|
کدخبر: 280450 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز:

قیمت خاویار باورنکردنی شد / ۵۰ گرم ۲ میلیون ناقابل!

اخیراً صید ماهی‌های خاویاری دریای خزر و فروش خاویار آن‌ها ممنوع شده است. در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته شده است.

اصناف قیمت خاویار باورنکردنی شد / ۵۰ گرم ۲ میلیون ناقابل!

خاویار هزاران سال است که به عنوان یک غذای تجملاتی به حساب می‌آید که قیمت آن بسیار زیاد است؛ این محصول همیشه جزء گران ترین و لاکچری ترین محصولات دریایی نام برده می شود. در حقیقت خاویار پس از زعفران معروف ترین محصول کشورمان است. البته منظور از خاویار ماهی خاویار نیست بلکه منظور ما خاویار یا همان مروارید های سیاهی است که در دل این ماهی قرار گرفته است. دریای خزر به عنوان بزرگ‌ ترین منبع ماهیان خاویاری در جهان، بیش از ۹۰ درصد خاویار جهان را تأمین می‌ کند.

اخیراً مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی صید ماهی‌های خاویاری دریای خزر و فروش خاویار آن‌ها را ممنوع کرده است مگر اینکه ماهی خاویاری از نوع تکثیر مصنوعی و به اصطلاح پرورشی باشد. دلیل این تصمیم نیز اینطور بیان شده است که به طور کلی ۵ نوع ماهی خاویاری وجود دارد و عمده ترین تعداد این گونه‌ها در دریای خزر سمت ایران است که این گونه از ماهی تعداد آن‌ها محدود است لذا تکثیر مصنوعی این نوع ماهی‌ها حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

علت گرانی خاویار از چه چیزی است؟

این محصول دو نوع دریایی و پرورشی دارد. البته تفاوت قیمتی در بین آن دو وجود دارد. ماهیان دریایی از ماهیان پرورشی گران تر هستند، بنابراین خاویار دریایی نیز از پرورشی با قیمت بالاتری خرید و فروش می‌شود. فرق خاویار دریایی و پرورشی در قیمت، طعم و کیفیت آن است. خاویار باید لذیذ و خوش طعم باشد.

عوامل متعددی در تغییر قیمت ها دخیل هستند. خاویار هم مستثنا از این قضیه نیست. اما عواملی غیر از عوامل اقتصادی وجود دارد که در تعیین قیمت آن مؤثر است. رنگ طبیعی، دریایی یا پرورشی بودن آن، بسته بندی بهداشتی، اندازه دانه و موارد دیگر در قیمت آن تأثیر گذار است. خاویار ایرانی نسبت به خاویار سایر کشورها به دلیل کیفیت، طعم طبیعی و محبوبیت در بین کشورهای اروپایی و عربی بالاتر است.

کسب و کاری پر درآمد

نزدیک به ۵۰ سال است که از آب های دریای خزر مروارید های سیاهی تولید و صادر می شود. برای سال ها ایران در صدر جدول صادرات این محصول گران‌بها قرار داشته و خاویار ایران بالاترین رتبه را در کیفیت و تولید این محصول به خود اختصاص داده بود اما رفته رفته بازار خاویار هم به سمت ماهیان پرورشی سوق پیدا کرد و با توقف عرضه خاویار طبیعی، بازار در اختیار خاویار پرورشی قرار گرفت.

این شغل از دسته ی مشاغل پر درآمد به حساب می آید اما برای همه شناخته شده نیست. اما ناگفته نماند که تا چند وقت پیش صید این ماهیان در دریای خزر یکی از مشاغل پول ساز برای صیادان و شیلات کشورهای ساحلی بزرگ‌ترین دریاچه دنیا بود ولی خطر انقراض این گونه ها ۸ سال پیش، ۵ کشور ساحلی را بر آن داشت تا در کنوانسیونی بین المللی صید ماهیان خاویاری را ممنوع کنند.

۵۰ گرم خاویار دومیلیون تومان ناقابل

قیمت خاویار اصل بلوگا و سایر خاویارهای معروف و باکیفیت در بازارهای داخل کشور ما، به ازای قوطی‌های ۵۰ گرمی حدود ۲ میلیون تومان است. قیمت خاویار ایرانی در کشورهای اروپایی به دلیل هزینه‌های حمل و گمرک، بیشتر از قیمت آن در ایران است. در سایر کشورها قیمت فروش عمده خاویار صادراتی به ازای هر کیلو خاویار بر اساس نوع آن، حدود ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ یورو است. هر قوطی ۵۰ گرمی خاویار بلوگا، حداکثر ۴۰۰ یورو در برخی کشورهای اروپایی به فروش می‌رسد. در ادامه به بررسی قیمت خاویار در بازار ایران پرداخته شده است.

قیمت-خاویار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها