|
کدخبر: 219259

کاربرد ورق های آهنی در صنایع

در کشور ایران و در حوزه متریال و ابزارآلات آهنی دسته ورق آهنی و فولادی در کارخانه جات مختلفی تولید و روانه بازار می شود که از جمله این کارخانه جات می توان به:

  • کارخانه فولاد مبارکه اصفهان
  • کارخانه فولاد اکسین
  • فولاد کاویان اهواز
  • فولاد گیلان

اشاره کرد.

به طور عمده ورق آهنی و فولادی و ورق st۵۲ با روش نورد کاری تولید و به عرصه می رسند. نورد کاری از جمله روش های شکل دهی در فلزات می باشد که در طی عملیات نورد شمش های فولادی از بین غلتک ها عریض عبور می کنند و آرام آرام فاصله غلتک ها با یک دیگر کم و کمتر می شود تا در انتها ورق به ضخامت مورد نیاز برای تولید تبدیل شود. فرآیند نورد کاری یکی از برترین وکاربردی ترین روش ها برای شکل دهی فلزات است.

ورق سیاه رول شده یا کلاف

ورق سیاه معمولی

ورق St۳۳

ورق سیاه فابریک یا شیت

ورق st۳۷

ورق St۴۴

ورق سیاه صنعتی

ورق St۵۲

ورق Mo۴۰

 

 

 

 

 

 

لیست انواع گرید ورق سیاه

ورق سیاه:

ورق سیاه یکی از پرکاربردترین نوع ورق آهنی در بازار می باشد. نکته قابل توجه ای که در ماهیت ورق سیاه وجود دارد این است که این ورق صرف با نام تجاری ورق سیاه در بازار فولاد یاد می شود اما ظاهرورنگ سیاهی ندارد به دلیل این که این ورق همانند سایر ورق ها براق و صیقلی نیست به آن ورق سیاه می گویند.

ورق-سیاه

 

مراحل تولید ورق سیاه

روش تولید ورق سیاه در طی عملیات نوردکاری گرم صورت می پذیرد به این صورت که شمش های فولادی تا دمایی که نرسیده به ذوب حرارت دهی می شوند و به شکل خمیری در می آیند بعد از آن وارد مرحله نورد کاری می شوند و آرام پهن و مسطح می گردند به گونه ای که شبیه به یک مکعب مستطیل با طول زیاد شوند، در طی این پروسه به دلیل حرارت بالای شمش مسیر انجام عملیات مدام با آب خنک می شودو بعد از انجام هرمرحله نورد محصول خروجی هر مرحله وارد کوره می شود تا به دمای مناسب برسد. لازم به ذکر است در هر مرحله فاصله غلتک ها کمتر می شود تا جایی که در مرحله آخر غلتک ها به اندازه ضخامت ورق می رسند.

از جمله کاربردهای ورق سیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بدنه خودروها
  2. ورق کف خودرو
  3. لوله‌های درزدار
  4. انواع پروفیل
  5. تانکرسازی
  6. کشتی‌سازی

ورق روغنی:

مقطع آهنی ورق روغنی همانند ورق سیاه دارای ظاهر و جنسی چرب نیست بلکه به دلیل صاف، صیقلی، براق بودن سطح آن در بازار آهن آلات به آن ورق روغنی گفته می شود. در خصوص آشنایی با ورق سیاه st۳۷ می توانید به سایت آهن رسان مراجعه بفرمایید. پروسه تولید ورق روغنی به روش نورد کاری سرد صورت می پذیرد. ورق های روغنی دارای سطح کیفی بالایی و ضخامت پایینی هستند و روش تولید و انبوه سازی این ورق ها به شرح ذیل می باشد:

  1. در وهله اول محصول نهایی عملیات نورد گرم بعد از خنک شدن وارد مرحله اسیدشویی می شود وبعداز اتمام این فرآیند ورق روغن کاری شده مجدد کلاف پیچ می گردد.
  2. در وهله دوم کلاف ها در دستگاه های نورد سرد به صورت رفت و برگشتی قرار می گیرند و عملیات تولید صورت می پذیرد
  3. در وهله سوم فرآیند نورد کاری ورق به صورت سرد و در دمای محیط با عبور ازغلتک ها صورت می گیرد واین روند تا زمان رسیدن به ضخامت مد نظر ورق صورت می پذیرد.
  4. در وهله چهارم کلاف پیچ کردن ورق ها صورت می گیرد که به منظور کاهش کشش ناشی از پیچش و لبه بری انجام می شود
  5. در وهله پنجم عملیات شست وشویی الکترونیکی در جهت رفع چربی ها و آلودگی سطحی ناشی از نورد کاری برای ورق ها صورت می پذیرد.

ورق-روغنی

 

کاربرد های ورق روغنی

  1. ورق پایه در جهت تولید ورق گالوانیزه
  2. تولید لوازم خانگی
  3. روکش محصولات
  4. تولید لوله

ورق اسید شویی:

ورق های اسیدشویی از جمله ورق آهنی پر مصرف در حوزه ساختمان سازی می باشد که در پروسه تولید این ورق به علت حرارت بالا و پاشیدن مداوم آب روی سطح ورق در جهت خنک کاری در حین فرآیند نورد روی سطح ورق اکسید آهن تشکیل می شود و در ادامه در جهت از بین بردن پوشش اکسیدی ایجاد شده روی سطح ورق فرآیند اسیدشویی روی آن صورت می پذیرد.

مرحله اسید شویی ورق

عملیات اسیدشویی به این صورت انجام می شود که ورق در دستگاه های مربوطه قرار گرفته و وارد خط اسیدشویی می شود در خط کاری اسیدشویی ورق از مخزن اسید عبور می کند و بعد از اتمام فرآیند در انتها به صورت کلاف جمع آوری می شود. لازم به توضیح است که معمولا اسیدی ورق ها از سطح آن عبور می کنند اسید کلریدریک می باشد.

ورق-اسیدشویی

 

کاربردهای ورق اسیدشویی

  1. پایه تولید ورق روغنی
  2. پایه تولید لوله‌های نفت و گاز
  3. به کارگیری در صنعت کشتی سازی
  4. ساخت در رینگ و شاسی خودرو

ورق گالوانیزه:

مقاطع آهنی ورق گالوانیزه تولید شده اند تا از جان ورق در مقابل خوردگی و زنگ زدگی محافظت کنند. به طور کلی برای گالوانیزه کرد ورق آهنی و فولادی روش های گوناگونی وجود دارد اما روش گالوانیزاسیون کم هزینه ترین روش موجود می باشد. برای تولید ورق های گالوانیزه از ورق روغنی استفاده می شود وروش کار به این صورت است که ورق های روغنی را در وان مذاب روی غوطه ور می کنند تا با توجه به ضخامت ورق روی سطح آن پوشیده شود.

مزایای ورق گالوانیزه

از جمله مزایای ورق گالوانیزه می توان به مقاومت در برابر خوردگی در محیط های اسیدی و مرطوب اشاره کرد و همچنین وجود این روکش جان ورق را از خراش های سطحی مصون می دارد.

ورق-گالوانیزه

کاربردهای ورق گالوانیزه

  • تولید لوله‌های انتقال آب
  • تولید کابینت
  • مخازن نگهداری آب
  • تولید سقف سوله‌

ورق رنگی:

ورق رنگی از جمله دیگر انواع ورق آهنی می باشد. ورق رنگی در واقع ورق گالوانیزه ای است با پوشش رنگی الکترواستاتیک پوشانده شده است. ورق رنگی فولادی در ۱۵ تناژ رنگی تولید و روانه بازار می گردد به طور کلی معمولا از این ورق ها در تولید انواع:

  1. سقف سوله
  2. آلاچیق
  3. شیروانی‌
  4. تولید لوازم‌خانگی و اداری
  5. تجهیزات سرمایشی و گرمایشی

 بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد.

مراحل تولید ورق رنگی

  1. فرآیند تولید ورق رنگی به این صورت است که در ابتدا کلاف جنس گالوانیزه وارد بخش آماده سازی ورق می شود و با طی کردن پروسه چربی زادیی ناخالصی ها از سطح ورق زودوده می شود.
  2. در مرحله دوم ورق از بین غلتک ها برس کاری عبور می کند تا سطح ورق به طور کامل و صاف یکنواخت گردد و شست وشویی ورق صورت پذیرد و در دمای محیط خشک شود.
  3. در مرحله سوم ورق وارد مرحله رنگ آمیزی و پخت می گردد ودر انتها آماده عرضه می شود.

ورق-رنگی

 

کاربردهای ورق رنگی

  • در صنایع ساختمانی مانند انواع سقف و نمای داخلی و خارجی ساختمان
  • صنایع فلزی
  • ساخت لوازم خانگی
  • صنعت حمل و نقل همانند خودرو و ماشین سنگین …

ورق آجدار:

ورق آجدار به نوعی ورق آهنی اطلاق می شود که روی سطح آن با ترتیب و نظم مشخصی برجستگی هایی وجود دارد به طور معمول این ورق های آهنی معمول و صاف هستند و امکان حرکت و یا قرار دادن اجسام روی آن ها وجود ندارد به گونه ای که هرجسمی روی آن ها به سادگی لیز می خورد ورق های آجدار از ورق های سیاه و روغنی تهیه می شوند به این صورت که ورق را وارد دستگاه آج زنی می کنند که این دستگاه خود دارای غلتک هایی است که اشکال مشخص شده و استانداردی دارد که با عبور از سطح ورق ها برآمدگی هایی درون ورق ایجاد می کند.

ورق-آجدار

 

کاربرد ورق آجدار

  1. برای عرشه کشتی
  2. پله‌ اضطراری
  3. پل‌ عابر پیاده
  4. کف اتاق کامیون‌ها و وانت‌ها
  5. سطوح دستگاه‌های صنعتی

ورق آلیاژی:

ورق های آلیاژی از دسته ورق های پرکاربرد در صنایع می باشند. به سایت آهن رسان مراجعه کنید تا با ورق ck۴۵ بیشتر آشنا شوید. ورق های آلیاژی با عناصر مختلفی ترکیب می شوند و در اشکال متعددی به بازار فولاد عرضه می گردد ورق های آلیاژی از ترکیب چند ماده به دست می آیند.

کاربردهای ورق آلیاژی

  • در ساخت کشتی و تجهیزات دریایی
  • در صنایع هوا وفضا و هواپیما سازی
  • صنایع پتروشیمی و نفت یا گاز
  • مخازن حمل سوخت

ورق-آلیاژی

 

ورق های آلیاژی به طور کلی در دو دسته:

  1. نورد کاری سرد
  2. نورد کاری گرم

تولید می شوند این ورق آهنی در دو دسته بندی رول شده و یا شیت شده در بازار یافت می شوند. ورق های آلیاژی انواع گوناگونی دارند که از جمله آن ها می توان به:

  • ورق آلیاژ برنز
  • ورق آلیاژی پیوتر
  • ورق آلیاژی با عناصر گران قیمت
  • ورق آلیاژی برنج

را نام برد که جز مهمی از ورق های فولادی می باشند.

ورق آلومینیوم:

ورق های آلومینیومی به عنوان پر مصرف ترین نوع ورق آهنی هستند که دارای مقاومت و همچنین وزن کم تری می باشند ورق های آهنی انواع مختلفی دارند که در مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد و تحت عملیات نورد گرم تولید می شود

روش تولید ورق آلومینیوم

روش تولید این سبک ورق ها به این صورت می باشد که در ابتدا شمش های آلومینیومی در دمای بالا گرم می شوند و بعد از میان غلتک ها عبور می کنند که ضخامت ورق آلومینیوم کاهش یابد و در وهله آخر محصول تولید شده به شکل ورق یا رول پیچیده شده در می‌آید.

کاربردهای ورق آلومینیوم

 

  1. صنعت حمل و نقل
  2. صنایع نظامی
  3. صنایع داروسازی
  4. صنعت لوازم خانگی

ورق-آلومینیوم

 

ورق های آلومینیوم در سری های ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ در بازار یافت می شوند که هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند ورق های سری ۶۰۰۰ با نام سیلیکون و منیزیوم شناخته می شوند و ورق آلومینیوم سری ۵۰۰۰، مقاومت بیشتری در برابر خوردگی آب شور دارند و در مدل های مختلفی در بازار یافت می شوند. جهت دریافت روزانه قیمت ها لطفا به سایت آهن رسان مراجعه بفرمایید.

آهن رسان

source

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها