|
کدخبر: 275907 نعیمه صفری تبار

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی؛

هشدار درباره برگزاری عروسی مختلط / قیمت ها چقدر بالا رفت؟

ابراهیمی نیا: ۵۰ درصد تالارهای عروسی به دلیل کرونا و مسائل پیرامون آن تعطیل شدند. تالارها به‌تدریج بر مدار کار قرار می‌گیرند اما راه‌اندازی مجدد تمامی آن ها به سختی همراه است.

اصناف هشدار درباره برگزاری عروسی مختلط / قیمت ها چقدر بالا رفت؟

باغ تالارهایی که در تهران و حاشیه شهر قرار دارند از نظر زیبایی و تجمل، چیزی از قصرهای پادشاهی کم ندارند. در این باغ تالارها مرزی است که دنیای بیرون را از درون خود، جدا می‎‌کند. اولین چیزی که بعد از گرفتن تصمیم برای برگزاری مراسم به ذهن هر فردی می آید صرف هزینه های کلان است تا بتوان یک مراسم درخور و مناسب را برگزار کرد و در واقع برای مراسم های امروزه باید هزینه ای تقریبا بالا برای برگزاری مراسم عروسی تعیین کنید مخصوصا اگر مراسم عروسی در شهر بزرگی مانند تهران باشد.

به‌طور کلی، هزینه برگزاری عروسی در باغ تالارها از کف ۱۰۰ میلیون شروع می‌شود و سقفی برای آن وجود ندارد اما معمولاً تا ۸۰۰ میلیون تومان و بالای یک میلیارد تومان در برخی باغ تالارهای خاص می‌رسد.

آیتم‌های اصلی موجود در منو این باغ تالارها شامل غذاست که خود از چند مدل نوشیدنی‌ خوش‌آمد گویی، پذیرایی قبل از شام و مزه‌های سرد، فینگرفودها، سالادبار، دسر، نوشیدنی‌ها و شام اصلی که از غذاهای برنجی، چلو و خورش، کباب‌ها و غذاهای لوکس تشکیل‌شده است. شیرینی و گل‌آرایی، شمع آرایی، نور پردازی از دیگر آیتم‌های منو هستند. با توجه به حجم و نوع گل‌های استفاده شده و غذاهایی که شما درخواست می‌کنید، از ۴۰۰ هزار تومان برای هر نفر تا ۳ میلیون تومان متغیرند.

تا اینجا همه چیز مطابق منو پیش می‌رود و بسته به انتخاب عروس و داماد، نرخ منو با در نظر گرفتن همه آیتم‌ها از ۴۰۰ هزار تومان برای هر نفر در باغ تالارهای معمولی تا ۳ الی ۴ میلیون در باغ‌های مطرح، می‌رسد و مجموعاً با در نظر گرفتن منو و ورودی، برگزاری عروسی در این باغ تالارها از کف ۱۰۰ میلیون شروع شده و تا بالای یک میلیارد تومان می‌رسد.

تالار-پذیرایی

کرونا باعث شده بود مراسمات عروسی خصوصی برگزار شود و دیگر از تالار‌ها استفاده نمی‌‌شد. بیشتر افراد با مهمانی خانوادگی راهی خانه بخت می‌شدند و از هزینه‌های اضافی و سرسام‌آور این مراسمات خود را رهانیده بودند. اما اکنون که در زمان پسا کرونا هستیم این مراسم زیبا دوباره از سر گرفته شده است. گسترش نیوز در این خصوص با خسرو ابراهیمی نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی به گفت‌وگو پرداخته است.

۵۰ درصد تالارهای عروسی تعطیل شدند

خسرو ابراهیمی نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش نیوز مبنی بر این که در دوران پسا کرونا وضعیت تالارهای عروسی به حالت قبل بازگشته‌اند یا خیر، گفت: واقعیت این است که ۵۰ درصد تالارهای عروسی به دلیل کرونا و مسائل پیرامون آن تعطیل شدند. تالارها به‌تدریج بر مدار کار قرار می‌گیرند اما راه‌اندازی مجدد تمامی آن ها به سختی همراه است. هنوز مانند گذشته تالارها به حالت عادی بازنگشته است و ۵۰ درصد تالار‌ها تعطیل هستند و هنوز راه‌اندازی مجدد نشده‌اند. امیدواریم به‌زودی مشکلات و مسائل پیرامون کرونا تمام شود و کسبه به حالت عادی خود بازگردند.

ابراهیمی-نیا

وی در ادامه خاطر نشان کرد: عروسی‌های مختلط در تالار‌ها خلاف قانون و مقررات است و باغ تالارها اجازه خدمات‌رسانی به این مراسمات را ندارند اما دیده می‌شود بیشتر این عروسی‌ها مختلط برگزار می‌شود که اگر شاهد این مراسم‌ در تالارها باشیم با آن‌ها مطابق قانون برخورد می‌شود؛ البته بیشتر این تالارها و باغ‌ها در خارج از شهر هستند و جزء استان تهران به‌حساب نمی‌آیند. تالار‌ها باید از اتحادیه‌ها دارای پروانه کسب باشند و بیشتر این تالارها که به برگزاری این مراسمات می‌پردازند دارای این پروانه نیستند.

ابراهیم نیا در پایان گفت: اتحادیه ما همراه با دولت و اقتصاد مردم است، متأسفانه تالارهایی که دارای مجوز نیستند ممکن است کارهایی که درشان اتحادیه نیست انجام بدهند مانند گران‌فروشی. اما نرخ تالار‌ها نسبت به دو سال گذشته تغییری نکرده است و دولت در حال ایجاد شرایطی است که قیمت‌ها را کاهش یابد تا اصناف مختلف بتوانند به راحتی کار خود را با نرخ مناسب انجام دهند. تالارهایی که زیر نظر واحد صنفی نیستند هم گران فروشی دارند و هم کارهای غیر مجاز و غیر قانونی انجام می‌دهند. ممکن است عروس و دامادی به دنبال برگزاری مراسم بیرون شهر باشند، ۱۰۰ میلیون تومان پول فیلم‌بردار بدهد، در تمام شهر آتش‌بازی راه بیندازد، کالسکه‌های تشریفاتی داشته باشد و تحت تأثیر هامونی فرهنگی باشد که ما ۱۰۰ درصد با آن مخالف هستیم، گناه تالار دار نیست. بنابراین نرخ حداکثری وجود ندارد. فقط تأکید این است که نرخ حتماً باید از سوی اتحادیه کارشناسی شده باشد.

سخن پایانی

با جست‌وجوی ساده در سایت‌های اینترنتی و مشاهده حضوری خبرنگار ما از تعدادی تالار در سطح شهر تهران، شاهد آن بودیم که هزینه عروسی برای یک جوان بیش از ۵۰۰ میلیون تومان در می‌آید که همین امر باعث شده است بسیاری یا از برگزاری مراسم اجتناب کنند و یا اینکه جوانان دیگه به طور کامل به سمت ازدواج نمی‌روند. از دولت انتظار می‌رود ازدواج جوانان را تسهیل کند و راهی برای این امر مهم ایجاد کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها