|
کدخبر: 282198 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار؛

آجیل ارزان با ترفندی عجیب در دستان مشتری

غلامرضا خدامی؛ رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار گفت: حداکثر قیمت آجیل شب یلدا ۳۵۰ هزار تومان است. مقدار و درصد استفاده از اجناس تشکیل دهنده آجیل در قیمت آن تاثیر گذار است و برخی از کسبه سلیقه ای عمل می‌کنند.

اصناف آجیل ارزان با ترفندی عجیب در دستان مشتری

شب یلدا، آیین باستانی ایرانیان است که مردم در هر شرایطی رسومات این شب را انجام می‌دهند. گرانی و شرایط نامطلوب اقتصادی هم جلودار افراد نیست و خرید خود را با توجه به وضع مالی‌شان انجام می‌دهند و این شب را برگزار می‌کنند. طی بررسی‌ها و گفته کارشناسان قیمت‌ها افزایش نداشته است تنها کاهش ارزش پول ملی، این بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

با توجه به اینکه در ۲سال گذشته شیوع کرونا را داشتیم و دورهمی کمتر شده بود، بازار آجیل و خشکبار بازار پررونقی نبود اما امسال با توجه به فروکش‌کردن این بیماری، نسبت به سال‌های گذشته به نظر می‌رسد رونق به این بازار تا حدودی برگردد. تنوع کیفی در محصولات آجیل زیاد است. بر همین اساس، تنوع قیمتی محصول هم زیاد است و نمی‌توان نرخ مصوب را تعیین کرد و این کار شدنی نیست، چون کالای کارخانه‌ای و تولیدی نیست. مردم برای شب یلدا بیشتر آجیل شیرین استفاده می‌کنند و برای عید نوروز معمولا آجیل شور می‌خرند که قیمت‌های آن متفاوت است. گسترش نیوز در خصوص بازار شب یلدا با غلامرضا خدامی‌، رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

غلامرضا خدامی، رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار در پاسخ به این سوال که بازار شب یلدا امسال جوابگوی تقاضای مردم است یا خیر، گفت: عرضه و تقاضا در بازار قیمت اصلی اجناس را مشخص می کند، خوشبختانه در زمینه خشکبار با کمبود خاصی روبرو نیستیم به جزء چند نوع از این محصول که در حال رایزنی برای واردات این نوع محصول هستیم که در حال انجام است اما در بیشتر اجناس کمبود خاصی وجود ندارد.

غلامرضا _ خدامی

شیوه ای جدید برای کاهش قیمت آجیل

وی قیمت آجیل یلدا ممتاز امسال را حداکثر تا مبلغ ۳۵۰هزارتومان اعلام کرد و ادامه داد: مقدار و درصد استفاده از اجناس تشکیل دهنده آجیل در قیمت آن تاثیرگذار است و برخی از کسبه سلیقه‌ای عمل می‌کنند و برای صرفه جویی و کاهش در قیمت آجیل بادام زمینی ریز یا درشت، میوه خشک ارزان قیمت، انواع برگه، فندوق خام و نخودچی را در آجیل شب یلدا مخلوط کرده تا قیمت برای مصرف کننده مناسب تر باشد و مردم برای خرید مشکلی نداشته باشند. به همین دلیل قیمت در مغازه‌های مختلف متفاوت است.

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار در پایان گفت: کسبه محترم آجیل فروش با توجه به درصد مخلوط کردن آجیل نهایت همراهی و مشتری مداری را همچون سال‌های کرونا با مردم شریف و عزیز کشورمان دارند تا انشالله همه خانواده ها در کنار هم بزرگترین شب سال را به خوشی سپری کنند.

قیمت اقلام آجیل و خشکبار

در حال حاضر قیمت هر کیلو پسته در بازار از کیلو ۳۶۰ هزار تومان تا ۵۱۰ هزار تومان است. پسته فندقی ارزان‌ترین و پسته اکبری گران‌ترین نوع پسته در بازار هستند. قیمت هر کیلو مغز پسته نیز بالای ۷۰۰ هزار تومان است. قیمت مغز بادام در بازار بین ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان است اما قیمت مغز بادام درجه یک، حتی تا کیلویی ۴۵۰ هزار تومان در حال فروش است.

بادام هندی همواره یکی از پرطرفدارترین و در عین حال گران‌ترین مغز‌های آجیل به شمار می‌رود. قیمت این محصول هم‌اکنون بسته به کیفیت آن بین ۴۵۰ هزار تا ۵۵۰ هزار تومان در حال عرضه است. قیمت مغز فندق نیز به مانند پسته و بادام‌هندی نیم میلیونی است.

نکته قابل‌توجه این است که اختلاف قیمت در آجیل و خشکبار بسیار زیاد است و در برخی موارد این اختلاف قیمت بسته به نوع کیفیت حتی به بالای ۲۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

 

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها