|
کدخبر: 283477 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه اتومبیل کرایه و مؤسسات توریستی؛

رونق مجدد تاکسی‌های تلفنی / منتظر مرگ حمل و نقل اینترنتی باشیم؟

تاکسی‌های اینترنتی مدتی است که کسب و کار آژانس های محلی را تحت شعاع قرار داده و ۷۰ درصد این کسب و کار را تعطیل کرده بود اما اخیراً اوضاع این آژانس‌ها مورد قبول است.

اصناف رونق مجدد تاکسی‌های تلفنی / منتظر مرگ حمل و نقل اینترنتی باشیم؟

با ورود تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ و تپسی اقبال مردم به سمت تاکسی‌های محلی کمتر شد و کسب و کار این نوع آژانس‌ها تقریباً تعلیق شد و بیشتر مسافران این آژانس‌ها مسافرین قدیمی این صنف هستند که یا سن و سال آن ها جوابگوی کار با اینترنت نیست و یا برخی برای امنیت بیشتر ترجیح می‌دهند از آژانس‌هایی استفاده کنند که مورد اعتمادشان است. در گذشته مردم از تاکسی‌های اینترنتی بیشتر استقبال می‌کردند اما درحال‌حاضر با افزایش نرخ این نوع تاکسی‌ها مردم باز هم به سمت آژانس‌ها بازگشتند اما متأسفانه مردم دیگر مانند گذشته قدرت خرید ندارند. بیشتر راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی از شهرستان می‌آیند که با گرانی خودرو آن‌ها نیز قدرت خرید ندارند.

اولویت آژانس‌ها درحال‌حاضر با مسافرین قدیمی خودشان است. رانندگان آژانس بیشتر محلی هستند و رفتارشان با مسافران همانند خانواده است و مسافران اطمینان بسیاری به رانندگان دارند. گاهی حتی مسافران بر اساس شناختی که به راننده و خانواده او دارند مبالغی اضافه تر از کرایه می‌دهند.  نرخ‌ آژانس‌های محلی مشخص است اما برای تاکسی‌های اینترنتی هر چه تقاضا افزایش یابد نرخ نیز بالاتر می‌رود حتی در برخی موارد به دلیل عجله داشتن و قبول کردن سریع راننده نرخ بالاتر نیز می‌رود.

گسترش نیوز پیرامون این موضوع با سید حسن هاشمی تیرآبادی، رئیس اتحادیه اتومبیل کرایه و مؤسسات توریستی به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

هاشمی تیرآبادی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما پیرامون حذف آژانس‌های محلی با روی کار آمدن تاکسی های اینترنتی گفت: مؤسسات سرویس‌دهی محلی حذف نشده است و هنوز در حال فعالیت هستند؛ شاید کمی مراجعه کنندگانشان کاهش داشته است اما مشتری های ثابت خودشان را دارند. کسب و کار اینترنتی فعالیت به روز دنیا است و در تمامی زمینه ها از جمله مسکن، ارز، طلا و خودرو فعالیت دارند و در حال انجام آن هستند. ما هم مخالف فعالیت با تاکسی های اینترنتی نداریم.

هاشمی-تیرآبادی

نبود راننده آژانس‌ها را تعطیل می‌کند

وی پیرامون چالش‌های موجود در آژانس ها ادامه داد: نبود راننده مشکل اصلی این صنف است؛ دلیل را هم می‌توان گرانی خودرو دانست. جوانان و بازنشسته‌ای که می‌خواهد از این شغل کمک هزینه خود و خانواده را دربیاورند دیگر به راحتی نمی‌توانند خودرو خریداری کنند و حداقل با آن کار کنند.

رئیس اتحادیه اتومبیل کرایه و مؤسسات توریستی خاطر نشان کرد: در ابتدا تاکسی های اینترنتی برای مردم تازگی داشت که در این مرحله ضربه ۷۰ درصدی به صنف ما وارد شد اما بعد از اتفاقاتی که برای تاکسی های اینترنتی افتاد تعدادی از مسافران ما دوباره بازگشتند. حتی مسافرانی هستند که نیم ساعت در انتظار می‌مانند تا سرویس برای آن‌ها فرستاده شود. البته نسبت به گذشته کاهش مسافر خود را داشته است.

هاشمی تیرآبادی در رابطه با تعیین کرایه و نرخ آژانس‌ها توسط اتحادیه گفت: نرخ مصوب برای آژانس ها وجود ندارد و فضا رقابتی است. به طور مثال از ساعت ۲ تا ۸ شب قیمت ها کمتر می‌شود.

وی افزود: اصل کار آژانس‌ها در سال ۱۳۴۲ اجاره ماشین بدون راننده بود. مؤسسات توریستی و اتومبیل در این حیطه کار می‌کردند و ماشین کرایه می‌دادند اما بعدها این موضوع حذف شد. از ۲ سال گذشته در تهران و تعدادی از شهرهای دیگر این اتفاق دوباره افتاده است. نهادهای نظارتی و اتاق اصناف پیشنهاد دادند دوباره این کار انجام شود و زیر نظر اتحادیه اتومبیل کرایه و مؤسسات توریستی انجام شود.

هاشمی تیرآبادی در پایان گفت: افزایش قیمت خودرو باعث شد، قیمت اجاره خودرو هم تغییر کند و هیچ گاه نمی‌شود برای آن نرخ مصوب لحاظ کرد و قیمت‌ها توافقی است. هیئت عالی نظارت به صورت گروهی مثلاً برای ۱۰۰ خودرو سمند موجود یک مبلغی را اعلام می‌کند اما برای یک خودرو تک در کشور یا خودرویی که تنها ۱۰ عدد از آن در تهران است، نمی‌تواند به صورت تک نرخ تعیین کند. خودروهای لوکسی که در سایت‌های مختلف کرایه داده می‌شود زیر نظر اتحادیه ما نیست. خودرو های ما محصولاتی مثل پرشیا، پژو و سمند هستند. بیشترین آمار کرایه خودرو مربوط به وزارتخانه‌ها و اداره‌های خصوصی است.

اعتماد و استقبال از تاکسی‌های اینترنتی

مردم به سرعت از تاکسی‌های اینترنتی استقبال کردند و به واسطه مشخص بودن اطلاعات راننده و خودرو اعتماد به این تاکسی‌ها نیز شکل گرفت. در گذشته برای به موقع رسیدن به مقصد باید خیلی زودتر از زمان معین حاضر می شدیم و این امکان وجود داشت که تاکسی درخواستی دیر برسد یا مسیر را گم کند. در نتیجه تاکسی های قدیمی دردسرهای مختلفی داشتند. تاکسی‌های اینترنتی بسیاری از این مشکلات را برطرف کرده‌اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها