|
کدخبر: 129784 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با دبیر انجمن روغن نباتی مطرح شد:

کارخانجات روغن نباتی را چند می‌فروشند؟

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی: جلساتی برگزار شده و موضوع ارز را موردبحث و بررسی قرار داده‌ایم. پیش‌بینی ما آن است که در صورت همکاری وزارت صمت، بانک مرکزی و بخش خصوصی در روزهای آتی، شاهد تامین ارز موردنیاز و برطرف شدن مشکل روغن در بازار باشیم.

اصناف کارخانجات روغن نباتی را چند می‌فروشند؟

روغن جامد، گران و کم‌یاب شده است. دلیل این شرایط چیست و آیا چاره‌ای برای پایان دادن به این شرایط اندیشیده شده است. قیمت روغن مایع افزایش چندانی نداشته است اما شاهد گرانی شدید روغن نباتی یا جامد هستیم.  برای بررسی وضعیت کنونی بازار روغن با دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران به گفتگو نشستیم. با گسترش ‌نیوز همراه باشید.

بیرشک

۸۰ درصد ماده اولیه وارداتی است

بیش از ۸۰ درصد ماده اولیه روغن جامد، وارداتی است. طبیعی است که واردات این مقدار زیاد مستلزم تامین ارز است.  امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران ضمن بیان این موضوع اظهار داشت: «واردات در این صنعت نقش بسیار مهمی دارد. در شرایط تحریمی، چالش بزرگ این صنعت موضوع ارز است. طبق آمار گمرک؛ واردات روغن در شش ماهه اول سال ۹۹ در مقایسه با مدت مدت مشابه سال قبل حدود ۵۰ درصد کاهش (به لحاظ وزنی) داشته است. این مقدار کاهش قطعاً روی تولید داخلی هم تاثیر گذاشته است چون همان‌طور که گفته شد ماده خام تولید داخلی است. حجم تولید داخلی در مقایسه با سال قبل حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است».

کاهش ۲۰ درصدی تولید

احمد بیرشک در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «کارخانجات به واسطه کمک شرکت بازرگانی دولتی و سهمیه‌هایی که اختصاص داد توانستند تولید خود را ادامه دهند. در مهرماه حدود ۷۰ هزار تن سهمیه جدید اختصاص داد که انشالا ظرف روزی‌های آینده اجرایی می‌شود. در شرایطی که ماده اولیه، وارد نمی‌شود تولید کارخانجات کاهش می‌یابد. این عوامل باعث شده که عرضه روغن، روند کاهشی پیدا کند. در این رابطه جلساتی برگزار شده و موضوع ارز را موردبحث و بررسی قرار داده‌ایم. پیش‌بینی ما آن است که در صورت همکاری وزارت صمت، بانک مرکزی و بخش خصوصی در روزهای آتی، شاهد تامین ارز موردنیاز و برطرف شدن مشکل روغن در بازار باشیم. امیدوار هستیم که سفر آقای همتی به عراق زمینه گشایش ارزی را فراهم آورد تا کالاهای اساسی وارد شود».

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در ارتباط با وضعیت قیمت روغن نباتی  گفت: «کارخانجات محصول خود را به قیمت مصوب سازمان حمایت عرضه می‌کنند. در حال حاضر قیمت روغن ۵ کیلویی حدود ۵۲ هزار تومان است».

پالم وارداتی است

بررسی میدانی گسترش ‌نیوز نشان می‌دهد که در حال حاضر قیمت حلب ۵ کیلویی بیش از ۱۰۰ هزار تومان است. کسبه به ما گفتند که حتی با این نرخ بالا هم نمی‌توانند محصول موردنیاز خود را به اندازه کافی تامین کنند. احمد بیرشک در پاسخ این سوال که به نظر شما چرا قیمت بازار بیش از دو برابر نرخ مصوب است؟ گفت: «همه کارخانجات به قیمت مصوب محصول خود را روانه بازار می‌کنند. کاهش واردات و تولید باعث افزایش تقاضا و شکاف قیمتی در بعضی اقلام و احجام شده است. در روغن نیمه جامد از روغن پالم استفاده می‌شود و این محصول ۱۰۰ درصد وارداتی است و تامین آن منوط به تامین ارز است. حباب قیمتی به روغن نیمه جامد مربوط می‌شود. به هر حال کارخانجات، کل تولید خود را طبق قیمت مصوب توزیع می‌کنند».

وی در ادامه گفت: «در زمینه تامین ورق حلب هم با مشکل مواجه شده‌ایم. درخواست تولیدکنندگان آن دست که متولیان دست به دست هم دهند تا موضوع ارز حل شود. امیدوار هستیم که بانک مرکزی ارز لازم برای واردات روغن را اختصاص دهد تا تنش بازار به پایان برسد».

ارسال نظر