|
کدخبر: 244754

از تکنولوژی اسمز معکوس چه می دانید؟

اسمز معکوس یکی از فرآیندهای مهم و جذاب در صنعت تصفیه آب به شمار می‌رود‌ که خلوص و کیفیت آب را با حداقل مصرف انرژی به میزان زیادی بالا می‌برد. صنعت تصفیه آب پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و بدون آن امکان تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم جهان وجود ندارد. با استفاده تکنولوژی‌های دانش تصفیه آب عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها، قارچ‌ها، باکتری‌ها، املاح مضر آب، چربی‌ها و غیره حذف شده و در نهایت آب آشامیدنی شیرین و سالم به دست می‌آید. برای رسیدن به پاسخ سوال‌هایی مانند اسمز معکوس چیست و اسمز معکوس چگونه کار می‌ کند؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم درباره اسمز معکوس و کاربردهای آن در تولید آب آشامیدنی و صنایع مختلف توضیح دهیم.

اسمز معکوس چیست؟

اسمز معکوس(Reverse osmosis) فرآیندی است که در آن یک غشای نیمه تراوا برای فیلتر رسوبات، مولکول‌ها و آلاینده‌های موجود در آب استفاده می‌شود. این غشا علاوه بر حذف ذرات بزرگ برای از بین بردن میکروارگانیسم‌هایی مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و غیره نیز کاربرد دارد. منافذ کوچک موجود در غشای نیمه تراوا فقط به مولکول‌های H2O اجازه عبور می‌دهند. اکثر دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی مانند آب شیرین کن دریایی موجود در ایران از این سیستم استفاده می‌کنند. با استفاده از این سیستم سختی آب آشامیدنی به میزان زیادی کاهش می‌یابد. در واقع این سیستم با تبدیل آب شور به آب شیرین آب خالص مورد نیاز برای پخت و پز، آشامیدن و استفاده در صنایع غذایی و غیره را تولید می‌کند.

آب شیرین کن دستگاهی است برای شیرین سازی آب های شور، آلوده و دارای ناخالصی. دستگاه آب شیرین کن فرآیند شیرین سازی و حذف نمک و  انواع ناخالصی ها را به روش اسمز معکوس و غشای نیمه تراوا انجام می دهد که تمام ذرات نمک، ویروس و باکتری را از آب جدا کند که سطح کیفی مناسبی برای آشامیدن یا مصارف صنعتی دارند.

اسمز معکوس چگونه کار می‌ کند؟

در دستگاه آب شیرین کن ابتدا قبل از تصفیه، آب را از پیش تصفیه‌ها عبور می‌دهند تا ذرات درشت گل و لای و شن و ماسه از آن جدا شده و زلال شود. سپس آب با فشار به سمت فیلتر یا غشای نیمه تراوا هدایت می‌شود. این غشا دارای منافذ ریزی است که از ورود ذرات بزرگتر از یک دهم میکرون جلوگیری می‌کند. در واقع این غشار مانند یک صافی باعث فیلتر ناخالصی‌های بسیار ریز موجود در آب می‌شود. به آب تصفیه شده آب خالص یا آب تراوش شده می‌گویند و آبی را که در پشت فیلتر اسمز معکوس باقی مانده آب غلیظ شده یا آب پساب می‌نامند. از مزایای مهم تصفیه آب صنعتی با استفاده از سیستم RO می‌توان به کاهش آلاینده‌های مضر محلول در آب، کاهش سدیم محلول در آب، کاهش طعم و بوی بد آب، سازگاری با محیط زیست و نگهداری آسان اشاره کرد.

 

کاربرد اسمز معکوس در دستگاه آب شیرین کن دریایی

دستگاه تصفیه آب دریا یا آب شیرین کن دریایی (Sea water purifier)، دستگاهی است که از طریق بکار گیری روش های مختلف، ذرات نمک و انواع املاح آلاینده های احتمالی آب شور دریا را با هدف مناسب سازی کیفیت آب دریا و ارتقا کیفیت آن برای کاربرد های مختلف ( نظیر؛ آشامیدن، کشاورزی و غیره ) حذف می کند. آب شیرین کن دریایی یکی از دستگاه‌های تصفیه آب است که نسبت به تمام دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی جدیدتر می‌باشد. این دستگاه برای شیرین کردن آب شور دریا کاربرد دارد. البته این دستگاه علاوه بر شیرین کردن آب دریا در صنعت کشاورزی نیز کاربردهای فراوانی دارد.  

همانطور که می‌دانید نوشیدن آب شور مضرات زیادی برای سلامتی افراد دارد و آلودگی‌های موجود درآن حتی گاهی موجب مرگ افراد می‌شود. آب شور برای استفاده در کشاورزی نیز خشک شدن و از بین رفتن گیاهان را در پی دارد. بنابراین با استفاده از دستگاه آب شیرین کن دریایی می‌توان آب مورد نیاز کشاورزی را تامین کرد. نحوه کار سیستم اسمز معکوس در این دستگاه به این صورت است که در دو طرف غشای نیمه تراوا دو نوع محلول آب با غلظت متفاوت وجود دارد. در حالت اسمز محلول رقیق به سمت محلول غلیظ حرکت می‌کند‌. اما در حالت RO با اعمال فشار روی محلول غلیظ حلال به وسیله غشای نیمه تراوا از سمت غلیظ به سمت رقیق حرکت می‌کند. مزایای استفاده از دستگاه آب شیرین کن شامل فراهم کردن آب شیرین مورد نیاز در صنایع مختلف، بهبود کیفیت آب، کاهش مشکل کم آبی، بالا بودن عمردستگاه، راندمان بالا،‌ کمک به کاهش مصرف انرژی و مقرون به صرفه بودن، سازگاری با محیط زیست و غیره می‌باشد.

معرفی سایر کاربردهای اسمز معکوس در صنایع مختلف

از سیستم RO علاوه بر شیرین سازی و تصفیه آب در تغلیظ مایعاتی مانند آب‌میوه و همچنین در صنایع لبنی برای تولید پودر پروتئین از آب پنیر و بالا بردن غلظت شیر نیز استفاده می‌شود. تولیدکنندگان شربت افرا برای اولین بار در سال 1946 از فرآیند RO برای از بین بردن آب شیره قبل از جوشیدن استفاده کردند. این فرآیند حدود 75 الی 90 درصد از آب شیره را خارج می‌کند و همین امر باعث می‌شود که مصرف انرژی به میزان بسیار زیادی کاهش یابد. دستگاه آب شیرین کن صنعتی با روش اسمز معکوس (RO)؛ تمام باکتری ها، میکروارگنیسم ها، مواد و املاح معدنی را از آب آلوده جدا می کند، از این رو دستگاه تصفیه آب RO (اسمز معکوس) نام دیگر این دستگاه است.

در زمان خرید دستگاه‌‌های تصفیه آب به چه نکاتی باید توجه کرد؟

قبل از خرید هر دستگاهی از جمله دستگاه تصفیه آب، سعی کنید که درباره قابلیت‌ها و عملکرد دستگاه اطلاعات کافی به دست بیاورید و به طور کامل با مراحل تصفیه آب آشنا شوید. انتخاب دستگاه مناسب تاثیر بسزیی در کیفیت آب دارد. اگر میزان سختی آب بالاتر از 500 ppm بود دستگاهی خریداری کنید که مجهز به سیستم اسمز معکوس باشد. توجه به برند تولیدکننده یکی دیگر از نکاتی است که در زمان خرد دستگاه‌های تصفیه آب باید مد نظر قرار گیرد. پارامترهای مهم بعدی گارانتی و خدمات پس از فروش می‌باشد. همواره باید سعی کنید فروشگاه‌های معتبر عرضه‌کننده بهترین برندها با گارانتی و خدمات پس از فروش را برای خرید محصولات مورد نظر خود انتخاب کنید.

خرید دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی از شرکت باران بهاری

برای خرید دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس مانند دستگاه تصفیه آب تب واتر، دستگاه تصفیه آب برکیش واتر، دستگاه تصفیه آب سی واتر، دستگاه آب شیرین کن دریایی، دستگاه‌های سفارشی و تجهیزات مختلف تصفیه آب مانند فیلترها می‌توانید به سایت شرکت باران بهاری با آدرس اینترنتی https://springrain.co مراجعه کنید.  شرکت باران بهاری یکی از معتبرترین شرکت‌های طراحی و ساخت دستگاه‌های تصفیه آب در ایران است که فعالیت خود را از 22 سال پیش آغاز کرد. این شرکت تاکنون 470 پروژه تولید دستگاه‌های تصفیه آب را با موفقیت پشت سر گذاشته است. تمام محصولات این شرکت دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند. به جرات می‌توان گفت که شرکت باران بهاری به عنوان تخصصی‌ترین و مجرب‌ترین شرکت تولیدکننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب خاورمیانه شناخته می‌شود.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها