|
کدخبر: 170073 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش نیوز: ‍

برای سرمایه گذاری سراغ این مشاغل نروید

حسین محمدی اظهارداشت: «صنف ما کاملاً ورشکست شده است. نگرانی مردم از کرونا و خرید نکردن باعث تعطیلی برخی از واحدهای صنفی و اخراج کارگران شده است».

اصناف برای سرمایه گذاری سراغ این مشاغل نروید

هرسال با شروع ماه‌ رمضان خوراکی‌هایی مثل زولبیا بامیه، ‌آش و حلیم بسیار پرطرفدار می‌شوند اما گفتگو با فعالان این صنوف نشان می‌دهد که از سال گذشته با شیوع ویروس کرونا در کشور مردم به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی ترجیح می‌دهند از خرید این اقلام خودداری کنند و به همین دلیل این قبیل اصناف در شرایط سختی به سر می‌برند و حتی بعضی از آنها در مرز ورشکستگی کامل قرارگرفته‌اند. برای بررسی بیشتر این موضوع با روسای اتحادیه‌های دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه‌ قنادی تهران و کبابی، حلیم و آشپزندگان به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

بهره-مند

علی بهرمند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه‌ قنادی تهران در ابتدای این گفت‌وگو اظهار داشت: «با ورود کرونا به کشور و با توجه به محدودیت‌های که به دلیل شیوع این بیماری اعمال شد، تعداد کارگرانمان به شدت ریزش کرد و واحدهای صنفی بسته شد. البته حالا وضعیت نسبتاً بهتر شده است. فروشمان نسبت به سال‌های قبل کرونا خیلی کمتر شده ‌است اما نسبت به سال گذشته تغییر چشمگیری نداشتیم».

مشکل اصلی توزیع نامناسب است

مسئولان دولتی اصرار دارند که بازار روغن تنظیم شده است و کمبود خاصی وجود ندارد. بهره‌مند در رابطه با این موضوع گفت: «در کشور هیچ کمبودی وجود ندارد و اگر گاهی اوقات مشکلی هم پیش می‌آید به خاطر بخش توزیع است که کارشان را درست انجام نمی‌دهند. در زمان کمبود روغن، ما بخشی از مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه می‌کردیم و برخی را دولت را به ما می‌داد و خودمان بین قنادی‌ها توزیع می‌کردیم البته هنوز به‌طور کامل مشکلمان حل‌نشده است».

با واحدهای بدون مجوز برخورد کنید

بهرمند در مورد واحدهای صنفی بدون مجوز به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «ما در رابطه با این موضوع بارها به اتاق اصناف نامه زدیم و پیگیر هم شدیم ولی متأسفانه هیچ برخوردی نشد. این واحدها هیچ‌کدام حق فروش زولبیا بامیه و شیرینی را ندارند. سوپرمارکت‌ها، لبنیات‌ فروشی‌ها و فروشندگان نان‌های حجیم از این قضیه سوءاستفاده می‌کنند و اتاق اصناف هم هیچ اقدامی نکرد. باید به این موضوع ورود شود».

نرخ مصوب زولبیا بامیه

علی بهرمند درباره آخرین نرخنامه این صنف اظهار داشت: «قیمت مصوب زولبیا بامیه برای واحدهای درجه‌یک ۴۸ هزار تومان و برای واحدهای درجه‌ دو ۳۸ هزار تومان است. ما زمانی که کار می‌کنیم و سود می‌بریم قطعاً باید مالیات راهم پرداخت کنیم اما در حال حاضر مالیات‌هایی که برای واحدهای صنفی حساب می‌کنند چندان اصولی و کارشناسی شده نیست. مبلغی که اعلام می‌کنند واقعا در توان واحد صنفی قنادی نیست و باید گفت که همین مالیات‌ها باعث بسته شدن برخی از قنادی‌ها شد».

فروش زولبیا بامیه تداخل صنفی نیست

وی افزود: «فروش زولبیا بامیه توسط اعضای صنف ما تداخل صنفی به حساب نمی‌آید، درواقع از کار ما سوءاستفاده می‌کنند. واحدهایی که تخصص این کار را ندارد زولبیا بامیه می‌فروشند و هیچ نظارتی هم نیست که این محصول از کجا می‌آید. کارخانه‌های زیرزمینی آن‌ را تولید می‌کنند و به این‌ واحدها می‌دهند. بدون شک ازلحاظ بهداشتی هم مشکل‌دارند. من مکان‌هایی را مشاهده کردم که بدون برچسب و سیب سلامت زولبیا بامیه را به‌دست مردم می‌دهند و واحدهای نظارتی هم هیچ برخوردی با آنها نمی‌کنند. به نظر من باید درباره مالیات‌ها تجدیدنظر شود».

نرخ آش و حلیم در ماه رمضان

رئیس اتحادیه کبابی، حلیم و آشپزندگان مشابه اظهار کرد: «صنف ما کاملاً ورشکست شده است. نگرانی مردم درباره کرونا و خرید نکردن باعث تعطیلی برخی از واحدهای صنفی و اخراج کارگران شده است. قیمت هر کیلو حلیم و‌ آش شله ‌قلمکار ساده ۴۱ هزار تومان و قیمت هر کیلو حلیم و آش شله ‌قلمکار با مخلفات از جمله نارگیل، کنجد و روغن حیوانی ۴۵ هزار تومان است».

محمدی اتحادیه کبابی

از واحدهای بدون مجوز خرید نکنید

حسین محمدی در صحبت‌های پایانی خود به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «واحدهای بدون مجوز که ‌آش و حلیم می‌پزند تعدادشان خیلی زیاد است ما اخطار پلمپ به آنها می‌دهیم و اگر توجه نکنند مغازه‌شان را می‌بندیم. از مردم عزیزمان درخواست می‌کنم فقط از واحدهای مجاز ‌‌آش و حلیم بخرند و از واحدهای غیرمجاز و زیرزمینی خرید نکنند زیرا این واحدها بهداشت را رعایت نمی‌کنند و مردم با خرید از آن‌ها سلامت خانواده‌شان را به خطر می‌اندازند و آسیب می‌بینند».

ارسال نظر