|
کدخبر: 277989 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش‌نیوز با دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی؛

آب‌معدنی محصولی پر حاشیه در سوپر مارکت‌ها

فروهر گفت: امسال افزایش قیمت آب معدنی نداشتیم و کسانی که بیان می‌کنند این محصول گران است، دانشی از فرایند تولید آب معدنی ندارد. تمامی محصولات صنایع غذایی و آشامیدنی مشمول افزایش قیمت شده است اما علی رغم تورم در کشور و هزینه های جاری آب معدنی تنها محصولی است که افزایش قیمت نداشته است.

اصناف آب‌معدنی محصولی پر حاشیه در سوپر مارکت‌ها

گویا هیچ نظارتی بر قیمت آب معدنی از سوی مغازه داران و اصناف وجود ندارد . قرار بر این بود تا با درج قیمت مصرف کننده بر روی بطری آب معدنی، از شیطنت عرضه کنندگان جلوگیری شود اما این طرح با مشکلاتی همراه بود. از سوی دیگر با شروع فصل سرما بسیاری از مردم دیگر برای خرید این محصول اقدام نمی‌کنند. این در حالی است که نرخ آب معدنی در مقایسه با سایر محصولات هزینه کمتری دارد. گسترش نیوز در این خصوص با پیمان فروهر دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

گران‌فروشی آب معدنی توسط خرده فروشان

پیمان فروهر، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی پیرامون گران فروشی آب معدنی توسط خرده فروشان ضمن رد موضوع ذکر شده به خبرنگار گسترش نیوز گفت: امسال ما افزایش قیمت نداشتیم و کسانی که بیان می‌کنند این محصول گران است دانشی از فرایند تولید آب معدنی ندارد. تمامی محصولات صنایع غذایی و آشامیدنی مشمول افزایش قیمت شده است اما علی رغم تورم در کشور و هزینه های جاری آب معدنی تنها محصولی است که افزایش قیمت نداشت. آذر ۱۴۰۰ طرح شفاف‌سازی درج قیمت کالا و نرخ تولیدکننده بر روی برخی کالاها مانند آب معدنی و آب‌میوه  الزامی شد. هدف از این طرح جلوگیری از سوء استفاده خرده فروشان بود. متاسفانه با افزودن نرخ مصرف‌کننده نیز از تخلفات برخی از مغازه‌داران جلوگیری نشد. در نتیجه فشار وحشتناکی به واحدهای تولیدی آمد و سودی برای مصرف‌کننده نداشت. البته لازم به ذکر است که این موضوع در رابطه با همه خرده فروشان وجود ندارد.

پیمان-فروهر

یکی از ارزان ترین کالای سوپر مارکت‌ها

وی ضمن اعلام نرخ آب معدنی بیان کرد: درحال‌حاضر نرخ تولیدکننده آب معدنی کوچک ۲۱۰۰ تومان و نرخ مصرف‌کننده ۲۵۰۰ تومان است. وی قیمت تولیدکننده آب معدنی بزرگ ۳۵۰۰ تومان و نرخ مصرف‌کننده ۴۵۴۸ تومان اعلام کرد.

فروهر معتقد است، آب معدنی اصلا گران نیست و در سوپر مارکت‌ها محصولی با این قیمت در مقایسه با سایر محصولات غذا و آشامیدنی با ویژگی و مزایایی که دارد به فروش نمی‌رسد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی درباره برخی از شایعات مبنی بر استفاده برخی از کارخانجات آب معدنی از آب لوله کشی، اظهارکرد: کارخانجات تولید آب معدنی که جواز از وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد دارند از آب لوله‌کشی استفاده نمی‌کنند. آب شهر در حالت عادی نیز کم است!

ستاد تنظیم بازار تصمیم گیرنده برای افزایش قیمت کالا

فروهر پیرامون این موضوع که امسال اجازه افزایش نرخ به صنعت آب معدنی داده نشد، اضافه کرد: متاسفانه ستاد تنظیم بازار در بررسی‌های خود به این نتیجه رسید که این صنعت نیاز به افزایش قیمت ندارد. ما در تلاش هستیم تا در ماه‌های پایانی سال اصلاح قیمت داشته باشیم.  بازار خود را در سال جاری از دست داده‌ایم. سازمان حمایت از حقوق تولید و مصرف‌کنندگان اجازه افزایش قیمت‌ها را به فعالان این صنعت نداده و استدلال خاصی نیز برای این اقدام خود ارائه نمی‌دهد. این موضوع فشار زیادی به تولیدکنندگان آب معدنی وارد کرده است.

دود بی نظارتی بر چشم مصرف کننده

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ضمن اشاره به عوامل تاثیر گذار بر قیمت آب معدنی‌ گفت: بخش اعظم هزینه تولید مربوط به پت (مواد اولیه تولید بطری) است. قیمت پت متاثر از نرخ ارز که متاثر از نرخ جهانی نفت است. هر بار افزایش هزینه تولید بالا می‌رود. کل مواد اولیه تولید آب بسته‌بندی از در بطری تا نایلونی که دور آن پیچیده می‌شود، از مشتقات نفتی است. از سویی افزایش کرایه حمل و نقل  یکی از معضلات این صنعت است. در نتیجه افزایش حقوق و دستمزد، نرخ مواد اولیه بسته‌بندی، تورم عمومی و افزایش ۳۵ درصدی کرایه حمل با مجوز سازمان حمایت  از عوامل افزایش نرخ است. شعار حمایت از تولید از صنعت در حد حرف مانده است و تنها به گوش میرسد. دود بی نظارتی چشم مصرف کنندگان را کور کرده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها