|
کدخبر: 248464

نکات مهم در خرید آنتی اسکالانت اسمز معکوس

آنتی اسکالانت، مواد شیمیایی برای رسوب زدایی هستند که بیشترین کاربرد را در سیستم‌های تصفیه آب اسمز معکوس دارند و برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن غشای سیستم RO مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنتی اسکالات از جمله عوامل موثر در افزایش طول عمر ممبران اسمز معکوس به شمار می‌رود و در دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی نیز موثر هستند. این مواد از جمله موادی هستند که در پکیج تصفیه فاضلاب نقش مهمی ایفا می‌کنند.

دستگاه‌ها و سیستم‌های تصفیه آب اسمز معکوس که از فیلتر ممبران استفاده می‌کنند، پس از مدتی به وسیله رسوبات موجود در آب مانند یون‌های کلسیم، سولفات و منیزیم دچار گرفتگی یا به اصطلاح فولینگ می‌شوند. اگر به موقع نسبت به رفع این مشکل اقدام نشود، باعث افت تولید و نقص در سیستم خواهد شد. از همین رو، برای جلوگیری از گرفتگی فیلتر ممبران در سیستم تصفیه، از آنتی اسکالانت استفاده می‌کنند. اهمیت این محصول در صنعت بسیار زیاد است و در انتخاب و استفاده از آن باید دقت کافی را داشته باشیم.

آب-شیرین-کن

آنتی اسکالانت چیست؟

آنتی اسکالانت که جزو مهم و جدانشدنی در دستگاه‌ها و سیستم‌های تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس است و نقش مهمی در طولانی شدن عمر فیلتر ممبران دارد، یک ماده شیمیایی است. این ماده ضد رسوبی جهت تصفیه سیستم آب صنعتی برای جلوگیری از ایجاد رسوب در فیلتر ممبران به دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی اضافه می‌شود.

در آب‌های طبیعی که در سیستم‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، املاح و مواد معدنی زیادی وجود دارند که در هنگام تصفیه روی فیلترهای ممبران رسوب می‌کنند و در عملکرد سیستم آب شیرین کن خلل ایجاد می‌کنند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی،‌ از محلول آنتی اسکالانت استفاده می‌شود. نحوه عملکرد این محلول به این صورت است که اثر این رسوبات مانند کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم و سولفات استرونیم که بر روی غشای ممبران می‌نشینند و راندمان آب خروجی از سیستم را کاهش می‌دهند و طول عمر فیلتر را بیشتر می‌کند.

آب-شیرین-کن۲

بهترین آنتی اسکالانت

با توجه مطالب گفته شده، می‌دانیم که عدم استفاده از آنتی اسکالانت ممکن است چه عواقبی به دنبال داشته باشد؛ اما از طرفی، استفاده از آنتی اسکالانت و ضد رسوب نامرغوب نیز به همان اندازه به سیستم و ممبران آسیب خواهد زد. پس بهتر است که بدانیم چه نوع آنتی اسکالانتی و از چه برندی باید تهیه ‌کنیم. در ادامه به معرفی بهترین آنتی اسکالانت‌های موجود در بازار ایران می‌پردازیم.

·آنتی اسکالانت فلوکن ۲۶۰

آنتی اسکالات فلوکن ۲۶۰ یک محلول محتوی کربوکسیلیک اسید است که قبل از سیستم اسمز معکوس در آب ریخته می‌شود. این آنتی اسکالانت، در واقع یک ضد رسوب با کاربری چند منظوره است که برای آب‌های دریا و آب شور استفاده می‌شود. فلوکن ۲۶۰،‌ یک ماده اسیدی با ظاهری زرد رنگ است که غلظت مناسب آن در استفاده ۱۰ درصد وزنی است. آنتی اسکالانت فلوکن ۲۶۰ میزان PH آب را تا حد مطلوبی پایین می‌آورد و از ایجاد رسوبات کربنات کلسیم جلوگیری می‌کند.

آنتی اسکالانت فلوکن ۲۶۰ نیاز به تزریق زیاد ندارد و باید به مقدار کم از آن استفاده کرد. از همین رو در مصرف هزینه نیز صرفه‌جویی می‌شود.

·آنتی اسکالانت آویستا ۵۳۰۰ Vitec در جلوگیری از ایجاد رسوب در فیلتر

ترکیبات این آنتی اسکالانت نیز مانند فلوکن ۲۶۰ بوده و نیاز به رقیق سازی ندارد. PH آنتی اسکالانت آویستا در محدوده ۵.۵ تا ۶.۵ است و به طور کامل در آب حل می‌شود. این آنتی اسکالانت به دلیل فرمولاسیون خاصی که دارد در جلوگیری از رسوبات معدنی تاثیر بسیار خوبی دارد و در سیستم‌های تصفیه اسمز معکوس دریایی و همچنین سیستم آب شهری بسیار مناسب است.

از جمله ویژگی‌های این آنتی اسکالانت، تزریق کم و مقرون به صرفه بودن، سازگاری با ممبران‌هایی از جنس پلی آمید و سلولز استات و همچنین کنترل قدرت رسوب‌های آلی و معدنی است.

·آنتی اسکالانت جنسیس در سیستم تصفیه آب

آنتی اسکالانت جنسیس هم در سیستم‌های اسمز معکوس و نانوفیلتراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد و از رسوب مواد معدنی و همچنین آهن در سیستم جلوگیری می‌کند. این آنتی اسکالانت، به هر نسبتی با آب قابل رقیق سازی است و هیچ ماده سمی‌ ندارد. کنترل رسوب سیلیکا نیز از دیگر ویژگی‌های خوب این آنتی اسکالانت است.

قیمت آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت‌ها با توجه به نوع و کاربردی که دارند، دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. با توجه به آزمایشات روی آب ورودی، سیستم مورد استفاده و نوع رسوباتی که روی ممبران وجود دارند، باید نسبت به انتخاب نوع اسیدی یا بازی بودن آنتی اسکالانت اقدام کرد که قیمت‌های متفاوتی نیز دارند.

استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب با توجه به قیمت پایین‌تر، هزینه‌های بیشتری را به مصرف کننده تحمیل خواهد کرد؛ پس به نوع برند انتخابی نیز باید دقت کرد.

لوله

چرا باید از آنتی اسکالانت استفاده کرد؟

استفاده از آنتی اسکالانت در سیستم‌های تصفیه اسمز معکوس با توجه به مزایایی که دارد، جزو موارد ضروری در این سیستم‌ها است. جلوگیری از رسوبات مختلف در فیلتر ممبران که از اجزای اصلی سیستم تصفیه آب است وظیفه اصلی این محلول شیمیایی است.

عدم استفاده از این مواد، باعث بروز مشکلاتی در سیستم می‌شود. از جمله این مشکلات، کم شدن راندمان آب خروجی و افزایش TDS آن است. همچنین منفافذ غشا ممبران در اثر رسوبات مختلف دچار پارگی شده و باعث خرابی در سیستم خواهد شد.

عملکرد این مواد ضد رسوب در سیستم‌ها آب شیرین کن و اسمز معکوس صنعتی، باعث تاخیر در رسوب گذاری در غشاء ممبران می‌شود. با افزودن آنتی اسکالانت، عمر فیلترهای سیستم زیاد شده و در هزینه‌های نگهداری و تعمیرات نیز صرفه‌جویی می‌شود.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها