مشاهده کرد کالاهایی که ۴ سال است وارد کشور نمی‌شود به فروش می‌رسانند و تحویل در محل با گارانتی را هم دارند.

اصناف ماجرای فروش لوازم‌خانگی قاچاق در فروشگاه‌های اینترنتی

به نظر می‌رسد دولت، بازار و صنعت لوازم‌خانگی را رها کرده است؛ چرا که سایت های فروش آنلاین، لوازم خانگی قاچاقی را می فروشند که ورودش به کشور از پنج سال پیش ممنوع شده است. ۸۰ تا ۹۰ درصد کالای قاچاقی که وارد کشور می شود، در فضای مجازی به فروش می رسد سؤال این است که این سایت ها، محصولات خود را از کجا تأمین می کنند؟

گسترش نیوز برای اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

اکبر پازوکی پیرامون افزایش قاچاق کالا و لوازم خانگی در بازار آنلاین گفت: با جستجوی ساده در سایت‌های فروش اینترنتی که به صورت رسمی کار می‌کنند مانند دیجی‌کالا، ترب ،شیپور، دیوار و غیره به راحتی می‌توان مشاهده کرد که کالاهایی که ۴ سال است وارد کشور نمی‌شود به فروش می‌رسانند و تحویل در محل با گارانتی دارند. مغازه‌هایی که جواز دارند برای اینکه در سامانه جامع تجارت باشند باید کالای با گارانتی خریداری کنند و نظارت از طریق اتحادیه بر آنها وجود دارد بنابراین اقدام به فروش کالا قاچاق نمی‌کنند که جوازشان زیر سوال نرود.

اکبر-پازوکی

سرویس کارهای غیرمجاز در حال افزایش

وی در ادامه گفت: در فضای مجازی علاوه بر فروش کالا، گارانتی ها و سرویس کارهای غیر مجاز رواج پیدا کرده اند. کالاهایی که قبلا دارای ضمانت بودند مانند ال جی، سامسونگ و بوش در سامانه وزارت صمت تا ۱۰ سال دارای ضمانت نامه و گارانتی هستند اما ۵ سال است که ما وارداتی از این کارخانه ها نداریم و شرکت ها به مردم خدمات می دهد. متاسفانه در فضای مجازی تعدادی افراد سودجو خود را به عنوان نمایندگان اصلی این شرکت‌ها معرفی می‌کنند و با حضور در خانه مشتری عیب گذاشتن روی دستگاه آنها از مردم اخاذی می‌کنند و هزینه های چند برابر می‌گیرند. بیش از کالای قاچاق سرویس‌کارها برای مردم معضل شدند.

پازوکی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ برندی با عنوان سامسونگ یا ال جی به جز تلفن همراه در بازار نداریم و سایر کالاهای این برند تقلبی و بدون گارانتی است، گفت: در استفاده از فضای مجازی برای تبادل یک کالا باید همواره این موضوع را در نظر داشت که ممکن است تبلیغ صورت گرفته برای کالا ماهیت واقعی نداشته باشد و در پس این تبلیغ افرادی شیاد فعالیت کنند که ممکن است قصد کلاهبرداری داشته باشند. همچنین بهتر است قبل از تماس با فروشنده و خرید کالا به توصیه های درج شده که جهت راهنمایی کاربران در سایت قرار داده شده توجه شود تا مردم در دام کلاهبرداران نیفتند.

وی از مردم خواست که برای انتخاب شرکت گارانتی معتبر از سامانه ۱۲۴ یا سایت irangs.ir استفاده کنند و گفت: شرکت های دارای مجوز در این سایت ها مشخص شده اند. اما واحدهای صنفی فروش لوازم خانگی جواز کسب دارند که با این جواز فقط می توانند لوازم خانگی بفروشند نه اینکه گارانتی ارائه دهند. تعمیرکار هم می تواند با جواز کسب تعمیرات انجام دهد، اما نمی تواند گارانتی ارائه کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در ادامه بیان کرد: ۹۹ درصد کالاهای بازار قاچاق است به جز برخی کالاهایی که ما توان تولید آن را در داخل کشور نداریم و وزارت صمت خود مجوز لازم را برای واردات داده مانند ماکرویوو. شرکت های داخلی که قبلا با شرکت های کره ای در حال فعالیت بودند جدیدا به تولید این کالا هم پرداخته اند که تبلیغات آن را در سطح شهر مشاهده می کنید.

کولبر قاچاقچی نیست

پازوکی با بیان این که کولبر قاچاقچی نیست گفت: کولبر زندگی خود را با جابه جایی بار راه می اندازد که خود دولت هم اجازه این کار را می دهد و البته باید هدفمند شود. برای جلوگیری از کالای قاچاق باید کالایی که وارد نمی شود به صورت هدفمند و قانونی باشد.

وی در رابطه با گارانتی کالای خارجی گفت: ضمانت کالای این محصولات اصلا معنایی ندارد اما خدمات پس از فروش کالاهای ایرانی گارانتی های بسیار خوبی نسبت به ۴ سال گذشته دارد و با گذشته بسیار تفاوت دارد. حتی مطرح شده است استاندارد خدمات پس از فروش در حال بروزرسانی است و مدت گرانتی و تعویض کالا بیشتر می شود. خوشبختانه تا به امروز در اتحادیه ما کمتر از ۱ درصد شکایت برای خدمات پس از فروش کالا داشتیم ؛بیشتر شکایت ها برای کالای خارجی است.

پازوکی در پایان خاطر نشان کرد: کسانی که کالا میخواهند خریداری کنند کد رهگیری که در کالا درج شده است را با #۷۷*۴* را میتوانند شماره گیری کنند و تاریخ تولید کالا و ضمانت را بررسی کنند و برای نصب شرکت خدمات را خیلی راحت در اختیار می گذارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها