|
کدخبر: 167984 شاپور پشابادی

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه جگرکی بررسی شد:

روزگار خوش طباخی های بدون مجوز

حسین رواسی گفت: «اگر مشتری وجود داشته باشد و طباخی‌ها ساعت فعالیتشان کامل باشد دچار کمبود شده و به واردات نیاز پیدا می‌کنیم».

پیشنهاد سردبیر روزگار خوش طباخی های بدون مجوز

افزایش قیمت سرسام‌آور و شیوع ویروس کرونا دست‌به‌دست هم داده‌اند تا وضعیت بیشتر صنوفی که با مواد غذایی مرتبط هستند رو به رکود باشد. بیش از یک سال از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد. این ویروس ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد کرده و بیش از همه صنوفی که با مواد غذایی ارتباط دارند را تحت تأثیر قرار داده است. آیا بازار این قبیل صنوف، احیا شده است؟ برای یافتن پاسخ سوال خود با روسای اتحادیه رستوران‌داران، طباخان و دل و جگر و قلوه به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

رواسی

حسین رواسی، رئیس اتحادیه طباخان اظهارکرد: «درحال‌حاضر مشتری نمی‌تواند وارد مغازه شود و غذا به‌صورت بیرون بر ارائه می‌شود پس می توان گفت که حدود ۶۰ درصد از فعالیت‌ اعضای صنف کم شده‌ است. قیمت کله‌پاچه با توجه به کیفیت و نوع آن متفاوت است. برای مثال قیمت کله‌پاچه گوسفند میش با گوسفند پربار بزرگ یا کوچک تفاوت دارد. همچنین نظر به بالا رفتن هزینه‌ها، در نرخنامه جدید افزایش قیمت اعمال‌شده که طبیعی است».

درخواست واردات رد شد

وی در تشریح بیشتر این موضوع افزود: «درحال‌حاضر و با این وضعیت کرونا مردم نگران سلامتی‌شان هستند بنابراین مصرف کم شده و کمبودی نداریم اما اگر مشتری وجود داشته باشد و طباخی‌ها ساعت فعالیتشان کامل باشد دچار کمبود شده و به واردات نیاز پیدا می‌کنیم. در گذشته چند بار برای واردات درخواست دادیم اما متأسفانه موافقت نکردند در نتیجه تا به امروز واردات کله‌پاچه نداشته‌ایم».

تعداد بدون مجوزها افزایش‌یافته است

حسین رواسی در مورد اماکن بدون مجوز به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «چندین بار پیش‌آمده که مغازه‌ای مجوز نداشته است. البته در این‌گونه ما فقط می‌توانیم به اتاق اصناف گزارش ‌دهیم و آنها در صورت لزوم برخورد می‌کنند اما مسئله این است که واحدهای صنفی‌ای که مجوز نگرفتند راحت‌تر از آن‌هایی که مجوز دارند فعالیت می‌کنند چون وقتی بخواهند مجوز بگیرند مشکلات عدیده‌ای جلوی راهشان قرار می‌دهند که حل این مشکل برایشان مقدور نیست. از طرفی دیگر با این واحدهای بدون‌ مجوز به‌صورت قاطعانه برخورد نمی‌کنند درنتیجه تعداد واحدهای بدون مجوز بالا رفته است. درحال‌حاضر نزدیک به ۱۰۰ واحد بدون مجوز داریم».

رستوران‌داران در مسیر ورشکستگی

علی اصغرمیرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران‌داران اظهارکرد: «وضعیت صنف به دلیل اینکه دائماً در تعطیلی به سر می‌بریم رو به رکود است و دارایی هم برای دریافت مالیات فشار زیادی به ما وارد می‌کند. همکاران ما وضع بسیار بدی دارند چون اجناس به‌شدت گران شده، حقوق کارگر هم حدود ۳۵ درصد افزایش‌یافته و مقدار غذای بیرون‌بر هم فرقی نکرده است. درنتیجه رستوران‌ها، توانایی پرداخت حقوق کارکنانشان را ندارند و نیروهایشان را جواب می‌کنند».

کمبود مرغ برای رستوران‌ها مشکل ایجاد کرد

میر ابراهیمی در مورد معضل اخیر مرغ به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «مسئله مرغ که اخیراً اتفاق افتاد برای ما مشکلات بسیار زیادی به بار آورد چون نمی‌توانستیم مرغ موردنیازمان را تامین کنیم. الان قیمت بهتر شده ولی فایده‌ای ندارد چون فروشمان مناسب نیست. در سال جدی قیمت‌هایمان حدود ۳۰ درصد افزایش‌یافته است».

میرابراهیمی

 

دل و جگر را دور می‌ریزیم

غلام حسن شیرازی، رئیس اتحادیه دل ‌و جگر و قلوه اظهارکرد: « وضعیت صنف ما به دلیل کرونا و تعطیلی‌های پی‌درپی رو به رکود است. در ماه رمضان مقداری کاهش قیمت داشتیم اما مردم همچنان به دلیل نگرانی از ویروس کرونا کمتر به جگرکی می‌آیند؛ حتی برخی مواقع به دلیل نبود مشتری جنس خراب می‌شود و مجبور به دور ریختن آن می‌شوند. در نرخنامه سال ۱۳۹۹ قیمت جگر گوسفند ۴۵ گرمی ۷ هزارتومان و ۲۵ گرمی ۶ هزار تومان بوده است. نرخنامه سال ۱۴۰۰ همچنان مشخص نیست اما احتمالاً بعد از ماه رمضان مقداری افزایش قیمت را داشته باشیم».

شیرازی

کاهش سخت‌گیری‌ها

شیرازی در رابطه با واحدهای صنفی بدون مجوز به خبرنگار گسترش‌ نیوز گفت: « اگر متوجه شویم مغازه‌ای مجوز ندارد آن را موظف می‌کنیم به اتحادیه مراجعه کند و اگر این کار را نکند باید آن واحد تعطیل شود اما درحال‌حاضر با توجه به محدودیت‌های کرونایی و اینکه مغازه‌ها دائماً تعطیل هستند سخت‌گیری‌ها کمتر شده و افرادی به‌صورت بدون مجوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها