|
کدخبر: 247055

قیمت نفت حوالی ۱۲۰ دلار

درحالی که دولت‌ها از عواقب تحریم نفتی روسیه به شدت نگران هستند، زمزمه‌های این تحریم، قیمت نفت را در بازارهای جهانی به بالای ۱۱۸ دلار در هر بشکه رساند.

به دنبال عملیات نظامی روسیه در اوکراین و خودداری خریداران از خرید نفت روسیه به عنوان دومین صادرکننده نفت در جهان، قیمت این کالای اساسی در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی افزایش یافت و هفته را با بالاترین قیمت در چندین سال اخیر به پایان برد.

هر بشکه نفت برنت با ۷ دلار و ۶۵ سنت افزایش ۱۱۸.۱۱ دلار فروخته شد.

هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با ۸ دلار و یک سنت افزایش ۱۱۵.۶۸ دلار معامله شد.

قیمت نفت خام، بیشترین افزایش هفتگی از نیمه سال ۲۰۲۰ را ثبت کرد به طوریکه نفت برنت طی هفته گذشته ۲۱ درصد و نفت خام آمریکا ۲۶ درصد رشد قیمتی داشتند.

این قیمت ها برای نفت برنت از فوریه ۲۰۱۳ و برای نفت خام آمریکا از سپتامبر ۲۰۰۸ سابقه نداشته است.

همچنین، نفت برنت بیشترین افزایش روزانه از ماه می ۲۰۱۲ و نفت خام آمریکا بیشترین افزایش روزانه از سپتامبر ۲۰۰۸ را ثبت کرد.

افزایش قیمت نفت در هفته گذشته با اعمال تحریم های آمریکا و غرب علیه روسیه شدت گرفت درحالی که گفته می‌شد بخش نفت و گاز روسیه هدف گرفته نخواهد شد اما بر صنعت نفت روسیه تاثیر و آن را تحت فشار گذاشته است و تهدید کمبود عرضه در ماه های آتی وجود دارد.

روسیه روزانه ۴ تا ۵ میلیون بشکه نفت صادر می کند که این کشور را به دومین صادرکننده نفت در جهان پس از عربستان تبدیل می کند.

تاجران در تمام هفته به سختی قادر به فروش نفت روسیه بودند؛ شرکت «شل» در روز جمعه تنها خریدار قابل توجه محموله های نفت روسیه بود که با تخفیف شدید ۲۸ دلاری نسبت به نفت خام برنت فروخته شد.

احتمالا این بحران ادامه خواهد داشت. دولت بایدن برای تحریم نفت روسیه تحت فشار شدید قرار دارد.

جیووآنی استانوو، تحلیلگر بازار گفت: «درحالی که واردات نفت آمریکا از روسیه در مقیاس جهانی بسیار اندک است اما برخی فعالان بازار از این بیم دارند که سایر کشورها از این اقدام آمریکا پیروی کنند.»

وزیر خارجه انگلیس در روز جمعه گفته است، انگلیس به دنبال هدف قرار دادن بخش انرژی روسیه در دور بعدی تحریم هاست. دولت تاکنون در برابر این موضوع به علت نگرانی هایی که در مورد افزایش هزینه های انرژی مقاومت کرده است.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها