|
کدخبر: 174636

چرا کود کامل به یکی از پرمصرف‌ترین کودهای کشاورزی تبدیل شد؟

کودها بر اساس موادی که در ترکیب خود دارند، به انواع بسیار متنوع و مختلفی تقسیم می‌شوند.

سبک زندگی چرا کود کامل به یکی از پرمصرف‌ترین کودهای کشاورزی تبدیل شد؟

کودها بر اساس موادی که در ترکیب خود دارند، به انواع بسیار متنوع و مختلفی تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال کودها را می‌توان بر اساس ترکیباتشان به کودهای دو منظوره، کودهای ترکیبی، کود کامل و ... دسته بندی کرد. در بین تمام کودهای موجود در جهان، کود کامل یکی از بهترین و کاربردی‌ترین نوع کودهای کشاورزی محسوب می‌شود. اما چرا؟ این سوالی است که در ادامه قصد داریم به آن بپردازیم. اگر شما نیز قصد دارید با انواع کود و به خصوص کود کامل آشنا شوید، با ما تا انتها همراه باشید.

چرا کود کامل از بهترین انواع کود کشاورزی است؟

۳ عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم از جمله مواد مغذی ضروری هستند. هر گیاه برای انجام عمل فتوسنتز و رشد خود، به آن‌ها نیاز شدیدی دارد. کود کامل هم به کودی گفته می‌شود که هر سه این مواد را به صورت درصدهای مناسب در خود داشته باشد و با استفاده از آن می‌توان منابع مورد نیاز درختان و گیاهان را به خاک افزود. ازت به سالم نگه داشتن برگ‌های گیاه کمک می‌کند، در حالی که فسفر در رشد ریشه سالم نقش دارد. پتاسیم به گیاهان گلدار و بارور کمک می‌کند و سیستم ایمنی و سلامت عمومی گیاه را بالا می‌برد.

اما اصولا کود کامل چیست و چه مقدار باید از این عناصر را در ترکیب خود داشته باشد؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم دارد.

کود کامل (NPK) چیست؟

NPK مخفف “نیتروژن، فسفر و پتاسیم”، سه ماده مغذی تشکیل دهنده کودهای کامل است. هنگام خواندن مطالب چاپ شده روی کیسه‌های کود ممکن است با این حروف روبرو شوید. کود حاوی هر سه ماده اصلی اصلی نام برده را کود کامل می‌نامند. محصولی که فقط یک یا دو مورد از این مواد را در خود داشته باشد، کود ناقص خوانده می‌شود.

هر کودی که بخرید اطلاعاتی در مورد مواد مغذی موجود در رابطه با آن را بر روی بسته بندی محصول مشاهده خواهید نمود. به طور برجسته نسبت N-P-K، درصدی است که نشان می‌دهد محصول حاوی چه مقدار نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) است. به عنوان مثال یک کود ۱۶-۱۶-۱۶ حاوی ۱۶٪ نیتروژن، ۱۶٪ فسفر و ۱۶٪ پتاسیم است. همچنین عبارت ۲۵-۴-۲ نیز نشان دهنده ۲۵٪ نیتروژن، ۴٪ فسفر و ۲٪ پتاسیم در کود و محصول مورد نظر است.

چه زمانی باید از کود کامل استفاده کرد؟

استفاده از یک کود کامل برای هر منظوری در زمین زراعی منطقی به نظر می‌رسد، اما در واقع همیشه بهترین انتخاب نیست. اگر خاک حاوی فسفر و پتاسیم کافی باشد و فقط از کمبود نیتروژن در مضیقه باشد، می‌توانید با استفاده از کود ناقصی که نیتروژن را به تنهایی تأمین می‌کند استفاده کنید. جالب است بدانید که در برخی موارد، کودهای کامل حتی می‌توانند به گیاه آسیب برسانند. به عنوان مثال درختان در زمان شکوفه دادن، میزان زیادی فسفر نیاز ندارند، اگر شما در این زمان از یک کود کامل استفاده کنید که فسفر اضافه‌ای را به خاک منتقل می‌کند، باعث خواهید شد تا شکوفه‌های درخت پژمرده شده و از بین بروند.

کود پتاس چیست؟

حال در انواع کود، به نوع جدیدی می‌رسیم. پتاس یا پتاش، گونه‌ای از نمک است که مقداری اکسید پتاسیم در ترکیب خود دارد. بخش اعظم پتاسی که در جهان استخراج می‌شود، به عنوان کود در صنایع کشاورزی به مصرف می‌رسد. بیشترین میزان پتاسیم تولید شده در جهان، جهت تولید کود پتاس بکار می‌رود.

کود سولو پتاس مناسب‌ترین کود پتاسیمی ۱۰۰ % محلول در آب است که از طریق خاک و برگ جذب گیاه می شود. استفاده از این کود بهترین روش برای تامین نیاز گیاه به عنصر پتاسیم می باشد. این نوع کود در سناپالیز موجود است و همین حالا می‌توانید آن را تهیه کنید.

پتاسیم که اصلی‌ترین عنصر برای ساخت کودهای پتاس محسوب می‌شود. پتاسیم برای تولید گل و میوه ضروری است و مقاومت به خشکی، آفت و بیماری را هم بهبود می‌بخشد. به دلیل تاثیر زیاد پتاسیم در کیفیت، اندازه، شکل، رنگ و طعم به عنوان عنصر کیفیت در خاک معرفی می‌شود. پتاسیم (K) رشد کلی را افزایش می‌دهد. به تنظیم رشد ریشه کمک می‌کند و گیاهان را سالم و شاداب نگه می‌دارد.

پس انتخاب درست و اصولی کود، می‌تواند باعث شود که محصولات و گیاهان زراعی شما رشد خوبی داشته باشند و بازده مد نظر شما را در زمان کمی ارائه کنند. اما همان طور که در بالا گفتیم، لازم نیست همیشه از کودهای کامل استفاده کنید، انتخاب نوع کود به شناسایی کمبودهای خاک بستگی دارد و اگر این مورد را رعایت کنید، خواهید توانست که مقدار رشد درختان و گیاهان موجود در زمین زراعی خود را هم افزایش دهید.

انواع کود و به خصوص کود کامل در سناپالیز موجود است. این نوع کودها به دلیل کاربرد و اثر گذاری بسیار مناسبی که دارند، در کشاورزی صنعتی و سنتی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. همین حالا می‌توانید شما نیز با چند کلیک ساده، کود کامل مورد نظر خود را از سناپالیز سفارش دهید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به دستتان برسانیم.

همچنین اگر در نحوه خرید و انتخاب کود مورد نظر با سوال و یا مشکلی رو به رو شدید، می‌توانید به صورت رایگان با مشاورین ما تماس حاصل کرده و مشورت و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر