|
کدخبر: 266748

مقایسه قابلیت های پمپ گریز از مرکز و پیستونی

الکتروپمپ ها از پر کاربردترین ماشین آلات صنعتی محسوب می شوند که برای پمپاژ و انتقال دبی مشخصی از سیال در فاز مایع به ارتفاعی مشخص مورد استفاده قرار می گیرند. الکتروپمپ ها از نیروی های مولد مختلفی انرژی خود را دریافت می کنند. اغلب نمونه های پمپ با اتصال به یک الکتروموتور و توسط یک شافت دوار نیروی محرکه خود را دریاف می کنند. با این وجود برخی از پمپ ها مانند پمپ های پیستونی اغلب بصورت متصل با موتور های احتراق داخلی کار می کنند. برخی از انواع پمپ مانند پمپ های دیافراگمی حتی نیروی مولد خود را در اتصال با کمپرسور های باد صنعتی و بصورت پنوماتیک دریافت می کنند. برای مقایسه قابلیت های پمپ های گریز از مرکز و پمپ های پیستونی ابتدا به معرفی انواع الکتروپمپ می پردازیم.

پمپ

  • پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ: پر مصرف ترین نوع پمپ صنعتی هستند که با گردش یک ایمپلر (پروانه ای پروپلر) در داخل یک هوزینگ سبب افزایش سرعت جریان سیال شده و در طرف دیگر با بکارگیری یک دیفیوزر به شکست سرعت و افزایش فشار برای انتقال سیال استفاده می کنند. پمپ های گریز از مرکز دارای دبی (حجم سیال انتقالی توسط پمپ) در سطح بالا بوده اما هد (حداکثر ارتفاع انتقال سیال) سطح متوسطی دارند.
  • پمپ های پیستونی: این دسته از پمپ ها به سبب متعلقات بالایی که دارند در دسته گران قیمت ترین نوع پمپ قرار می گیرند. از یک سیستم سیلندر پیستونی استفاده می کنند و اغلب برای انتقال سیالاتی که غلظت و ویسکوزیته بالای دارند استفاده می شوند.
  • پمپ دنده ای : این سری از پمپ های صنعتی با گشتن یک دنده در یک هوزینگ و با محبوس شدن میزان مشخصی از سیال بین دنده های پمپ عمل می کنند. پمپ های دنده ای اغلب دارای دبی جریان پایین اما دقت بالایی در انتقال هستند. از این رو در انتقال سوخت به انژکتور به عنوان فیول پمپ یا پمپ سوخت بکار گرفته می شوند.
  • پمپ های دیافراگمی: این دسته از الکتروپمپ ها که به پمپ های پنوماتیکی نیز شناخته می شوند در دسته قدرتمندترین نوع پمپ هیتند که هم قابلیت پمپاژ سیال به ارتفاعات و هد بالا را دارند، هم مشکلی در انتقال سیالات با ویسکوزیته بالا ندارند و هم می توانند سیالاتی با ذرات جامد معلق که عملا انتقال آنها برای پمپ های پیستونی و گریز از مرکز مشکل ساز خواهد بود انتقال دهنده. پمپ های پنوماتیک دیافراگمی نیروی مولد خود را از یک کمپرسور هوای فشرده دریافت می کنند.

به جز موارد یاد شده انواع دیگری از پمپ ها نیز وجود دارند که به نوعی اغلب آنها مانند پمپ های طبقاتی یا لوب پمپ ها در زیر مجموعه های یاد شده در بالا جای میگیرند. مونوپمپ ها که دارای پره های اسپیرال هستند و اغلب دارای کاربری معدنی هستند نمونه ای دیگر از الکتروپمپ های خاص محسوب می شوند.

پمپ۲

مزایای و معایب پمپ گریز از مرکز

پمپ های گریز از مرکز هم با هوزینگ از جنس استنلس استیل و هم برای انتقال اسید و سیالات خورنده از هوزینگ و پروانه هایی از جنس پلیمری تولید می شوند. پمپ های گریز از مرکز قیمت پایین تری نسبت به دیگر انواع پمپ دارند و دبی جریان بسیار بالایی تولید می کنند که از مزایای آنها محسوب می شود. با این وجود هد یا ارتفاع انتقال سیال به نسبت پایین، محدودیت در انتقال سیالات دارای ذرات جامد معلق و محدودیت در پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بسیار بالا از معایب این دسته از الکتروپمپ ها محسوب می شود.

مزایا و معایب پمپ های دنده ای

پمپ های دنده ای اغلب بصورت متصل به موتور احتراق داخلی هستند بنابراین اتصال و راه اندازی این سری از الکتروپمپ ها مستلزم هزینه بالاتری نسبت به پمپ های گریز از مرکز می باشد. این سری از پمپ ها حجم و دبی متوسطی از سیال را به ارتفاعات بسیار بالا منتقل می کنند. بنابراین زمانیکه هد در اولویت انتخاب پمپ قرار دارد پمپ های پیستونی همواره از اولویت بالایی برخوردار هستند. علاوه بر این مکانیزم عملکرد پمپ پیستونی سبب می شود که قابلیت پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا نیز برای این پمپ صنعتی وجود داشته باشد. پمپ پیستونی در برابر ذرات جامد معلق در سیال حساسیت بالایی داشته و دچار سایش اجزای داخلی می شود.

منبع: مشخصات فنی انواع پمپ

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها