|
کدخبر: 214673

ویتامین های واجب برای دندان ها

کمبود برخی از ویتامین های مهم و ضروری در بدن می توانند باعث ایجاد مشکل برای دندان هایمان شوند. به همین دلیل باید آنها را به سطح مناسبی در بدن برسانید.

 خوشبختانه می توانید با انجام راهکار هایی دهان و دندان سالم تری داشته باشید. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، جزء عادات سالمی است که همیشه باید آن ها را رعایت کنید اما رساندن ویتامین ها و مواد معدنی لازم به بدن می تواند یک گزینه بسیار خوب برای سالم نگه داشتن دهان و دندان باشد. در این قسمت از بهداشت و سلامت ویتامین هایی را به شما معرفی می کنیم که برای سلامت دهان و دندان ضروری هستند.

ویتامین ویتامین آ در میوه هایی مثل هویج وجود دارد و باعث تقویت بینایی می شود اما مهم تر از همه به تولید بزاق کمک کرده و می تواند آلودگی های روی دهان و لثه را پاک کند و از دهان و دندان در برابر مواد غذایی اسیدی و باکتری های مضر مراقبت کند. ویتامین آ در میوه و سبزیجات از جمله هویج، پرتقال، فلفل دلمه ای، سیب زمینی شیرین، اسفناج، زرده تخم مرغ و ماهی وجود دارد.

با کلیک روی مطلب " افرادی که نیاز جدی به ویتامین A دارند " لیست کاملی از منابع این ویتامین را خواهید دید.

ویتامین های ب این گروه از ویتامین ها سوخت و ساز سلولی را کنترل می کنند و همچنین با مشکلاتی مثل سوزش دهان و التهاب مبارزه می کنند و التهاب لثه را بهبود می بخشند. مهم ترین ویتامین های ب، نیاسین و ریبوفلاوین هستند که در مواد غذایی مثل بادام، لبنیات، ماهی، گوشت قرمز و اسفناج وجود دارد.

ویتامین ث

پرتغال اولین چیزی است که هنگام فکر کردن به ویتامین ث به ذهن می رسد. این ویتامین به تقویت بافت های اتصالی در اطراف لثه ها کمک می کند. کمبود ویتامین ث عاملی برای شل شدن دندان، خونریزی لثه و خطر بیماری های پریودنتال است. ویتامین ث در میوه های مرکبات، بروکلی، لیمو، پرتقال، سیب زمینی و توت فرنگی وجود دارد.

در مطلب " مواد غذایی که خیلی بیشتراز پرتقال ویتامین c دارند "به منابع کمتر شناخته شده ی این ویتامین پرداخته ایم.

کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی بسیار مفید است که استخوان ها را تقویت می کند. 99 درصد همه کلسیم ها در بدن داخل استخوان و مخصوصاً دندان قرار گرفته اند. پس باید حتماً آن را در رژیم غذایی خود جای دهید تا دندان های سالمی داشته باشید. کلسیم در سبزیجات برگ دار ، محصولات لبنی بدون شکر و آجیل وجود دارد.

با مراجعه به مطلب " بهترین راه تامین کلسیم بدن بدون لبنیات " با خوردنی های که جزو لبنیات نیستند اما سرشار از کلسیم هستند را خواهید شناخت.

فسفر

فسفر همچنین به جذب کلسیم کمک می کند. کلسیم بدون فسفر، نمی تواند وظیفه خودش را برای سلامت دندان و لثه ها انجام دهد. خوشبختانه فسفر و کلسیم هر دو در محصولات لبنی وجود دارند و همچنین می توانید فسفر را از طریق گوشت قرمز، عدس، لوبیا، آجیل و غلات کامل به بدن برسانید. برای شناخت دیگر منابع فسفر ، کافیست سری به مطلب " اهمیت ، علائم و عوارض کمبود فسفر در بدن " بزنید.

ویتامین موجود در مواد غذایی

ویتامین دی

یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن ویتامین دی است که کلسیم و فسفر را نیز بهتر جذب می کند. ویتامین دی در محصولات لبنی و ماهی مخصوصاً ماهی سالمون و روغن ماهی وجود دارد. ویتامین دی را همچنین می توانید از طریق 15 دقیقه قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به بدن برسانید.

پیشنهاد می کنیم با مراجعه به " این خوردنی ها به بمب ویتامین D معروفند " منابع این ویتامین حیاتی و مهم بخصوص در این روزها را کامل بشناسید.

ویتامین e

ویتامین e آخرین ویتامینی است که در این مبحث به شما معرفی می کنیم و می تواند سلامت دهان و دندان شما را حفظ کند  زیرا با بیماری های پریودنتال مبارزه کرده، از التهابات داخل دهان جلوگیری می کند و همچنین یک آنتی اکسیدان بسیار مفید است. ویتامین e در آووکادو، ماهی، آجیل، دانه های گیاهی، روغن سبزیجات و گندم وجود دارد.

مطلب " خواص ویتامین E برای مبارزه با چروک پوست و سفیدی مو " به طور مفصل منابه این ویتامین پراهمیت را معرفی کرده است.

آهن

آهن، سطح گلبول های قرمز را به میزان سالم رسانده و به سلامت دندان کمک می کند و سیستم ایمنی را برای مبارزه با بیماری ها و عفونت ها تقویت می کند. برای جای دادن آهن در رژیم غذایی خود ، می توانید از غذا های دریایی، نان ارگانیک، سبزیجات برگ دار و گوشت قرمز استفاده کنید. منابع بیشتر آهن را به راحتی می توانید در مطلب " برای تامین آهن خون چی بخوریم؟ "  و " خوردنی های سرشار از آهن برای گیاهخواران " مشاهده فرمایید.

پتاسیم

پتاسیم برای سلامت دهان و دندان بسیار مفید است و از ضعیف شدن استخوان فک جلوگیری می کند. پتاسیم همچنین برای مشکلات انعقاد خون موثر عمل کرده و نقش مهمی در متوقف کردن خونریزی های لثه دارد. مواد غذایی مثل قارچ، سبزی، ماست و دیگر محصولات لبنی، موز و آووکادو حاوی پتاسیم هستند. اگر حس می کنید بدن تان نیاز به پتاسیم بیشتر دارد بهتر است منابع آن را در مطلب " خوراکی هایی که معدن پتاسیم هستند " بهتر و بیشتر بشناسید.

فلوراید

اگر می خواهید از ایجاد پلاک دندانی جلوگیری کنید، حتما باید در رژیم غذایی خود فلوراید جا دهید . فلوراید مانع از پوسیدگی دندان می شود و بهترین شوینده دهانی است. نوشیدن آب، چای سیاه و خوردن غذاهای دریایی مانند یک فلوراید در دهان شما عمل می کند.

ید

میزان ید در بدن بسیار کم است. ید در کنار فسفر و ویتامین دی به جذب کلسیم کمک می کند. همچنین باعث می شود که غده های تیروئید سوخت و ساز و سلامت بدن را بهتر کنترل کنند. ید در غذاهای دریایی و سیر وجود دارد. در مطلب " مواد غذایی مفید برای جلوگیری از اختلالات تیروئید " به منابع بیشتری از ید پرداخته ایم.

زینک

زینک به طور طبیعی در بزاق وجود دارد، با پلاک ها و باکتری های موجود در دهان مبارزه می کند. از پوسیدگی دندان و بیماری لثه نیز پیشگیری می کند. زینک در آجیل های درختی، شکلات تلخ و سبزی وجود دارد. برای شناخت هرچه بیشتر منابع زینک کافیست سری به مطلب " نشانه ای خطرناک که کمبود زینک را هشدار می دهد " بزنید.

ارسال نظر