|
کدخبر: 216510

سکته مغزی

اگر این علائم را دارید در معرض فوری سکته مغزی هستید

سکته مغزی زمانی روی می‌دهد که خونرسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال می‌شود.

اخبار اگر این علائم را دارید در معرض فوری سکته مغزی هستید

مه شو : سکته مغزی یکی از شرایط ویژه و اورژانسی تلقی می‌شود که در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند منجر به صدمات جبران ناپذیر به مغز و حتی جان باختن بیمار شود. به طور میانگین یک نفر در هر ۴ فرد بالای ۲۵ سال در جهان در طول عمرش سکته مغزی را تجربه می‌کند. سکته مغزی زمانی روی می‌دهد که خونرسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال می‌شود. رایج‌ترین علامت سکته مغزی نیز فلج شدگی نیمی از صورت است. هر چه فرد سریعتر خدمات درمانی دریافت کند، خطر آسیب به بافت مغز کاهش می‌یابد.

متخصصان همواره تاکید دارند پیشگیری از وقوع سکته مغزی، بهتر از درمان آن است. تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده است برخی مواد غذایی در وعده صبحانه می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را در انسان افزایش دهد. یکی از این مواد غذایی تخم مرغ است!

یافته‌های محققان باعث تعجب بسیاری شده است، زیرا تخم مرغ سرشار از ویتامین‌های D، A، B۲، مواد معدنی، و مغذی است. با این حال، تحقیقات چیز دیگری را نشان می‌دهد. دانشمندان در مطالعه بر روی بیش از ۴۱۸ هزار مرد و زن در ۹ کشور اروپایی کوشیدند رابطه میان سکته مغزی و مصرف مواد غذایی مانند گوشت قرمز، گوشت‌های فرآوری شده، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، غلات صبحانه، میوه و سبزیجات، حبوبات، آجیل‌ها و دانه ها، و نیز رژیم غذایی حاوی فیبر را کشف کنند.

 

دانشمندان مشاهده کردند افرادی که در وعده صبحانه ترکیب میوه، سبزیجات، مواد غذایی غنی از فیبر، شیر و پنیر مصرف می‌کنند خطر بروز سکته مغزی در آن‌ها کاهش می‌یابد. با این حال، مصرف تخم مرغ در وعده صبحانه یکی از عوامل دخیل در افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی بود.

گرچه این تحقیقات از ارتباط میان مصرف تخم مرغ و سکته مغزی خبر می‌دهد، اما بسیاری از دانشمندان در این یافته‌ها تشکیک می‌کنند. در حقیقت مطالعات دیگر ارتباط مستقیم میان مصرف تخم مرغ و بروز سکته مغزی را تایید نکرده است.

تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ خطر بروز سکته مغزی را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهد. این محققان از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۴ اقدام به بررسی بیش از ۲۷۶ هزار نفر کردند. شواهد نشان داد مصرف روزانه تخم مرغ خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

با این حال، شناسایی علائم سکته مغزی و اقدام مناسب برای جلوگیری از آسیب به بافت مغز ضروری است. ۵ علامت رایج بروز سکته مغزی شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- بی حسی و ضعف ناگهانی در یک طرف صورت

۲- ناتوانی ناگهانی در تکلم کردن و یا گیجی

۳- مشکلات بینایی ناگهانی در یک یا هر دو چشم

۴- از دست دادن تعادل، گیجی، و یا مشکل راه رفتن به طور ناگهانی

۵- سردرد ناگهانی و بدون علت

مرکز سلامت همگانی انگلیس می‌گوید می‌توان با داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، اجتناب از استعمال دخانیات، و عدم مصرف مشروبات الکلی به میزان زیادی خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش داد. تغییر سبک زندگی و ترک عادات اشتباه بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سکته مغزی است.

ارسال نظر