|
کدخبر: 283870 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی؛

رفتار عجیب تولیدکنندگان لوازم‌خانگی / افزایش قیمت اخیر قانونی بود؟

بررسی بازار در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد تاکنون ۴ شرکت لوازم‌خانگی به‌صورت غیرقانونی ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند که ادعا دارند مجوز از وزارت صمت داشتند.

اصناف رفتار عجیب تولیدکنندگان لوازم‌خانگی / افزایش قیمت اخیر قانونی بود؟

در شرایط فعلی برخی از تولیدکنندگان تمایلی به عرضه محصول در بازار ندارند و یا با اعلام لیست‌های جدید محصولات را با قیمت‌هایی بالاتر در بازار عرضه کردند، تعدادی هم عرضه کالا را به بازار محدود کرده‌اند که همین موضوع عاملی شده است تا قیمت کالا‌ها در بازار افزایش پیدا کند.

در حالی که هنوز وزارت صمت و سازمان حمایت مجوزی برای افزایش قیمت لوازم‌خانگی صادر نکرده است، برخی شرکت‌های لوازم‌خانگی خودسرانه و غیرقانونی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد محصولات خود را به بهانه‌های مختلف از جمله افزایش قیمت ارز گران کردند که هنوز هیچ برخوردی هم از سوی نهاد‌های مسئول و نظارتی با این گران‌فروشی انجام نشده است.

بررسی بازار در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد شرکت‌های پاکشوما، دیپونیت، امرسان و آلتون از ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت محصولات خود را به‌صورت غیرقانونی افزایش داده‌اند و مابقی تولیدکنندگان نیز درخواست کسب مجوز گرانی دارند، ولی هنوز مجوزی صادر نشده است. گسترش نیوز پیرامون این مباحث با اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

اکبر پازوکی در پاسخ به خبرنگار ما در رابطه با اینکه نظارتی بر افزایش ناگهانی قیمت لوازم‌خانگی که توسط کارخانه های ایرانی شکل گرفته است، وجود دارد یا خیر، گفت: سازمان حمایت از مصرف کننده و وزارت صمت نظارت بر قیمت ها دارد. البته افزایش ۳۰ درصدی که رسانه‌ها اعلام کردند اشتباه است و تنها ۴ شرکت افزایش قیمت را داشتند که  با مجوز از سازمان‌های زی‌ربط اقدام به افزایش قیمت کردند. وزیر صمت نامه‌ای به شرکت های تولیدکننده ارسال کرده است مبنی بر ادعایی که نسبت به واردات کالا و مواد اولیه با ارز ۴۰ هزار تومانی داشتند باید اسناد و مدارک خود را ارسال کنند تا بررسی شود. تنها این ۴ شرکت و کارخانه افزایش قیمت داشتند اما بقیه شرکت ها به این صورت نیست.

پازوکی

با فروشگاه های خاطی باید برخورد شود

وی پیرامون سایت های فروش اینترنتی که در زمان های حساس کالاهای خود را ناموجود می‌کنند گفت: اگرسایت خود شرکت ها اقدام به این کار می کنند، وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده و تعزیرات باید با این عمل برخورد کند. این امکان وجود ندارد که تولید کننده کالای خود را تولید کند و سایت هم داشته باشد اما کالای خود را ناموجود کند و به فروش نرساند در این صورت باید برخورد جدی با این افراد شود که باعث هرج‌ومرج در بازار می‌شوند. تولیدکننده کالای خود را تولید می‌کند که سود داشته باشد، مانند فروشندگان که با خریدوفروش کالا سرمایه کسب می‌کنند. در خرید و فروش کالا فروشنده و تولیدکننده سود می کنند نه زمانی که کالای خود را نگهداری می کنند اما زمانی که این فروشگاه ها کالای خود را ناموجود می کنند سازمان حمایت باید آن را بررسی و به طور کامل جلوی این اتفاق را بگیرد. کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود چرا باید ناموجود شود.

سایت‌های فروش اینترنتی بازار را متشنج می‌کنند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی خاطر نشان کرد: همین سایت های فروش اینترنتی گاهی کالا را به زیر قیمت کارخانه‌ها هم می‌فروشند و بعضی اوقات همین کالا را ناموجود می‌کنند این عمل تنها باعث به‌هم‌ریختگی بازار و جامعه می‌شود. همین‌طور که اتحادیه فروشندگان به کاسب های زیر مجموعه خود نظارت می‌کند، اتحادیه فروشندگان فضای مجازی هم باید با افراد و فروشندگان خاطی به طور جدی برخورد کند. با یک جستجوی ساده فروشندگان و کارخانه‌هایی که خطا می‌کنند مشخص می‌شوند باید از طرف متولی آن بررسی و رسیدگی شود.

پازوکی وضعیت بازار لوازم‌خانگی را تا انتهای سال این‌گونه ارزیابی کرد و گفت: قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش یافته است و بیشتر به تعمیر کالاها تا زمانی که جا دارد می‌پردازند. حقوق ها ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده اما قدرت خرید مردم بالا نرفته است. قیمت مواد اولیه بالا و تغییر نرخ ارز در این بازار تأثیر گذاشته است.

وی در پایان گفت: صدها قلم کالا در حال تولید است که نیاز به عواملی دارد تا این کالا شکل بگیرد. باید توسط متولیان بررسی شود و خلأهای موجود رفع شود تا مردم بتوانند نزدیک عید کالای مورد نیاز خود را خریداری کرده و بازار کاسبان هم رونق پیدا کند.

کلام آخر

در شرایط فعلی وزارت صمت باید به این موضوع ورود پیدا کند و ضمن رعایت حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سیاست روشنی را نسبت به صنعت لوازم‌خانگی داشته باشند تا بازار با نابسامانی قیمتی روبه‌رو نشود و تولیدکنندگان در روند تولید با مشکل مواجه نشوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها