|
کدخبر: 108342 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

ابهام در قیمت لوازم خانگی!

مصرف‌کنندگان با مراجعه به قیمت‌های ثبت‌شده در سامانه ۱۲۴ نمی‌توانند از کف و سقف قیمت کالاهای مختلف آگاه شوند. به‌عنوان‌مثال قیمت‌های ثبت‌شده برای گروه کالایی لوازم خانگی به شدت ناقص و مبهم است.

اصناف ابهام در قیمت لوازم خانگی!

طبق قانون تولیدکنندگان و فروشندگان موظف به عرضه کالا طبق قیمت ثبت‌شده در سامانه ۱۲۴ هستند اما به نظر می‌رسد که قیمت‌های ثبت شده در این سامانه ناقص هستند و ابهاماتی را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند. در ادامه به نحوه قیمت‌گذاری لوازم خانگی در این سامانه نگاهی می‌اندازیم. مدتی است که سقف افزایش قیمت لوازم‌خانگی مختلف مشخص شده است. آیا می‌توان امیدوار بود که حداقل تا سال جدید شاهد افزایش قیمت جدید نباشیم؟ برای یافتن پاسخ این سوال با دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

مصرف‌کنندگان برای اطلاع از آخرین قیمت‌ کالاهای مختلف داخلی، حتماً به سامانه ۱۲۴ مراجعه کنند تا قربانی گرانفروشی‌های احتمالی نشوند. این توصیه همیشگی مقامات مختلف سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است؛ اما آیا مصرف‌کننده با مراجعه با عمل به این توصیه می‌تواند از کف و سقف قیمت‌ها مطلع شود؟ آیا با استناد با قیمت‌های ثبت‌شده در این سامانه می‌توان انطباق قیمت‌های بازار با نرخ‌های مصوب را ارزیابی کرد؟

برای یافتن پاسخ سوال خود فرض کنید قصد خرید یخچال فریزر را دارید. بعد از رفتن به سامانه تنها متوجه می‌شوید که قیمت فریزر ۱۷ فوت تولید داخل ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است. هیچ اطلاعات دیگری درباره این کالای مهم در اختیار کاربر این سایت قرار نمی‌گیرد. قیمت یخچال‌های با ظرفیت بیشتر از ۱۷ فوت چقدر است؟ آیا کف و سقف قیمت همه یخچال‌ّهای با ظرفیت کمتر از ۱۷ فوت در همین محدوده قیمتی قرار می‌گیرد یا مقدار مشخص‌شده صرفاً برای یخچال‌های ۱۷ فوت است؟ با مراجعه به فروشگاه‌ّهای مختلف متوجه می‌شوید که قیمت در نظر گرفته شده برای یکی از یخچال‌های فلان تولیدکننده، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است (۳ میلیون بالاتر از سقف قیمت مشخص‌شده). ظرفیت یخچال گفته‌شده ۲۲ فوت است پس بلافاصله این سوال برای شما ایجاد می‌شود که آیا او مرتکب گران‌فروشی شده است یا نه؟

همین ابهام در ارتباط با تلویزیون دیده می‌شود. نقصان بودن اطلاعات به‌مراتب بیشتر از این است. با مراجعه به بخش لوازم‌خانگی متوجه می‌شوید که فقط به محدوده قیمتی سه کالا دسترسی دارید: یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و اجاق‌گاز. اگر دنبال محدوده قیمتی جاروبرقی، ماشین ظرف‌شویی، کولر، قهوه و چای‌ساز و ... می‌گردید دست‌خالی باز خواهید گشت. در قسمت لوازم‌خانگی مربوط به پخت‌وپز فقط قیمت اجاق‌گاز را خواهید دید.

سامانه۱۲۴

در این شرایط می‌توان گفت که شاهد ابهام در قیمت لوازم‌خانگی هستیم. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید اطلاعات روشن و کاملی درباره قیمت‌ کالاهای مختلف به مصرف‌کنندگان ارائه کند.

کمبود و گرانی مواد اولیه را دریابیم

نکته مهم دیگر به میزان پایبندی فروشندگان و تولیدکنندگان به سقف مجاز افزایش قیمت‌ها مربوط می‌شود. در این راستا یکی از مواردی که باعث ایجاد آرامش در بازار لوازم‌خانگی می‌شود تامین مواد اولیه با قیمت مناسب است.

  اسماعیل بازارچی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی دراین‌باره اظهار داشت: قیمت مواد اولیه همچنان تثبیت نشده و همچنان در نوسان است. کارخانجات فولاد و پتروشیمی‌ها آن‌چنان‌که باید و شاید مواد اولیه به بازار تزریق نمی‌کنند. تامین مواد اولیه در مقایسه با قبل کمی بهتر شده ولی راضی‌کننده نیست. باید نظارت جدی‌تری بر تامین و تثبیت قیمت مواد اولیه به عمل آید. اگر بناست با تولیدکنندگان مواد اولیه گفتگو شود باید نتایج آن عملیاتی شود.

اسماعیل-بازارچی

باید قاطع عمل شود و تولیدکنندگان مجاب به ارائه مواد با قیمت مناسب شوند. وضعیت ارز هم باید بسامان شود. بانک مرکزی مدتی است که گشایش بیشتری انجام می‌دهد؛ اگر به این کار ادامه دهد می‌توان امیدوار بود که التهاب بازار برطرف شود. برخلاف تصور بسیاری از افراد تولید و فروش بیشتر به نفع تولیدکنندگان لوازم خانگی است.

وی در ادامه افزود: قیمت‌های تمام شده واحدهای تولیدکننده لوازم‌خانگی تا حدی متفاوت است. فلان تولیدکننده ممکن است جدیداً اقدام به تولید محصولی کرده باشد قطعاً قیمت آن با قیمت محصولات مشابه متفاوت باشد و ابهاماتی ایجاد شود. البته ثبت قیمت در سامانه ۱۲۴ منوط به قابل‌قبول بودن قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.

وی افزود: تولیدکننده موظف به ارائه محصول در چارچوب قیمت‌های مشخص شده است اما نباید از او انتظار داشت قیمت و بازار را کنترل کند. بازار توسط اتحادیه فروشندگان باید کنترل شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها