|
کدخبر: 310592 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز

راهکارهای مطالبه خسارت از بیمه / در چه تصادف‌هایی نیاز به کروکی است؟

در اکثر تصادفات از کروکی سازشی استفاده می‌شود. اگر افسر راهنمایی و رانندگی تشخیص دهد که میزان خسارات وارد، در حد تعهدات مالی بیمه است، اقدام به ترسیم کروکی سازشی می‌کند.

بانک و بیمه راهکارهای مطالبه خسارت از بیمه / در چه تصادف‌هایی نیاز به کروکی است؟

تصادف تجربه بد برای همه است اما بیمه خسارت‌های مالی این تجربه بد را کاهش می‌دهد. برای دریافت خسارت از بیمه باید کروکی تصادف ترسیم شود.  کروکی تصادفات دونوع است که شامل کروکی سازشی و کروکی غیر سازشی می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا با انواع کروکی‌ها آشنا شوید و اطلاعات بیشتری پیرامون کروکی در تصادفات به شما بدهیم.

کروکی سازشی

در اکثر تصادفات از کروکی سازشی استفاده می‌شود. اگر افسر راهنمایی و رانندگی تشخیص دهد که میزان خسارات وارد، در حد  تعهدات مالی بیمه است، اقدام به ترسیم کروکی سازشی می‌کند. در واقع، این کروکی گزارشی یک صفحه‌ای است که در آن همه‌ی مشخصات راننده مقصر و زیان دیده به همراه شرح وقوع حادثه درج می‌شود. کروکی سازشی مدرک مهمی است که در زمان مراجعه به دفاتر بیمه شخص ثالث برای دریافت خسارت باید به همراه داشته باشید. شرایط متعددی می‌‎تواند منجر به رسم کروکی سازشی شود.

کروکی غیرسازشی‌

این نوع کروکی دارای ۲ صفحه پشت و رو است که در صفحه اول گزارشی مفصل و کامل در مورد محل حادثه و نحوه وقوع آن گزارش داده می‌شود. این گزارش شامل وضعیت خودروها، عابران و مشخصات رانندگان خواهد بود. در صفحه بعدی نیز گزارش کاملی از مشخصات افسر راهنمایی و رانندگی و شرح وقوع حادثه درج خواهد شد تا با سندیت کامل مناقشات حل و فصل شوند. برای دریافت خسارت بیمه بدنه با کروکی (برای خسارات بیشتر از ۳۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲) از این کروکی استفاده میشود.

لطفاً توجه داشته باشید، افسری که کروکی می‌کشد وظیفه دارد هریک از اشکال رسم شده را شماره گذاری کرده و با درج هر شماره در صفحه مورد نظر توضیحات لازم را شرح داده‌ باشد. به این ترتیب، طرفین تصادف، شرکت بیمه و مقامات قضایی ابهامی در آن کروکی نخواهند داشت. علاوه‌ بر این، باید شرح دقیق حادثه با جزئیات کامل و علل رخداد، در پشت برگه نوشته شود.

کروکی2

درچه تصادف‌هایی نیاز به کروکی است؟

تقریبا همه‌ی ما حین رانندگی تصادف را تجربه کرده‌ایم، حال چه تصادفات سنگین و چه سبک. حتی در جریان تصادفات با برخی مشکلات بدنه خودرو از جمله فرو رفتگی ماشین، خسارات مالی و جانی نیز برخورده‌ایم. در این شرایط برای مطالبه خسارت از شرکت‌های بیمه، باید کروکی تصادف را با خود به همراه داشته باشید. در این بخش از گزارش به مواردی که شما نیاز به کروکی دارید؛ اشاره می‌کنیم.

اگر یکی از خودروهای طرفین تصادف خودروی نظامی باشد.

زمانی که تصادف بین چند وسیله نقلیه ( سه وسیله نقلیه و یا بیشتر از سه وسیله نقلیه ) اتفاق بیافتد و  یکی از خودروهای طرفین خودروی سنگین ( کامیون ، اتوبوس، مینی بوس ) ۷ تن به بالا باشد؛ نیاز به کروکی داریم.

هرگاه علت تصادف حرکت با دنده عقب باشد.

زمانی که  یکی از طرفین حادثه و تصادف فاقد بیمه نامه شخص ثالث باشد.

موقعی که یکی از طرفین تصادف فاقد گواهینامه رانندگی باشد و هرگاه یکی از طرفین تصادف ساکن محل بروز حادثه نبوده مسافر یا میهمان آن استان که در این صورت بستگی به خود مسافر دارد که کروکی بخواهد یا خیر.

در صورتی که میزان خسارت وارده بیش از میزان تعهد بیمه نامه مقصر باشد بایستی کروکی غیر سازشی درخواست داد.

هرگاه علت تصادف عبور از چراغ قرمز باشد، بررسی حق تقدم در  اینجا مورد اهمیت است.

زمانی که تصادف به‌علت برخورد با شی ثابت مانند تیر چراغ برق جدول گارد ریل و... باشد که نیاز به تصویر وضعیت برخورد وجود دارد. هرگاه تصادف بصورت جلو به جلو اصطلاحا شاخ به شاخ باشد.

مواقعی که یکی از طرفین حادثه موتور سیکلت باشد یا یدک طرف موتور سیکلت باشد.

زمای که یکی از خود طرفین یا سرنشینان مجروح یا فوت شود یعنی خسارت جنبه جرم پیدا کند.

چنانچه یکی از طرفین به نظر کارشناس اعتراض داشته باشد کروکی غیر سازشی ترسیم می‌شود.

در تصادفات چند مرحله ای ( هرگاه وسیله ای بعد از برخورد با وسیله دیگر به خارج از سطح پرتاب شود و یا جدول و درخت و تیر برق و ... برخورد نموده باشد) مورد اخر نیز تصادف در صورت نامعلوم است در این حالت باید کروکی تهیه شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها