|
کدخبر: 181372

انواع گیج فشار و کاربردهای آن

یکی از ابزارهای دقیقی که جهت اندازه گیری و نشان دادن فشار کاربرد دارد، گیج فشار است. این دستگاه در صنعت کاربرد فراوانی دارد و یکی از ابزار پرمصرف در سیستم های سرمایشی و یا گرمایشی، نیروگاه ها، کارخانجات و... محسوب می شوند.

یکی از ابزارهای دقیقی که جهت اندازه گیری و نشان دادن فشار کاربرد دارد، گیج فشار است. این دستگاه در صنعت کاربرد فراوانی دارد و یکی از ابزار پرمصرف در سیستم های سرمایشی و یا گرمایشی، نیروگاه ها، کارخانجات و... محسوب می شوند. گیج فشار در اندازه گیری فشار داخلی و یا خلا در لوله و سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. مانومتر فشار جهت متعادل سازی و یا تنظیم مایعات و گازها در سیستم ها استفاده می شود و بدون آن هیچگونه امنیتی در نصب و راه اندازی و نگهداری سیستم وجود ندارد. بهتر است بدانید که در گیج فشار اگر عقربه صفر را نشان دهد فشار سیستم با فشار اتمسفر برابر است در حالی که در مانومتر مطلق اگر عقربه صفر باشد با شرایط خلا برابر است.

کاربرد گیج فشار

این ابزار در صنایع مختلف مانند صنایع شیمیایی و پتروشیمی، ماشین سازی، حفاری، لاستیک سازی، تجهیزات آزمایشگاهی، پزشکی و دارویی، استخراج نفت و گاز، کارخانه های تولیدی و...کاربرد فراوانی دارد.

انواع گیج فشار

گیج های فشار انواع مختلفی در بازار دارند که همین موضوع باعث تفاوت قیمتی محصولات شده است. معمولا هر مدل از گیج های فشار کاربرد خاصی دارند و انتخاب گیج فشار هم باید متناسب با نیاز سیستم و شرایط فرایند انتخاب شود.

در این مقاله اصطلاات پرکاربرد که در زمان خرید گیج فشار اهمیت فراوانی دارند را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید...

گیج فشار

 

گیج فشار عقربه ای

این نوع گیج فشار در بسیاری از صنایع جهت اندازه گیری سطح، فشار و... و یا در صنعت شیمیایی و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند. در ساخت این نوع از گیج فشار، معمولا سنسورهای دیافراگ، کپسول و یا بوردون به کار می روند که با توجه به این مسئله در اندازه گیری رنج های فشار مختلف که از دقت های مختلفی برخوردار هستند نیز استفاده می شود. گیج های فشاری که در بازار عرضه می شوند انواع مختلفی دارند که با برندهای متنوع موجود هستند و همین گستردگی باعث این شده است که قیمت های متفاوتی داشته باشند.

گیج فشار دیجیتال

این دستگاه در فرآیندهایی که دقت بالا نیاز دارند و یا برای کالیبراسیون گیج های عقربه ای در فرایندهای صنعتی نصب می شوند. این فشارسنج نسبت به گیج فشار عقربه ای از قیمت بالاتری برخوردار است و برای نصب در فرآیندهایی که حساسیت بالاتر دارند مقرون به صرفه تر هستند.

گیج فشار خشک

این نوع گیج فشار نیز به دو دسته خشک و روغنی دسته بندی می شوند. مانومتر خشک در صنایعی که لرزش کم دارند بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از مانومترهای خشک پرفشار در ایران مدل ۲۳۲٫۵۰ ویکا است که در بسیاری از سیستم ها و کارخانه ها نصب شده است و کاربرد فرااونی دارند و در میان کاربران بسیار محبوب به شمار می رود.

گیج فشار روغنی

در بسیار زیادی از فرآیندها و سیستم های صنعتی لرزش و پالس بالایی وجود دارد که جهت جلوگیری از آسیب به پرشر گیج از این گیج فشار استفاده می شود. همچنین قابل ذکر است که جهت افزایش دقت در اندازه گیری گیج فشار روغنی نیز استفاده می شود. در اکثر موارد محفظه اخلی این تجهیز را از روغن گلیسیرین و سیلیکون پر می شود که روغن باعث می شود لرزش در اجزای داخلی مانومتر ها کاهش یابد.

گیج فشار ضد انفجار

این نوع از گیج فشار از آسیب به اپراتور انسانی و تجهیزات در فرآیندهایی که سیال شیمیایی و اسیدی دارند جلوگیری می کند.

گیج فشار خلا

گیج فشار خلا معمولا جهت اندازه گیری برای فشارهای منفی استفاده می شود. روش کار این مانومتر ها نیز به این صورت است که مقادیر فاشر از منفی یک تا صفر بار را اندازه گیری می کند و سپس آن را نمایش می دهد. همچنین در برخی کاربردها فشارسنج های کامپوند یا ترکیبی نصب می شوند که مقادیر فشار را از منفی یک تا فشاارهای مثبت اندازه گیری میکند و آن ها را نمایش می دهد.

گیج فشار اکسیژن

این تجهیز یک نوع مانومتر عقربه ای است که جهت اندازه گیری مقادیر فشار برای فرآیندهایی که سیال اکسیژن دارند قابل نصب است.

پارامتر های مهم در انتخای و خرید گیج فشار

جهت خرید گیج فشار، موارد مهمی باید در نظر گرفته شود که این پارامترها عبارتند از: مشخص کردن نوع سیال فرآیند، نوع متریال گیج فشار، نوع اتصال، لرزش و دمای سیستم، وجود و یا عدم وجود فشارهای پالس و حداکثر فشار موجود در سیستم. توصیه می شود پیش از خرید هر تجهیز ابزار دقیق، اطلاعات کافی و دقیق را از آن محصول کسب کرده و با خیالی آسوده و متناسب با نیاز خود خرید کنید.

شرکت ای شاپ صنعت در زمینه تامین تجهیزات ابزار دقیق، طراحی و مشاوره پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی و سایر صنایع کشور فعالیت گسترده دارد. برای خرید گیج فشار، شیر کشویی، شیر سوزنی و یا هر تجهیز دیگر می توانید از طریق کارشناسان مجرب با شماره تلفن های ۸۸۷۴۶۶۶۳-۰۲۱ و ۸۸۷۴۶۶۶۴-۰۲۱ تماس بگیرید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها