|
کدخبر: 311042 شبنم درخشان

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس مرکز ازدواج دانشجویان دانشگاه تهران

با هوش مصنوعی شریک زندگی خود را خواهید یافت

در مرکز ازدواج دانشجویی با سامانه همسان گزینی زمان شروع فرایند ثبت‌نام تا وقوع ازدواج مشاوره خواهند گرفت. در این سامانه از هوش مصنوعی برای معرفی متقاضیان به یکدیگر استفاده می‌شود.

اجتماعی با هوش مصنوعی شریک زندگی خود را خواهید یافت

روز دوم آبان ماه مرکز ازدواج دانشجویی تهران به دست حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی و با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و جمعی از دانشگاهیان افتتاح شد. این مرکز اولین مرکز دانشگاهی در حوزه قانون جوانی جمعیت  است. جوانان دانشجو در این مرکز می‌توانند با ارائه اطلاعات خود برای یافتن شریک مناسب زندگی اقدام نمایند. گفته می‌شود این مرکز تاکنون ۳۰۰ جوان دانشجو را به خانه بخت فرستاده است.

IMG_20231024_121829

از خدمات این مرکز داشتن سامانه همسان گزینی است که  از زمان شروع فرایند ثبت‌نام در سامانه تا وقوع ازدواج مشاوره و ارتباط با کارشناسان در برنامه این سامانه خواهد بود. در این سامانه از هوش مصنوعی جهت معرفی متقاضیان به یکدیگر استفاده می‌شود. زوجین تا ۵ سال بعد از ازدواج می‌توانند از خدمات مشاوره مرکز استفاده کنند. تمامی اطلاعات کاربران به‌صورت محرمانه در این سامانه حفظ خواهد شد. جشنواره ملی زوج مانا و دردانه از طرح‌های آتی این مرکز برای زوجین موفق در زندگی و ازدواج است.

حمزه منصوری، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در دانشگاه تهران و رئیس مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان درباره اهداف و خدمات مرکز ازدواج گفت: این مرکز با ۳ راهبرد اصلی تأسیس‌شده است. ابتدا  تشویق و ترغیب به ازدواج دانشجویان و راهبرد دوم آن تسهیل ازدواج است.  از بابت انتخاب، کارگاه‌های آموزشی و  برای حمایت مالی و خیرین مساعدت خواهد شد. موضوع سوم تحکیم خانواده است که کارگاه‌های مهارتی شامل کارگاه‌های ارتباط زوجین و تربیت فرزند در راستای فعالیت دانشگاه انجام خواهد گرفت. ارکان مختلفی به دنبال تأسیس این مرکز مدنظر که یک رکن آن آموزش و مهارت افزایی است.

منصوری تاکید کرد: رکن دوم مشاوره فردی و خانواده است. رکن سوم آن‌ که مهم‌ترین رکن، همسان گزینی است که با استفاده از سامانه همرسا و یکپارچه و ملی است. در تمام دانشگاه‌ها موجود است و دانشجویانی که شناسایی‌ شده‌اند را به همدیگر معرفی می‌کند. این اتفاق از طریق هوش مصنوعی رخ می‌دهد. بعد از معرفی هوش مصنوعی یک مشاور ان را تائید می‌کند و درصورتی‌که تائید شد و افراد هم خودشان تمایل داشتند دو نفر به همدیگر معرفی می‌شوند.

IMG_20231024_134842

وی ادامه داد: در پایلوت این کار ۱۱ هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده‌اند که ۳۰۰ ازدواج شکل گرفته است. اولین مرکز بزرگ دانشگاهی که افتتاح شد در حال حاضر همین مرکز است. تابه‌حال این طرح به‌صورت سامانه فعالیت می‌کرد و مرکزی به‌صورت فیزیکی وجود نداشت.

معاون فرهنگی نهاد رهبری اضافه کرد: امور مربوط به واسطین و امور مربوط به تسهیل گری و امور مربوط به مشاورین در کنار سه محور اصلی قرار می‌گیرد. مدیریت از طریق ستاد خانواده و جوانی جمعیت دانشگاه تهران است و خدماتی به سایر دانشگاه‌ها در حول‌وحوش حوزه خود ارائه خواهد داد که مهارت‌ها و کارگاه‌های مهارتی مختلفی تشکیل خواهند داد. در این حالت  مهارت را برای انتخاب درست و صحیح دانشجویان افزایش خواهد داد. خدمات این مرکز هم در قبل از ازدواج یعنی مرحله انتخاب و هم مرحله ارتباط زوجین و هم مرحله تربیت فرزندان خواهد بود.

منصوری بیان کرد: در سامانه ملی محدودیت برای دانشجویان وجود نخواهد داشت چون سامانه به‌صورت ملی است ولی در اینکه در کدام دانشگاه مشاوره انجام گیرد ممکن است حق انتخاب محدود شود. تمامی خدمات این مرکز در اختیار دانشگاهیان کشور خواهد بود و این خدمات کاملاً رایگان ارائه خواهد شد.

همسان-گزینی

وی در خصوص نیروهایی که در این مرکز به‌عنوان مشاوره در حالت خدمات‌دهی هستند گفت: این نیروها از دانشگاهیان هستند ولی از مشاورین و متخصصین نامی و مطرح که هم‌اکنون در سراسر کشور وجود دارند به‌صورت پاره‌وقت در این مرکز استفاده خواهیم کرد.

در پایان منصوری بیان کرد: در آینده تلاش خواهیم کرد تا به‌ غیر از همسان گزینی بحث تسهیل ازدواج را گسترش دهیم. خوابگاه‌های متأهلی توسعه خواهد یافت. به‌زودی ۵۰۰ واحد آن کلنگ خواهد خورد. در خصوص وام‌های دانشجویی و تسهیلات برای دانشجویانی که فرزند دارند طرح افزایش سنوات، سطح کاردانشجویی و تسهیلاتی خواهیم داشت که به تسهیل ازدواج دانشجویی کمک‌کننده باشد ضمناً این تسهیلات بعد از دوره تحصیل بازپرداخت خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها