|
کدخبر: 116223 سهیل فرزین

دبیر سابق ستاد اکسپو ۲۰۲۰ دوبی در گفت و گو با گسترش نیوز تشریح کرد:

آخرین جزییات از برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دبی

آریا مجیدی ضمن ارائه گزارش مختصری از حضور ایران در اکسپوهای جهانی در ادوار گذشته آخرین جزییات از برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دبی را تشریح کرد.

نمایشگاه آخرین جزییات از برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دبی

اکسپو رویدادی است که هر پنج سال یکبار و هر بار در کشوری متفاوت برگزار می‌شود. اهمیت این نمایشگاه و پیامدها و برآیندهای آن برای کشورهای جهان آن چنان ارزشمند است که امروزه اکسپوها سومین رویداد مهم دنیا پس از مسابقات جام جهانی فوتبال و بازیهای المپیک بوده و نام المپیک فرهنگ ملل را برای آن برگزیده اند.

شیوع ویروس کرونا موجب شد تا شروع اکسپوی ۲۰۲۰ دبی که قرار بود از مهر ماه امسال به مدت ۶ ماه در این شهر برگزار شود مانند تمام فعالیت های نمایشگاهی دستخوش تغییر شود.

خبرنگار گسترش نیوز به همین منظور و دریافت گزارشی مختصر از روند حضور ایران در اکسپوهای جهانی گفت و گویی را با آریا مجیدی دبیر سابق ستاد اکسپو ۲۰۲۰ دوبی ترتیب داده است که در ادامه مطالعه می کنید:

روند حضور ایران در اکسپوهای جهانی

آریا مجیدی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: به منظور بررسی روند حضور ایران در اکسپو ها باید از اکسپو ۲۰۰۰ هانوفر آلمان شروع کنیم چرا که این اکسپو به نوعی تحول بزرگی در برگزاری اکسپوها بود.

آریا-مجیدی

 وی افزود: روند حضور ایران در اکسپوها در اکسپو ۲۰۰۰ هانوفر و ۲۰۰۵ ژاپن دستخوش تغییر رویکرد شد. در سال ۲۰۰۰ ایران مانند ادوار گذشته در کنار سایر کشورها در یک سالن فضایی را با طراحی تم ایران به خود اختصاص داده بود اما از سال ۲۰۰۵ تصمیم بر این شد که مدل مشارکت ایران در اکسپوها تغییر پیدا کند. لذا در همین راستا کشور ما در سالن هایی که به صورت انحصاری به ایران اختصاص می‌یافت حضور یافت. این سالن ها از قبل آماده بودند و ایران با توجه به طراحی های مد نظر خود درون و بیرون پاویون را طراحی می کرد. کشور ما برای اولین بار در اکسپو ۲۰۰۵ ژاپن با این مدل شرکت کرد.

دبیر سابق ستاد اکسپو ۲۰۲۰ دوبی در ادامه بیان کرد: این روش تا اکسپوی بعدی که اکسپو ۲۰۱۰ شانگهای بود ادامه پیدا کرد. بین اکسپو ۲۰۱۰ شانگهای تا ۲۰۱۵ میلان تحول عظیمی در روند حضور ایران در اکسپو ها به وجود آمد و ایران برای اولین بار در تاریخ اکسپوها مانند بسیاری از کشورها زمینی را از میلان دریافت و از ابتدا شروع به طراحی و ساخت پاویون در زمین مربوطه کرد. این کار در مرحله اول اقدامی متفاوت نسبت به سایر اکسپو ها بود و بزرگترین اتفاقی که در این اکسپو افتاد این بود که ما از منظر تم و آنچه که باید در پاویون ایران به نمایش گذاشته می شد در بین کشورهایی که دارای ۲۰۰۰ متر فضا بودند رتبه دوم را به دست آوردیم.

مجیدی در ادامه و با بیان اینکه ساخت سالن ایران با سختی‌های خاصی روبرو بود، گفت: طبق معمول برای ساخت سالن‌ها زمان کافی نداشتیم ولی خوشبختانه با اقدامات اساسی ستاد اکسپو در آن مقطع این سالن در موعد مقرر افتتاح شد و این روند تا کنون نیز ادامه دارد.

وی افزود: در اکسپو ۲۰۲۰ دبی نیز ما مانند اکسپوی میلان زمینی را به مساحت ۲۰۰۰ متر از کشور امارات که برگزار کننده این رویداد است در اختیار گرفتیم و با برگزاری مسابقه طراحی از بین ۳۰ شرکت، یک شرکت با رای داوری طراح پاویون ایران در این اکسپو شد و در همین راستا قراردادهای ساخت و قراردادهای موردنیاز منعقد شده و هم اکنون در حال ساخت پاویون ایران در دبی هستیم.

 مجیدی در ادامه با بیان اینکه اکسپوها یک رویداد بزرگ تجاری بر پایه نمایشگاه هستند، گفت: اکسپو ها در هر دوره یک موضوع را دست‌مایه طراحی قرار می‌دهند که اگر مجددا بخواهیم به گذشته رجوع کنیم اکسپوی شانگهای با شعار شهر بهتر، زندگی بهتر، اکسپوی میلان با شعار تغذیه، زمین، انرژی برای حیات برگزار شد و اکسپو ۲۰۲۰ نیز با شعار همفکری و ساخت آینده برگزار خواهد شد. این شعارها دست‌مایه کشورها هستند برای اینکه بتوانند در چهارچوب آن، آخرین دستاوردهای خود را در قالب موضوعات و ابزارهای مختلف به نمایش بگذارند.

اکسپو ۲۰۲۰ دبی

دبیر سابق ستاد اکسپو ۲۰۲۰ دوبی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تغییر زمان برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دبی اشاره کرد و گفت: تاریخ قبلی برگزاری این رویداد قبل از شیوع ویروس کرونا ۲۹ مهر ۱۳۹۹ تا ۱۰ فروردین سال ۱۴۰۰ بود که شرایط کرونا بر برگزاری این رویداد نیز تاثیر گذاشت و طی یک جلسه ویدیو کنفرانسی که اواخر سال گذشته در این خصوص برگزار شد تمام اعضا و مشارکت کنندگان در این رویداد نگرانی خود را مبنی بر احتمال تحقق نیافتن بازدید پیش بینی شده ابراز کردند. در همین راستا پیشنهادهای مختلفی برای برگزاری این اکسپو مطرح شد که در نهایت در طی این جلسه به این نتیجه رسیدیم که برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دبی با تعویق یک ساله انجام شود.

 مجیدی در ادامه گفت: برگزاری رویداد اکسپو دارای یک اتحادیه جهانی است که همه دولت‌ها عضو این اتحادیه هستند؛ پیشنهاد مطرح شده از سوی مشارکت‌کنندگان در اکسپو ۲۰۲۰ دبی مبنی بر به تعویق افتادن یک ساله برگزاری این اکسپو به کمیته اجرایی این اتحادیه منتقل شد و این کمیته پس از بررسی تمام جوانب این پیشنهاد را پذیرفت و در نهایت در جلسه‌ای که همه اعضای مجمع به صورت مجازی در آن حضور داشتند رای تعویق یک ساله اکسپو ۲۰۲۰ دبی صادر شد و قرار شد از ۹ مهر ماه سال ۱۴۰۰ به مدت شش ماه این رویداد برگزار شود. به عبارتی می توان گفت مقدمات حضور ایران در این اکسپو در این دولت و اجرای آن به دولت بعدی محول خواهد شد.

توجه بخش خصوصی به اکسپوها

 وی در پایان عنوان داشت: خواهشمندیم که بخش خصوصی توجه ویژه‌ای به حضور در اکسپوها باید داشته باشد چرا که اکسپو ها فرصت بسیار مناسبی برای توسعه و گسترش تجارت و صادرات هستند لذا انتظار داریم اتاق بازرگانی به صورت عملی وارد این عرصه شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها