|
کدخبر: 261746

در فروشگاه‌های کشور چه می‌گذرد؟ / تشدید نظارت‌ها و تمرکز بازرسان بر قیمت‌ها و توزیع مناسب

رصد بازارها توسط خبرنگاران ایرنا نشان می‌دهد که وضعیت بازار مرغ، تخم مرغ، گوشت، روغن و ماکارونی به حالت عادی برگشته و تقریبا همه اقلام به میزان کافی وجود دارند؛ اکنون آرامش در بازار کالاهای اساسی برقرار شده و بازرسان بر قیمت‌ها و روند توزیع نظارت دارند.

رصد خبرنگاران استانی نشان‌دهنده بازگشت تدریجی آرامش به بازارهای مختلف است به طوری که در برخی کالاها مازاد عرضه وجود دارد.

بر این اساس، در توزیع مرغ و تخم مرغ نه تنها کمبودی وجود ندارد، بلکه با مازاد عرضه و حتی کاهش قیمت ها مواجه هستیم.

مشکل توزیع روغن رفع شده و به صورت محدود در برخی فروشگاه های کوچک، محدودیت عرضه وجود داشته که ناشی از کاهش خرید توسط مردم و مشکل در توزیع واحدهای خرد بوده است.

در برخی استان‌ها، با افزایش سهمیه آرد و دو شیفته کردن فعالیت نانوایی ها تلاش می شود که نیاز مردم رفع شود.

نهادهای نظارتی استان ها با نظارت استانداران با دقت وضعیت بازارها را رصد کرده و با متخلفان برخورد می شود و کمبودهای احتمالی نیز به سرعت رفع می شود.

بر اساس گزارش خبرنگاران در استان ها، نهادهای نظارتی، سازمان های جهاد کشاورزی، صنعت و تعزیرات و سایر نهادهای ذیربط با اعزام گروه ها و گشت های بازرسی نسبت به نظارت میدانی بر بازارها و فروشگاه ها اقدام کرده و فعالیت اصناف را رصد می کنند.

تشدید فعالیت های نظارتی در روزهای اخیر همزمان با افزایش عرضه کالا، باعث کاهش قابل توجه تخلفات و برقراری آرامش در بازارها شده است.

مرغ

اکنون عرضه مرغ در همه استان های کشور به صورت گسترده جریان دارد و استان ها با مشکل کمبود عرضه مواجه نیستند.

بررسی بازار مرغ توسط خبرنگاران در استان های مختلف نشان می دهد که نه تنها کمبود عرضه نیست، بلکه در بسیاری از استان ها، مازاد عرضه وجود دارد.

کاهش تقاضای مرغ باعث کاهش قیمت این محصول در شهرهای مختلف شده است. نرخ مصوب در روزهای اخیر رقم ۶۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم مرغ تعیین شده بود، که اکنون نرخ فروش به کمتر از این رقم رسیده است.

در استان همدان قیمت فروش مرغ به ۴۰ هزار تومان و استان کردستان به ۳۵ هزار تومان رسیده، اما خریدار کافی برای آن وجود ندارد.

گوشت

رصد بازار گوشت توسط خبرنگاران استانی نشان می دهد تولید و توزیع گوشت در استان‌های مختلف روال عادی دارد و گزارشی از کمبود این کالا مطرح نشده است.  

ماکارونی

گزارش های از روند عادی توزیع ماکارونی در استان های مختلف حکایت دارد به طوری که قفسه فروشگاه ها دوباره از ماکارونی به نرخ جدید، پر شده و کمبودی مشاهده نمی شود.

البته در برخی فروشگاه های کوچک در برخی استان ها در توزیع ماکارونی مواردی مشکلاتی وجود داشته که با نظارت و بازرسی مشکل رفع شد.

روغن

خبرنگاران در استان های مختلف گزارش می دهند که قفسه فروشگاه ها دوباره از روغن پر شده و فقط در فروشگاه های کوچک برخی استان ها، کمبود روغن وجود داشته که با نظارت مسوولان استانی، نسبت به رفع مشکلات اقدام شده است.

بازرسان با رصد پیوسته بازارها و فروشگاه ها با تخلفات برخورد کرده و نسبت به رفع سریع مشکلات اقدام می کنند.

تخم مرغ

رصد خبرنگاران نشان می‌دهد عرضه تخم مرغ در استان‌های مختلف، روندی عادی و مطوب دارد به طوری که نه تنها کمبود مشاهده نمی‌شود، بلکه مازاد عرضه وجود دارد به طوری که خرید مردم پایین است.

نان سنتی

رصد وضعیت فعالیت نانوایی های سنتی در شهرهای مختلف نشان می دهد که در اغلب استان ها، صف های طولانی خرید نان، برچیده شده و به روال سابق بازگشته است.

در خراسان رضوی، مشکل کمبود نان در حال رفع شدن است. صف های نانوایی برچیده شده و به وفور نان موجود است.

برای ۳۰۰ نانوایی منتخب مشهد سهمیه فوق‌العاده آرد به منظور پخت نان از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۲۴ تخصیص یافته است.         

 در برخی استان ها نانوایی ها به صورت دو شیفته فعالیت می کنند تا مردم در این زمینه مشکی نداشه باشند.

در استان زنجان، عملیات نصب کارتخوان‌ها برای عرضه نان ادامه دارد. شرایط در نانوایی‌ها مانند قبل است و شاهد شلوغی در صف ها و کمبود نان نیستیم.

البته در برخی استان‌های مرزی مشکلاتی وجود دارد که پیگیری‌ها برای رفع آنها در حال انجام است.

در استان فارس تقاضا برای نان سنتی افزایش یافته، اما محدودیت و مشکلی در توزیع نان وجود ندارد.

در استان کرمانشاه نیز مسوولان استان از نانوایی ها سطح شهر به صورت مستمر بازدید دارند تا در این زمینه مردم مشکلی نداشته باشند.

در استان مرکزی، به دلیل تخلف، ۱۲ واحد نانوایی در چند روز گذشته پلمپ شدند و به جای آن فعالیت ۱۰ نانوایی در اراک شبانه روزی شد تا کمبودی در عرضه رخ ندهد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر