|
کدخبر: 149569 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با اعضای اتحادیه چاپ و بسته بندی مطرح شد:

سوال عجیب مالیاتی ها از چاپخانه‌ داران

میریونس جعفری گفت: مالک یکی از چاپخانه‌های کوچک مجبور شد خانه اش را بفروشد تا مالیات خود را پرداخت کند. برای فلان واحد کوچک، ۵۰۰ میلیون مشخص کرده‌اند.

اصناف سوال عجیب مالیاتی ها از چاپخانه‌ داران

در اصل برای بررسی «اقتصاد صنعت چاپ و بسته‌بندی» به محل این اتحادیه رفته بودیم اما در عمل از موضوعات بسیار مهم‌تری، رمزگشایی شد. علت اصلی گرانی نجومی کاغذ در چند سال اخیر چه بود؟ به نظر می‌رسد که اکنون پاسخ سوال خود را می‌دانیم.  از قرار معلوم، سیاست‌گذاری اشتباه دولتی‌ها، هزینه گزافی به صنعت چاپ و بسته‌بندی و منابع مالی کشور تحمیل کرده است. امیدواریم که متولیان از این تجربه تلخ و پرهزینه، درس‌های را که باید، گرفته باشند. گفتگوی مفصلی از آب درآمد پس آن را در چند نوبت منتشر می‌کنیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

استقبال بی‌نظیر از رویداد نوزدهم

نمایشگاه امسال را برگزار کنیم یا نه؟ این سوال و دغدغه مهم، مدت ها، ذهن اهالی صنف چاپ و بسته بندی را به خود مشغول کرده بوده اما به تعبیر خزانه‌دار اتحادیه، ریاست اتحادیه ریسک کردو رویداد نوزدهم صنعت چاپ چندی پیش پیش برگزار شد. و نتیجه فراتر از انتظار بود: استقبال فوق‌العاده حرفه‌ای و متخصص‌های این صنعت از نمایشگاه. شنیدن این خبر از زبان اعضای اتحادیه آن هم در دوره‌ای که بیشتر اخبار مربوط به این صنعت مادر، ناخوشایند است جای خوشحالی و امیدواری دارد. اما امید به تنهایی کافی نیست؛ موانع بسیاری وجود دارد که باید برطرف شوند.

احمدابوالحسنی-اتحادیه-چاپ-۲

احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران گفت: «قبل از هر چیز مسئولان باید به جایگاه مهم صنعت چاپ و بسته‌بندی پی ببرند. از صنعتی صحبت می شود که سرنوشت همه تولیدات کشور به آن پیوند خورده است».

احمدرضا اعتماد مظاهری، خزانه دار اتحادیه گفت: «این صنعت می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد ملی کند و صادرات‌محور و ارزآور باشد اما قوانین و مقررات متعدد کار را سخت کرده است. برای مثال طراحی با حروف لاتین به چه دلیل باید ممنوع باشد؟».

تعطیلی گسترده چاپخانه‌ها

البته استقبال بسیار خوب از نمایشگاه به آن معنا نیست که چاپخانه‌دارانی که در بخش کتاب کار می‌کنند در شرایط خوبی به سر می‌برند. میریونس جعفری، نایب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران ضمن بیان این مطلب گفت: «حدود ۲۰۰ چاپخانه به خاطر بیکاری تعطیل شده‌اند. فقط واحدهای بزرگ می‌توانند سرپا بمانند. متاسفانه کوچک‌ترها ضررده هستند. فقط نیروی عشق است که باعث شده ادامه دهند. کسی که ۴۰ سال در چاپخانه بوده نمی‌توانند تغییر شغل دهد.

سوال عجیب ماموران مالیاتی

شرکت‌کنندگان میزگرد یکی از دلایل اصلی تعطیلی گسترده چاپخانه‌ها را عملکرد اداره دارایی و رویه‌های آن می‌دانند. جعفری در این باره گفت: «چاپخانه کوچکی که در حد دو ورق، ماشین چاپ دارد از عهده استخدام حسابدار برنمی‌آید. مشتریان هم معمولاً گذری هستند و ارزش‌افزوده نمی‌پردازند. مالک یکی از همین واحدهای کوچک مجبور شد خانه‌اش را بفروشد تا مالیات ارزش‌افزوده‌اش را پرداخت کند. برای فلان واحد کوچک، ۵۰۰ میلیون مشخص کرده‌اند. وقتی به کارشناسان مربوطه می‌گوییم که آن چاپخانه‌دار باید همه سرمایه‌اش را بفروشد سوال می‌کنند خانه ندارد؟ واقعاً چشم دولت دنبال خانه این قشر ضعیف است؟».

میریونس-جعفری-نایب-رئیس-اتحادیه-چاپ

برخورد سلیقه‌ای صنعت چاپ را نابود می‌کند

ابوالحسنی ضمت گله از رویه سازمان مالیات گفت: «به صرف آنکه فلان چاپخانه در نبش میدان قرار دارد برای او مالیات تعیین می‌کنند. وقتی چاپخانه‌دار به این روش، معترض و خواهان بررسی دقیق نحوه فعالیت خود می‌شود جواب می‌شنود که اگر از عهده پرداخت برنمی‌آیی واحدت را بفروش یا اجاره بده! چنین تفکری واقعا فاجعه است. رانت و امضای طلایی فقط این نیست که زمینه سوءاستفاده فراهم شود، اختیار کامل دادن به کارمند دارایی و برخورد سلیقه‌ای، باعث نابودی صنعت چاپ می‌شود. کل ارزش یک چاپخانه کوچک ۳ میلیارد نیست اما بدون ارائه سند و مدرک قانونی، چنین مبالغی از آنها طلب می‌شود. این ظلم بزرگ، بسیاری از واحدها را گرفتار کرده است. نمی‌توانم قبول کنم که این رویه از سر ناآگاهی است، اگر هم می‌دانند و اطلاع دارند، فاجعه‌ است. سوال من است که آیا این نوع حقوق دادن به کارمندان دولت، وجه شرعی و قانونی دارد؟».

قوانین تسهیل شود

احمدرضا اعتماد مظاهری گفت: «اتحادیه قصد دارد زمینه استفاده واحدهای کوچک از تخصص کارشناسان مالیاتی را فراهم آورد تا اندکی از بار مالی آنها کاسته شود. مشکل اصلی اجرای قوانین

احمدرضااعتمادی-مظاهری-خزانه-دار-اتحادیه-چاپ

است. در شرایط سخت تحریم و نوسانات شدید ارزی و فشار ناشی از ان باید قوانین سختگیرانه را اصلاح کرد. در صورت اصلاح قوانین بیش از این شاهد تعطیلی گسترده واحدها به دست سازمان امور مالیاتی نخواهیم بود. یک ممیز بی‌تجربه می‌تواند بقای یک واحدها را به خطر بیندازد. بعضی قوانین وزارت ارشاد هم بدون توجه به جنبه‌های کارشناسی اعمال می‌شود. اگر این موانع و سختگیری‌های بعضاً نابجا برداشته شود می‌توان به رونق و رشد بسیار صادرات امیدوار بود و کاهش نرخ ارز کشور را به فرصت تبدیل کرد و ارزی‌آوری کرد».

  • عباس نوروزیان ارسالی در

    این مسولین که اهل کار نیستن با بروند در حوزه در خارج یا داخل بدهند چه توقعی دارید که صنعت کشور نابود نشود شما کدام صنعت دراین چهل سال پیشرفت کزده من در صنعت چرم فعالیت دارم 50درصد کارخانه ها تعطیل شدن مابقی هم باظرفیت 30درصد کار می کنند وبه علت گران شدن چرم مردم توان خرید ندارند باید فکر اساسی بکنم باید افراد کارامد و متخصص سر باشد نه هر بی سواد شیر خرخورده

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها