|
کدخبر: 256948

گیج فشار چیست و انواع آن

امروز در این مقاله قصد داریم شما را با عنوان گیج فشار چیست و انواع آن، آشنا کنیم. برای دریافت اطلاعات بیش تر و کامل تر پیرامون این موضوع، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تعریف گیج فشار:

برای اندازه گیری فشار، از وسایل و تجهیزات مختلفی استفاده می شود که یکی از این تجهیزات، گیج فشار می باشد. یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات در سیستم های صنعتی و پالایشگاه ها، که برای اندازه گیری مقدار فشار از آن استفاده می شود، گیج فشار نام دارد. دستگاه اندازه گیری فشار، در دو نوع عقربه ای و دیجیتال، وجود دارد.

گیج فشار چگونه عمل می کند؟

همان طور که گفتیم گیج فشار یک وسیله برای اندازه گیری مقدار فشار می باشد که می توان به کمک آن، فشار را در شرایط مختلفی اندازه گیری نمود. گیج فشار، تغییرات فشار موجود در محیط را به صورت حرکت عقربه و یا به صورت داده های دیجیتال در نمایش گر، نشان می دهد.

قدیمی ترین روشی که در گذشته برای اندازه گیری فشار از آن استفاده می شد، لوله بوردون نام دارد. در این دستگاه از یک لوله منعطف استفاده شده است که عقربه گیج فشار در قسمت پایین لوله قرار دارد و سپس یک سیال را با فشار وارد لوله منعطف می شود. ورود سیال به داخل لوله سبب تغییر وضع لوله می شود و لوله سعی می کند از حالت خمیده به حالت راست، تغییر حالت دهد. در نتیجه تغییر این وضعیت سبب حرکت عقربه و نشان دادن فشار می شود. از مزایا استفاده از لوله بوردون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پاسخ سریع

حساسیت بالا

محدوده کاری وسیع

اندازه گیری مستقیم فشار

قیمت مناسب

گیج-فشار

در انتخاب یک گیج فشار آنالوگ باید چه مواردی را در نظر داشته باشیم:

گیج فشار دو نوع دارد: عقربه ای و دیجیتال. موارد و اصولی وجود دارد که هنگام خرید هر کدام از گیج فشار باید رعایت کنیم. در ادامه مقاله به نکاتی که باید هنگام خرید گیج فشار باید به آن دقت کنیم، می پردازیم:

رنج فشار (حداقل و حداکثر فشار اندازه گیری شده)

قطر صفحه نمایش گر گیج فشار

نوع و اندازه رزوه گیج فشار

میزان دقت گیج فشار

جنس گیج فشار (استیل _ برنجی)

چگونگی نصب فشار سنج (افقی یا عمودی بودن)

تحمل پذیری گیج فشار

انواع گیج فشار:

گیج فشار از لحاظ نحوه عملکرد، انواع متفاوتی دارد اما همه آن ها در لوله بوردون طراحی شده اند و نتیجه اندازه گیری فشار در آن ها، کاملا شبیه هم است و تفاوتی ندارد. اگر قصد آشنایی با انواع گیج فشار را دارید، خواندن ادامه مقاله را از دست ندهید.

انواع گیج فشار:

گیج فشار عقربه ای

گیج فشار دیجیتال

گیج فشار روغنی

گیج فشار خلا

گیج فشار منفی

گیج فشار تست

گیج فشار اکسیژن

گیج فشار دیافراگمی

گیج فشار تفاضلی

در ادامه به توضیح مختصری در مورد برخی از موارد انواع گیج فشار می پردازیم:

گیج فشار روغنی:

از گیج فشار عقربه ای در صنعت پتروشیمی و بسیاری از صنایع دیگر، برای اندازه گیری فشار، استفاده می شود. این نوع گیج فشار، برای انداره گیری انواع فشار با دقت های متفاوت، کاربرد دارد. نوع عقربه ای گیج فشار در بازار، انواع مختلفی دارد و بنابریان شاهد تنوع در قیمت ها نیز هستیم.

گیج فشار دیجیتال:

از گیج فشار دیجیتال برای اندازه گیری فشار با دقت بالا استفاده می شود و نسبت به نوع عقربه ای، قیمت بالاتری دارد.

گیج فشار روعنی:

بسیاری از سیستم های صنعتی لرزش زیادی دارند و ممکن است به گیج فشار آسیب وارد شود. در این مواقع برای جلوگیری از آسیب رسیدن به گیج فشار، از گیج فشار روغنی استفاده می کنند.

گیج فشار خلا:

گیج فشار خلا برای اندازه گیری فشارهای منفی به کار می رود. معمولا رنج فشار اندازه گیری در این مدل گیج ها، از منفی یک تا صفر، می باشد.

گیج فشار تفاضلی:

برای اندازه گیری اختلاف فشار در دو سیستم مختلف از گیج فشار تفاضلی استفاده می شود.

گیج فشار اکسیژن:

 گیج  فشار اکسیژن، برای اندازه گیری فشار در فرایندهایی استفاده می شود که در آن ها سیال اکسیژن، وجود دارد. این نوع گیج فشار عقربه ای می باشد.

انواع گیج فشار بر اساس نوع فشار:

گیج فشار با توجه به نوع فشار تقسیم بندی های مختلفی دارد که با توجه به نوع فشاری که این وسیله اندازه می گیرد می توان آن را به پنج دسته تقسیم بندی کرد. هم چنین  سنسورهای فشار را می توان بر اساس رنج اندازه گیری فشار، دمای کارو نوع فشاری که اندازه گیری می کنند، طبقه بندی کرد.

سنسور فشار مطلق:

سنسور فشار مطلق، فشار را نسبت به خلا(  (psi= 0اندازه گیری می کند.

سنسور فشار خلا:

سنسور فشار خلا، فشارهای کمتر از فشار اتمسفر را اندازه گیری می کند.

سنسور فشار گیج:

از سنسور فشار گیج، برای اندازه گیری فشار استفاده می شود. از این مدل دستگاه می توان برای اندازه گیری فشار یک نقطه نسبت به فشار اتمسفر یک نقطه دیگر، استفاده کرد.

سنسور فشار تفاضلی:

از سنسور فشار تفاضلی برای اندازه گیری اختلاف فشار بین دو سیستم جداگانه به کار می رود.

سنسور فشار مهر شده:

این سنسور نیز همانند  سنسور گیج فشار است و برای اندازه گیری فشار، به کار می رود.

گیج-فشار۲

خرید اینترنتی گیج فشار:

امروزه با گسترش فناوری، برای آسایش و رفاه مصرف کننده، انواع مختلفی سایت های فروش آنلاین به وجود آمده اند که فروش خود را به سراسر نقاط کشور، انجام می دهند. می توان انواع گیج فشار را به صورت اینترنتی از سایت های معتبر، خریداری کرد. در این سایت ها، انواع مختلف گیج فشار به فروش می رسد. در کنار هر مدلی از گیج فشار، مشخصات کامل گیج از جمله: جنس، ضخامت شیشه، میزان دقت، رنج اندازه گیری شده، تحمل پذیری و غیره، همراه با قیمت، درج می شود. با مراجعه به این سایت ها و خواندن اطلاعات محصول، می توانید کالای مورد نظر خود را انتخاب کنید و سفارش خود را ثبت کنید. اعضای تیم سایت های اینترنتی، در کوتاه ترین زمان ممکن بعد از ثبت سفارش، کالا را به درب منزل شما ارسال می کنند.

ای شاپ صنعت:

ای شاپ صنعت سابقه طولانی در ساخت انواع تجهیزات برای صنایع نفت و پروژه های صنعتی مختلف دارد. می توانید انواع مختلف گیج فشار را با بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت از فروشگاه ای شاپ صنعت، تهیه کنید. مشتری مداری و جلب رضایت مشتری، دغدغه اصلی پرسنل فروشگاه ای شاپ صنعت می باشد. اگر قصد خرید هر گونه تجهیزات صنعتی مانند گیج فشاررا دارید، پیشنهاد ما به شما فروشگاه ای شاپ صنعت می باشد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها