|
کدخبر: 252304

مقایسه کودهای مایع و جامد؛ کدام بهتر است؟

در این مقاله به معرفی مزایا و معایب کودهای مایع و جامد، چه برای گیاهان زینتی و آپارتمانی و چه برای زمین ها و باغ های بزرگ کشاورزی می پردازیم.

هر کدام از دو کود مایع و جامد مزیت هایی نسبت به دیگری دارند که باعث می شود هر کدام در شرایط خاص بهتر باشند و افراد به سراغ استفاده از آنها بروند. مطمئنا نمی توان گفت یکی از این دو نوع کود از دیگری بهتر است زیرا با توجه به ویژگی هایی که دارند از آنها استفاده می شود.

کود جامد

کود جامد که به اسامی دیگری از جمله کود خشک، کود پودری، کود دانه ای یا کود گرانوله نیز شناخته می شود، در حجم و اندازه های مختلف عرضه می شود؛ از نظر اندازه گاهی به قدری کوچک هستند که به شکل پودر دیده می شوند و گاهی اندازه دانه گندم و بزرگتر از آن. کود جامد هم به صورت تک عنصر وجود دارد هم به صورت مخلوطی از دو یا چند عنصر. کود جامد عموما برای مصرف بلند مدت به صورت آهسته رهِش باشد که میتوان آن را با خاک گیاه مخلوط کرد و یا آن را روی خاک ریخت، یا این که تند رهِش باشد که همراه آب آبیاری و یا محلول پاشی سریعا جذب گیاه می شود.

از جمله ویژگی های کود جامد: عموما به صورت مخلوط کردن کود با خاک یا پخش کردن آن بر روی خاک است، نرخ جذب آهسته تر ولی ماندگاری بالاتر دارد، مدتی طول می کشد تا گیاه مواد مورد نیاز را از کود بگیرد، مقدار نمک بیشتر دارد، میزان مواد مغذی در قسمت های کود ممکن است متفاوت باشد و معمولا قیمت کمتری از کود مایع دارد.

کود مایع

در مقابل کودهای مایع که تماما یک دست و به صورت مایع غلیظ هستند که اغلب قبل از مصرف باید آنها را با آب رقیق کرد و بعد در اختیار گیاه قرار داد. کودهای مایع عموما به صورت محلول پاشی استفاده می شوند و در کوتاه مدت جواب می دهند. البته استفاده از کود مایع از طریق آب آبیاری و یا مصرف خاکی نیز توصیه می شود.

از جمله ویژگی های کود مایع: عموما به صورت اسپری و پاشیدن کود بر روی گیاه و خاک یا تزریق آن در سیستم آبیاری است، نرخ جذب سریع اما ماندگاری کوتاه دارد، از همان اول و با سرعت بیشتری گیاه مواد مورد نیاز خود را دریافت می کند، در کل کود و در هر قطره آن مواد غذایی به صورت یکسان پخش است، مقدار نمک کمتر دارد و معمولا قیمت بیشتری از کود جامد دارند.

با توجه به موارد گفته شده میتوان فهمید تا حدی که از کدام کود باید در چه مواقعی استفاده کرد. اما بهترین حالت شاید استفاده همزمان از هر دو این کود ها باشد.

حال ممکن است این موضوع نیز مطرح شود که کودهای مایع که عموما شیمیایی هستند ضرر و آسیبی به گیاهان وارد نمی کنند؟

به طور کلی هر دو کود طبیعی و شیمیایی ایمن هستند و خطر جدی ای ایجاد نمیکنند اما باید هنگام کار با آنها دقت داشت تا از تماس آنها با چشم و دهان و بینی جلوگیری شود. همچنین کودهای شیمیایی با توجه به این که به شدت متراکم هستند هنگام کار با آنها باید حتما برچسب کود را خواند تا اطلاعات کامل از طریقه استفاده از آن به دست آورد تا با استفاده زیاد از آن مشکلی برای خاک و گیاه ایجاد نشود. اگر قصد استفاده از کود شیمیایی برای درخت را دارید، باید بدانید که چه زمانی و به چه مقداری به درخت کود دهید تا درخت آسیبی نبیند و محصول خوبی بدهد.

برای مزارع و باغات از چه کودی استفاده کنیم؟

اگر قصد کشاورزی در حجم وسیع را دارید باید دقت زیادی کنید که یک اشتباه کوچک باعث ضرر زیادی می شود. برای زمین های کشاورزی و باغ ها هم استفاده از کود های ارگانیک و حیوانی توصیه می شود و هم کود های شیمیایی چه مایع و چه جامد. با توجه به خاک و گیاه مورد نظر، باید عناصری که مقدارشان برای گیاه کم است شناخته شوند و سپس از طریق کود دهی این عناصر در اختیار گیاه قرار بگیرد. روش های مختلفی برای کوددهی وجود دارد از جمله ترکیب با آب و پاشیدن بر روی گیاه یا قرار دادن مستقیم کود جامد بر روی خاک. همه ی این موارد اهمیت زیادی دارند.

برای گیاهان آپارتمانی از چه کودی استفاده کنیم؟

اگرچه برای گل و گیاهی که در منزل نگه میدارید هم میتوانید از کودهای طبیعی استفاده کنید و هم کودهای جامد، هم شاید بتوان گفت که کود مایع تاثیر بیشتر و سریع تری میتواند در رشد گیاه داشته باشد. مثلا اگر قصد شما گلدهی است کود مخصوص گلدهی وجود دارد یا اگر میخواهید ریشه گیاه قوی باشد از کود ریشه زایی می توان بهره برد.

در پایان

هر دو نوع کود مایع و کود جامد بسیار مفید اند و استفاده های فراوانی دارند. اگرچه کودهای مایع قیمت بیشتری دارند اما با توجه به مزایایی که دارند در نهایت آن قیمت اولیه را جبران می کنند. و کودهای جامد هم در مواقعی بسیار مفیدتر از کودهای مایع عمل میکنند. اگر میخواهید از قیمت روز کود ها مطلع شوید، با مراجعه به وبسایت پارس مرکبات که در زمینه فروش کود فعالیت میکند، میتوانید قیمت کود گلدهی، قیمت کود ریشه زا، قیمت کودهای مایع و جامد و تمام انواع کود را مشاهده نمایید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها