|
کدخبر: 236296

فروشگاه‌های زنجیره ای تکمیل کننده چرخه تولیدند

روح الله عباسپور معتقد است «مردم نسبت به این فروشگاه‌ها به لحاظ کیفیت و سلامت محصولات رضایت بیشتری دارند.»

رشد و توسعه هر کشوری در گرو تغییر و تحول ساختارهای کهن و جایگزینی آنها با ساختارهای مدرن و امروزی است. یکی از مزیت‌های فروشگاه زنجیره‌ای در مقایسه با سوپرمارکت، وجود تخفیفات همیشگی است که در حجم بالای خرید مبلغ قابل توجهی خواهد بود؛ اما دلیل ارائه این تخفیفات از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای چیست؟

فعالان این حوزه در پاسخ به این پرسش می‌گویند: از آنجا که در فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای، کالاها و محصولات بدون دخالت واسطه‌ها و به طور مستقیم از دفتر مرکزی تهیه می‌شوند، آنها می‌توانند به طرق مختلف اقدام به سرشکن کردن هزینه‌های خود کنند و منابع مالی عایدی از این طریق را به صورت تخفیف‌های دوره‌ای روی بعضی از کالاهای پرمصرف ارائه دهند.

موضوعی که از دید سیاست­گذاران هم پنهان نمانده است؛ روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به نقش فروشگاه‌های زنجیره ای در بازار تولید موثر گفت: مردم استقبال خوبی از فروشگاه‌های زنجیره ای دارند چرا که تقریبا کالاهای اساسی و نیازمندی های آنها را تامین می کنند.

 اتهام کم فروشی زنجیره ­ای­ ها

در حالی اتهام کم فروشی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای وارد می‌شود که با کمی ‌تامل در می‌یابیم حتی اگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای قصد گران­فروشی و کم‌فروشی داشته باشند؛ از سوی دیگر تولیدکننده‌ای که طی سال‌ها زحمت و تلاش کالای خود را به برند تبدیل کرده، این ریسک را به جان نمی‌خرد که محبوبیت خود را در بین طرفداران و مصرف‌‌کنندگان خود از دست بدهد. از طرفی، حتی اگر تولیدکننده این ریسک را بپذیرد و اقدام به انجام این کار کند، نهادهای ناظر پس از مدتی متوجه قضیه خواهند شد و این ضربه‌ بزرگی برای اعتبار فروشگاه زنجیره‌ای و تولیدکنندگان است. علاوه بر این، باید توجه داشت که فروشگاه‌های زنجیره‌ای از شفافیت مالی بالایی برخوردارند؛ به طوری که این فروشگاه‌‌ها مالیات خود را به طور معمول پرداخت می‌کنند، کالای قاچاق به این فروشگاه‌‌ها ورود نمی‌‌کند و تمام زنجیره توزیع آن کاملا مشخص و ثبت شده و قابل ردیابی است؛ بنابراین گرانفروشی و تبانی با تولیدکننده از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای منطقی به نظر نمی‌رسد.

در همین خصوص روح الله عباسپور در پاسخ خبرنگار الف عنوان کرد که «نظارت دستگاه­های نظارتی بر این فروشگاه‌ها بیشتر و منظم­تر از مارکت­های کوچک است از این رو میزان تخلف نیز در فروشگاه‌های زنجیره­ای کمتر است».

اشتغالی که نباید نادیده گرفت!

نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی هم در خصوص موضوع اشتغال آفرینی این صنعت، در پاسخ به خبرنگار الف، با اشاره به اینکه فروشگاه‌های زنجیره­ای می­توانند بازار خوبی برای فروش محصولات تولیدی باشند و در راستای تقویت تولید نقش به سزایی دارند. گفت: «فروشگاه‌های زنجیره ای نقش به سزایی در زمینه اشتغالزایی دارند و همچنین می تواننددر تولید ثروت به واسطه خرید کالاهای داخلی نقش ارزشمندی داشته باشند.»

آینده زنجیری­ها!

آمار منتشر شده و تحقیقات نشان می­دهند که چند سالی است بازار خرده‌فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای گسترده شده، به نحوی‌که سهم زنجیره خرده‌فروشی‌های مدرن در ایران چیزی حدود ۱۶‌درصد و نهایتا ۱۸‌درصد اعلام می‌شود. عددی که در کشورهای تازه توسعه‌یافته و نیمه توسعه‌یافته حدود ۵۴‌درصد است و در کشورهای توسعه‌یافته ۸۲‌درصد است. بنابراین فاصله ما با دیگر کشورهای جهان در این زمینه بسیار زیاد است.

روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم معتقد است «نباید بدون توجه به کشش بازار، توسعه یک صنعت را متصور دانست و از آنجا که «هر سرمایه­گذاری برای تولید و سرمایه­گذاری در درجه اول به دنبال بازار مناسب برای فروش است» عنوان کرد: «که فکر می­کنم در این زمینه فروشگاه‌های زنجیره­ای پیشرو و موفق هستند.»

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها