|
کدخبر: 186315

مهمترین محصول کشاورزی ایران در آستانه فاجعه

میری، فعال حوزه زعفران با بیان اینکه زعفران‌ کاران برای کشت زعفران ساعتی ۱میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه آب می پردازند، گفت: اگر قیمت مناسبی برای زعفران اعلام نشود کاهش۱۰۰ درصدی تولید خواهیم داشت.

اقتصاد  مهمترین محصول کشاورزی ایران در آستانه فاجعه

تولید کنندگان زعفران به عنوان یکی از مهمترین محصولات صادراتی ایران، طی سال گذشته با مشکلات عدیده ای مواجه بودند از جمله اینکه به دلیل عدم تعیین قیمتی متناسب با هزینه های تولید زعفران کاران بسیاری با زیان هایی مواجه شدند که این خود تهدیدی برای کشت این محصول در سال جاری محسوب می شود.

غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان در این خصوص گفت: الان که تیرماه است اگر دولت یا هر مقام مسئولی برای تولید کننده زعفران چاره ای نیاندیشند و قیمتی برای زعفران اعلام نکند که برای زعفران کار مقرون به صرفه باشد قطعا امسال با کاهش شدید کشت زعفران روبه رو خواهیم شد.

میری افزود: با توجه به اینکه امسال با کمبود بارندگی و کم آبی مواجه هستیم لذا اگر الان تعیین قیمت نشود، قطعا برای زعفران کار هیچ انگیزه ای باقی نمی ماند و مسلما کاهش ۱۰۰ درصدی تولید خواهیم داشت.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بر خلاف هر سال که ۱۰ تا ۱۵ درصد زمین زیر کشت پیاز زعفران می رفت امسال نه تنها کشت نخواهیم داشت بلکه کشت هایی که از قبل بوده است نیز توسط کشاورزان از زمین در آورده می شود.

میری افزود: به همین دلیل پیشنهاد ما به مسئولان این است که تا دیر نشده قیمتی برای زعفران تعیین کنند تا کشاورز انگیزه ای داشته باشد و آب مورد نیاز برای کشت را به هر قیمتی شده تامین کند و کشت خود را انجام دهد. و گرنه امسال کاهش شدید تولید خواهیم داشت.

این فعال صنعت زعفران در خصوص قیمت آب مورد نیاز برای کشت زعفران نیز گفت: با توجه به اینکه در طول شبانه روز با قطعی چند ساعته آب مواجه هستیم و از سوی دیگر آب چاه ها نیز کم شده است، لذا اکثر کسانی که زعفران کاری دارند آب خریداری می کنند.

قیمت یک ساعت آب ۶ اینچ در مناطق زعفران خیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است

میری افزود: در حال حاضر در مناطق زعفران کار، هر یک ساعت آب ۶ اینچ به قیمت یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان خرید و فروش می شود که رقم بسیار بالایی است.

وی ادامه داد: با این تفاسیر اگر قیمت زعفران افزایش یابد شاید زعفران هکتار رغبت پیدا کند و برای خرید آب هزینه کند و زمین خود را زیر کشت ببرد در غیر این صورت بعید می دانیم زعفران کاران مانند سال های قبل کشت کنند.

میری در پاسخ به این سوال که برای تولید هر کیلوگرم زعفران چه میزان آب مصرف می شود نیز گفت: تعیین این حجم از آب نیاز به یکسری محاسبات دارد با این وجود باید بدانید که کشت هر هکتار زعفران به ۵ مرحله آب دهی نیاز دارد.

وی ادامه داد: با این وجود اگر در آبان ماه که زعفران جمع می شود تا اردیبهشت سال بعد بارندگی باشد نهایتا ۲ مرحله آبیاری نیاز دارد. بنابراین نمی توان به طور دقیق تعیین کرد برای تولید هر کیلوگرم زعفران چه میزان آب مصرف می شود.

افزایش ۵ درصدی قیمت زعفران طی هفته گذشته

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان در خصوص وضعیت صادرات زعفران در ۱۴۰۰ گفت: در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ صادرات زعفران رشدی ۳۲۰ درصدی را تجربه کرده است.

وی تصریح کرد: رشد صادرات به دلیل این بود که بر خلاف فروردین که بیماری کرونا به اوج رسیده بود و همه جا تعطیل شده بود در فروردین ۱۴۰۰ شرایط عادی تر شد و فروشندگان، خریداران و صادرکنندگان همه خود را با وضعیت موجود وفق دادند و لذا رشد صادراتی داشتیم.

میری همچنین اظهار داشت: طی هفته گذشته نیز شاهد افزایش حدودا ۵ درصدی قیمت زعفران در بازار هستیم.

حمایت از تولید کنندگان و برداشتن موانع صادراتی خواسته کشاورزان از دولت سیزدهم

این مقام مسئول با بیان اینکه دولت فعلی هیچ اراده ای برای رفع مشکلات این بخش ندارد افزود: ما با دولتی که به زودی روی کار می آید ارتباط گرفته ایم و آنها در جریان کامل مشکلات و پیشنهادات ما هستند که امیدواریم در جهت حل مشکلات بخش تولید و صادرات گامهای موثری بردارند.

میری گفت: دولت سیزدهم در ابتدا باید از تولید کنندگان حمایت کند به خصوص اینکه بخش کشاورزی اشتغالزایی بالایی دارد، همچنین بعد از صنعت پتروشیمی بیشترین صادرات مربوط به بخش کشاورزی است.

وی افزود: از سوی دیگر صادر کنندگان باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند. اگرچه صادرکنندگان ما خواستار هیچگونه حمایت مالی نیستند اما خواستار برداشته شدن موانع صادراتی هستند.

میری تصریح کرد: دیگر خواسته ما از دولت بعدی این است که به تشکل ها بها بدهد و برای رفع مشکلات بخش کشاورزی از خود آنها کمک بخواهد.

منبع: بازار
  • بازنشسته بدبخت ایرانی ارسالی در

    مهمترین محصول کشاورزی ایران در آستانه فا جعه
    فاجعه نه صادرات خیلی از محصول ات کشاورزی داره صادر میشه اونوقت خودمون باید به قیمت گذاف ان را در کشور خودمون خ ریداری کنیم کثافت همه وجودتون رو گرفته ت ف به این اداره کردنتون دزد رفت شاه دزد ا ومد اختلص اومد پول شوئی اومد شرارت اومد به یک معنا اقا زاده اومدوامهای کلان به اسم خدمت به مردم ولی تو جیب خودشون رانت خواری اومد مثل بورسی که تو شش ماه پکید م ثل دلاری که تا 4سال پیش 4هزارتومان بود و لی العان 25 هزارتومن شده
    داریم از کشورهای عرب هم عقب میافتیم از اروپا که هیچ چهل هزار رئیس و معاون داریم هیچ کدام هم هیچ غلطی نکردن فقط بفکر منافع خودشون بودن تا مردم هروز فقط خبر گرانی بگوشمون میرسه

  • رج ارسالی در

    آقای مسئول بی اطلاع : دنیا داره رو مریخ مانور میده اونوقت شما میگی نمیدونی زعفرا ن چقدر آب میبره؟ بگو من نمیدونم نه اینکه معلوم نیست

ارسال نظر