|
کدخبر: 260898

روانشناس بالینی در گفت و گو با گسترش نیوز اظهار کرد؛

سن طلاق به دهه ۸۰ رسید/ از هر پنج ازدواج یک جدایی

دکتر ناهید دیناروند، روانشناس بالینی، در گفت و گو با گسترش نیوز اظهار کرد: طبق آمار رسمی، از هر ۵ ازدواج، یک مورد به طلاق منجر می شود.

اجتماعی سن طلاق به دهه ۸۰ رسید/ از هر پنج ازدواج یک جدایی

دهه هشتادی ها این بار در ازدواج و جدایی از دهه هفتادی ها پیشی گرفتند، ازدواج زود هنگام و به دنبال آن زندگی نافرجامی که باعث به وجودآمدن آسیب های اجتماعی جدیدی شده تا کمی دهه هشتادی ها را به بلوغ فکری برساند.

ناهید دیناروند، روانشناس بالینی، در رابطه با این موضوع به گسترش‌نیوز می گوید: افرادی که در ابتدایی جوانی ازدواج می‌کنند، بیش تر از سایرین  در معرض طلاق قرار می‌گیرند. اگرچه  ازدواج با همکلاسی دوران مدرسه خوب به نظر می رسد.  اما واقعیت امرنشان می‌دهد معمولا ازدواج در سنین بیست و پنج سال به بالا، از پایداری و دوام بیشتری برخوردار است.

اعتیاد عامل موثر بر طلاق

وی  ادامه داد: اعتیاد از دیگر دلایل طلاق، به شمار می‌آید. البته بتاید در نظر داشت این مساله در اغلب موارد، به‌تنهایی برای زندگی مشترک مشکل‌ساز نیست، اما عوارض مخرب آن می‌تواند  بر زندگی مشترک تاثیرگذار باشد و حتی کار به جدایی بیانجامد. اماجالب است بدانید که دو نوع زندگی با معتادان وجود دارد ؛ گاهی افراد توانایی  دارند که در کنار همسر معتاد خود زندگی کنند و او را از نظر عاطفی حمایت کنند.  اما گاهی عده ای هم  به خاطر سلامت روحی خودشان هم که شده طلاق می‌گیرند.

دیناروند توضیح داد: یکی دیگر از عوامل طلاق، دخالت بی دلیل اطرافیان است.  دختر و پسری که  تصمیم به ازدواج می گیرند، باید از زیر چتر حمایتی خانواده‌ بیرون بیایند و مستقل شوند. وابستگی به خانواده، دلیل ایجاد اختلاف در بین زوج ها و در ادامه به طلاق ختم می شود.

او با بیان اینکه ازدواج در سن نوجوانی امری خطاست اضافه کرد: پیامدهای ازدواج زود هنگام، افزایش دختران مطلقه و آسیب‌ های روحی و روانی است. ازدواج در سن کم ، قطعا بدون برنامه‌ریزی و تحقیق انجام می‌شود.

ناهید-دیناروند

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل طلاق در بین متولدین این دهه، عدم تجربه در زندگی اجتماعی است. دختران و پسران نوجوان قبل از کسب تجربیات زندگی، به دنبال رهایی از قید و بند خانواده به ازدواج زود هنگام روی می‌آورند. نداشتن تجربه زندگی در محیط‌های اجتماعی، تحمل کم در مقابل مشکلات، خیلی زود آنها را ناکام می‌کند و در نهایت ازدواج منجر به طلاق زود هنگام خواهد شد. این موضوع در میان دخترانی که احساس تسلط و کنترل از سوی خانواده‌ را دارند، اتفاق می‌افتد و بعد از ازدواج متوجه می‌شوند که دست به چه اقدام اشتباهی زده اند.

هر ۵ ازدواج یک مورد طلاق

وی عنوان کرد:  از هر ۵ ازدواجی که صورت می‌گیرد، یک ازدواج منجر به طلاق می‌شود که این آمار جالب نیست.  لازم به ذکر است که ، متولدین دهه هشتاد، به این آمار اضافه شده اند. طلاق در بین متولدین این دهه رو به افزایش است. آموزش مهارت‌های ۱۰ گانه زندگی، به پیشگیری از طلاق کمک می کند. البته مدیریت زمان، کنترل خشم، عدم گذشت و عدم مسولیت پذیری، از مهم‌ترین مهارت‌های ۱۰گانه‌ای هستند که متولدین دهه هشتاد قبل از ازدواج باید به آن توجه کنند.

این روانشناس در ادامه اظهار کرد: نکته دیگر در مورد این گروه از نوجوانان، عدم استقلال مالی نسبت به خانواده و همسرشان است. اگرچه بخش قابل توجهی از این جوانان شاغل و موفق هستند اما روند کلی استقلال مالی این گروه فاصله زیادی با نسل‌های گذشته دارد. بسیاری از پسران این گروه سنی با پول والدین مراسم ازدواج را برگزار می کنند و توان به‌ دوش‌کشیدن بار هزینه‌های زندگی و نیازهای همسر، بدون کمک مالی والدین را ندارند. به عبارتی خرج زندگی شان را والدین باید بپردازند، در این شرایط اگر  همسر ، درخواست‌های جدید و با هزینه‌های قابل توجه داشته باشد و مرد نتواند تامین کند، منجر به اختلاف و تنش بین زن و مرد و در نتیجه طلاق خواهد شد.

وی در خاتمه فقر را عامل دیگر طلاق دانست و گفت: فقر یکی از شاخص‌هایی است که بیشتر از هر دلیل دیگری خطر طلاق را افزایش می‌دهد. زوج‌هایی که در زندگی بدهی‌های سنگین بالا می‌آورند ازدواج‌شان به شکست نزدیک‌تر می‌شود. به‌طورکلی بین مادیات و شادی رابطه‌ی مستقیم وجود دارد. زن و شوهرهایی که مدام روی این موضوع تمرکز دارند که چه چیز بخرند و برای خرید چه چیزهایی باید صبر کنند، نسبت به کسانی که مشکلات مالی چندانی ندارند کمتر احساس شادی می‌کنند. متأسفانه برای افرادی که با فشار مالی قابل توجهی روبه‌رو هستند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها