|
کدخبر: 117242

بهشت کسب و کارهای گردشگری جهنم شد!

بازار هتل که همواره از آن به‌عنوان بهشت کسب‌وکارهای گردشگری یاد می‌شود اکنون به‌دلیل استقبال نزدیک به صفر مسافران از حضور در این نوع اقامتگاه، جهنم شده است.

اصناف بهشت کسب و کارهای گردشگری جهنم شد!

بررسی‌ها نشان می‌دهد: ۹۵ درصد اتاق‌های هتل‌ها در اغلب شهرهای کشور، خالی از مسافر است. دخل هتلدارها از محل پذیرش مسافر به‌شدت کاهش پیدا کرده اما خرج آنها به‌سبب هزینه‌های جاری سنگین نه تنها نسبت به سال گذشته کم نشده که افزایش نیز پیدا کرده است. این نامعادله، صاحبان هتل‌ها را به استفاده از دخل اضطراری- فروش ملک یا مصرف پس‌اندازهای حیاتی- واداشته است.

 

 با شیوع ویروس کرونا در جهان بخش‌های اقتصادی کشورها در کمتر از یک ماه دستخوش رکود قابل‌توجهی شد. تعطیلی اغلب فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی به این رکود دامن زد و موجب ایجاد مشکلات متعددی برای صاحبان کسب‌وکارها شد. مشاغلی که مرتبط با بازار گردشگری بودند به علت بسته شدن مرزها و ممنوعیت تردد استانی جزو اولین مشاغلی بودند که دچار تعطیلی اجباری شدند که در این میان و با این رویکرد هتل‌ها ابتدا برای مدتی مشخص به‌صورت دستوری اجازه فعالیت نداشتند و پس از آنکه این تعطیلی اجباری لغو شد گردشگران نیز از ورود به هتل‌ها برای اقامت امتناع کردند. با وجود اینکه پس از لغو ممنوعیت سفرهای بین استانی مجددا رگه‌های باریکی از سفر در کشور شکل گرفت اما براساس دستور مسوولان مربوطه هتل‌ها تنها مجاز به استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت اقامتی خود برای گردشگران هستند.

با وجود این اغلب فعالان این حوزه عنوان می‌کنند؛ این بازگشایی نصفه و نیمه توان جبران خسارت‌های وارد شده به هتل‌های موجود در استان‌ها را ندارد.حال با گذشت بیش از پنج ماه از شیوع ویروس کووید-‌‌۱۹ هتل‌ها و اقامتگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجوز لازم برای فعالیت خود را از ستاد ملی مبارزه با کرونا دریافت کردند اما با این حال باز هم هتل‌ها با استقبال چندانی از سوی توریست‌ها مواجه نیستند.

علت اصلی عدم استقبال توریست‌های داخلی

علت اصلی این عدم استقبال توریست‌های داخلی را می‌توان اجاره بهای بالای هتل‌ها و ترس مردم از ابتلا به ویروس کرونا در هتل‌ها دانست. در واقع با شیوع ویروس کرونا وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم با مشکلات قابل‌توجهی مواجه شد بنابراین توریست‌های داخلی برای اقامت در مقصد سفر خود ترجیح می‌دهند به اقامتگاه‌هایی ارزان‌تر از هتل رفته و اقامت کنند.

از سوی دیگر به علت حضور متعدد گردشگران در این نوع اقامتگاه‌ها اغلب مسافران استرس ابتلا به کرونا در هتل‌ها را دارند بنابراین یا به اقامتگاه‌های شخصی خود می‌روند یا اینکه در بهترین حالت، خانه دربستی اجاره می‌کنند. هتل‌ها جزو اقامتگاه‌هایی هستند که هزینه‌های جاری آنها که شامل حقوق پرسنل، هزینه آب، برق، گاز، مالیات، هزینه نگهداری و... می‌شود میزان قابل‌توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین در دوران شیوع ویروس کرونا این بخش از بازار گردشگری آسیب‌های مالی بیشتری را تجربه کرد.

زیان 100 درصدی هتل داران

در همین راستا جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: در دوران کرونا هتل‌ها ۱۰۰ درصد زیان دیدند به این معنا که تعداد زیادی از هتل‌ها حتی یک مسافر هم نداشتند.

برخی صاحبان این هتل‌ها املاک شخصی خود را به فروش رسانده‌اند تا بتوانند هزینه‌های نگهداری از هتل‌ و حقوق پرسنل را پرداخت کنند. اغلب هتلداران معمولا وجهی را برای بازسازی بخش‌هایی از هتل پس‌انداز می‌کنند که در این شرایط نه تنها آن وجوه را صرف پرداخت حقوق پرسنل کرده‌اند بلکه تمام سود کسب شده در سال ۹۸ را نیز برای این امر هزینه کرده‌اند. درحال‌حاضر که ممنوعیت تردد استانی لغو شده است ضریب اشغال هتل‌ها در استان‌های مختلف به‌طور میانگین ۵ درصد است که با این میزان از مسافر و درآمد حاصل از آن نمی‌توان حتی هزینه آب، برق و گاز یک هتل را نیز پرداخت کرد.وی افزود: از ابتدای اسفند سال ۹۸ تا آخر تیر سال‌جاری هتلداران ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت را تجربه کرده‌اند که در همین راستا نیز برخی ارگان‌ها به‌جای همراهی با فعالان این حوزه به قطع آب‌، برق و گاز اقدام کرده‌اند. از سوی دیگر نیز سازمان تامین‌اجتماعی که سال‌‌های متوالی بیمه به آن پرداخت شده است در این شرایط به‌جای پرداخت به موقع بیمه بیکاری نه تنها با تاخیر چند ماهه این کار را انجام داده است بلکه مبالغی کمتر از آنچه گفته شده بود را پرداخت کرده است. علاوه بر آن از بخشودگی مالیاتی نیز خبری نیست.

بسته حمایتی که دولت برای فعالان بازار گردشگری

رئیس جامعه هتلداران ایران درباره بسته حمایتی که دولت برای فعالان بازار گردشگری در نظر گرفته عنوان کرد: بسته حمایتی و تسهیلاتی که دولت وعده داده تاکنون با وجود گذشت چند ماه به‌طور کامل اجرایی نشده و تنها ۲۰ درصد از صاحبان هتل‌ها از این بسته بهره‌مند شده‌اند. این بسته کمک چندانی به هتلداران نمی‌کند بلکه تنها برای مشاغلی که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد در دوران کرونا آسیب دیده‌اند مناسب است. درحال‌حاضر هتلداران برای جبران آسیب‌های وارد شده در دوران شیوع ویروس کرونا نیازمند همراهی و همکاری ارگان‌های دولتی هستند و همچنین توقع دارند تا‌جایی که امکان دارد از نگاه جزیره‌ای و سازمانی صرف‌‌نظر کنند. با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا جهانی بود و بازار گردشگری سایر کشورها را نیز تحت‌تاثیر خود قرار داده است بنابراین یکی از بهترین راهکارها برای خروج بازار گردشگری از رکودی که ایجاد شده است نگاهی به روند حرکتی سایر کشورها در دوران کرونا است. در واقع می‌توان با الگوبرداری از آنها بهترین راه جذب گردشگران برای اقامت در هتل‌ها را بررسی و در کشور اجرایی کرد تا فعالان این حوزه از بازار گردشگری بیش از این زیان مالی را تجربه نکنند.

در همین خصوص حمزه‌زاده گفت: همانند اغلب کشورها دولت برای سال ۹۸ و ۹۹ معافیت مالیاتی در نظر بگیرد. همچنین کشورهایی همچون فرانسه و انگلیس برای افزایش تقاضا اعلام کرده‌اند افرادی که در زمان سفر در هتل‌ها اقامت کنند ۳۰ درصد از مبلغ مالیات مشاغلی که پرداخت می‌کنند برایشان کسر خواهد شد. علاوه بر آن باید برای افزایش اقامت در هتل‌ها برای توریست‌ها اعتمادسازی انجام دهیم تا گردشگران بدانند پروتکل‌های بهداشتی در هتل‌ها به خوبی رعایت می‌شود که همین امر از میزان ابتلا به ویروس کووید-‌‌۱۹ می‌کاهد. درحال‌حاضر هتلداران برای جذب بیشتر گردشگران هزینه اقامت را حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش داده‌اند.

وی عنوان کرد: یکی از دغدغه‌هایی که فعالان بخش‌های مختلف گردشگری با آن مواجه هستند تبلیغاتی است که رسانه‌هایی همچون رسانه ملی درخصوص سفر نرفتن انجام می‌دهند. در صورتی که باید رسانه‌ها در راستای کمک به اقتصاد بخش خصوصی را تشویق کنند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای سفر برنامه‌ریزی کنند تا فعالان بازار گردشگری دچار ورشکستگی نشوند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر