|
کدخبر: 186624

زنگ خطر گرانی قارچ به صدا درآمد

یک مقام مسئول گفت: با توجه به شرایط کرونا، کمبود و گرانی مواد اولیه و شرایط اقتصادی مردم پیش بینی می‌شود که تولید قارچ ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

اصناف زنگ خطر گرانی قارچ به صدا درآمد

باغبانی دبیر انجمن‌ صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به اینکه بازار قارچ تعریفی ندارد، اظهار کرد: با توجه به افزایش بی رویه و غیر معقول کلش به عنوان ماده اولیه تولید بستر قارچ، بسیاری از واحدهای تولیدی رویش قارچ نتوانستند این ماده اولیه را در فصل برداشت تامین کنند.

او افزود: با توجه به خرید کلش توسط واسطه گران و دپو در انبارها، عملا این محصول از دسترس تولیدکننده خارج شد تا در فصل‌های بعد با قیمت بالاتری در اختیار تولیدکنندگان رویش قارچ قرار گیرد که در نهایت موضوع عدم وجود ماده اولیه موجب شد تا واحدهای تولیدی نتوانند با حداکثر ظرفیت به تولید ادامه دهند.

باغبانی با اشاره به اینکه در ۴ ماهه نخست امسال ۵۰ درصد برنامه تولید قارچ محقق نشد، بیان کرد؛ براساس احداث واحدهای تولیدی جدید، امسال پیش بینی می‌شد که تولید قارچ تا پایان سال به ۲۰۰ هزار تن برسد که به علت کمبود و گرانی مواد اولیه، بخشی از این موضوع تاکنون محقق نشد و آسیب جدی از این حیث به صنعت وارد شد.

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی از کمبود عرضه قارچ در بازار خبر داد و گفت: علی رغم کاهش ظرفیت رویش قارچ و میزان عرضه در بازار، اما هنوز قیمت محصول به نرخ واقعی خود نرسیده است که در کنار گرانی و کمبود مواد اولیه، کرونا و تعطیلی مستمر رستوران‌ها و مشکلات اقتصادی مردم از سوی دیگر آسیب جدی به صنعت وارد کرد.

باغبانی با بیان اینکه روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن قارچ در کشور عرضه می‌شود، افزود: بنابر آمار در تاریخ مشابه سال قبل روزانه ۴۷۰ تن قارچ در کشور تولید می‌شد.

این مقام مسئول قیمت هر بسته قارچ ۲۰۰ گرمی درجه یک برای مصرف کننده را ۱۴ هزار تومان و قارچ فله درجه یک را ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان اعلام کرد.

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی ادامه داد: با توجه به تاثیر قیمت کلش در نرخ تمام شده تولید و تلاطم قیمت این ماده اولیه در بازار هنوز نتوانسته‌ایم، نرخ تمام شده تولید قارچ را محاسبه کنیم، لذا تا زمانی که نرخ این محصول به ثبات نرسد، امکان برآورد قیمت وجود ندارد.

او با بیان اینکه امکان تولید با ظرفیت کامل برای واحدهای پرورش قارچ وجود ندارد، گفت: با توجه به روند صعودی که صنعت قارچ در سال گذشته به خود گرفته بود، سرمایه گذاران زیادی به این عرصه ورود کردند که برمبنای ظرفیت اسمی پروانه تولید پیش بینی تولید ۲۰۰ هزار تن قارچ در سطح کشور تا پایان سال را داشتیم که متاسفانه به علت کمبود مواد اولیه و کاهش تولید از ظرفیت اسمی برآورد می‌شود که امسال تولید قارچ ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

باغبانی درباره تاثیر نوسانات قیمت سایر محصولات پروتئینی بر بازار قارچ بیان کرد: در سال‌های گذشته، افزایش قیمت سایر محصولات پروتئینی در میزان عرضه و تقاضای قارچ در بازار به واسطه خواص بی نظیر محصول و ارتقای سرانه مصرف به واسطه جایگاه ویژه در سبد غذایی خانوار تاثیر گذاشت، اما در شرایط کنونی که مردم از لحاظ اقتصادی در تنگنا هستند، این موضوع نمی‌تواند تاثیر معناداری داشته باشد.

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست امسال قارچ به دلیل آنکه محصول سریع الفسادی است، نمی‌تواند به مسافت‌های دور به سبب کمبود سیستم‌های یخچال دار صادر شود، ضمن آنکه ذائقه مصرف در کشورهای هم‌جوار در فصل گرما کاهش می‌یابد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر