|
کدخبر: 260825

اظهارات نوری درباره تاثیر اجرای رتبه بندی فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش گفت: قول می‌دهیم مواردی که نیاز به حذف دارد، شناسایی و موارد کاربردی مانند: مهارت‌آموزی، تقویت هویت ملی، قانون و نظم پذیری در برنامه درسی لحاظ شود.

آموزشی اظهارات نوری درباره تاثیر اجرای رتبه بندی فرهنگیان

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: همه ساله مقام معظم رهبری نظام تعلیم و تربیت را مورد عنایت خود قرار داده و فرمایشات راهبردی کلانی ارائه می‌دهند.

وی افزود: مقام معظم رهبری معلمان را پیشران تمدن نوین اسلامی و شکوفایی اسلامی اعلام کردند و مصادیق را نیز اعلام کردند و تربیت نسل آینده را منوط به معلمان و نظام تعلیم و تربیت دانستند.

نوری با اشاره به اینکه در راهبردهای کلان اجرایی، مقام معظم رهبری به اجرای سند تحول آموزش و پرورش اشاره کردند، گفت: با گذشت ۱۰ سال از تصویب سند، ایشان از نحوه اجرای آن ابراز نارضایتی کردند، زیرا شاخصه‌های آن به شاخص های قابل سنجش تبدیل نشده است. ایشان در مورد تربیت معلم فرمودند که تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش و کیفیت تربیت معلم باید بهبود پیدا کند. مقام معظم رهبری تشکر ویژه‌ای از معلمان داشتند که در دوران کرونا به خوبی عمل کردند.

 

 پذیرش دانشگاه فرهنگیان ۲۵ هزار نفر بیشتر می‌شود

وی ادامه داد: ایشان در مورد تعداد بازنشستگان و ورود کم نیروی انسانی به آموزش و پرورش ابراز نگرانی کردند و برای رفع این دغدغه، در سال جاری ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر از طریق آزمون استخدامی وارد آموزش و پرورش خواهند شد و در توافق با وزارت علوم ۲۵ هزار نفر به سهمیه‌های دانشگاه فرهنگیان اضافه خواهد شد تا بخشی از کمبود معلم ترمیم شود. البته بخشی از این کمبودها، از ۱۰ سال پیش آغاز شده است که دانشگاه فرهنگیان با ۶۴ پردیس و ۳۰ واحد اقماری، فقط ۳۴۰۰ دانشجو پذیرش کرده است و ما برای سال تحصیلی جدید این ظرفیت را به ۵۰ هزار نفر می رسانیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رهبر انقلاب در مورد کارهای کیفی که در دانشگاه فرهنگیان باید انجام شود، فرمایشاتی داشتند، اظهار کرد: نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان باید افزایش یابد و در توافق با وزارت علوم مقرر شده است تا این کار انجام شود. ایشان در مورد مسائل معیشتی و حقوق معلمان و پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی هم توصیه‌هایی فرمودند که با همکاری دولت لحاظ خواهد شد.

نوری با اشاره به قانون رتبه‌بندی معلمان که در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: قانون رتبه‌بندی به افزایش کیفیت آموزش و پرورش منجر خواهد شد و رتبه‌بندی علاوه بر افزایش کیفیت به بهبود معیشت معلمان نیز کمک خواهد کرد که اکنون در مرحله بررسی آیین‌نامه اجرایی است.

وی درباره نحوه اجرای سند تحول، اظهار کرد: باید شاخص‌های کمی برای سند تحول داشته باشیم. سند تحول ۱۳۱ راهکار در ذیل ۲۳ هدف عملیاتی دارد که برای این راهکارها باید شاخص های کمی به دست بیاوریم و اکنون قرارگاهی برای اجرای سند تحول تاسیس کرده‌ایم، اما باید اجرای سند را در مدرسه مشاهده نماییم. برای اجرای سند تحول، باید گفتمان‌سازی شود که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با صدا و سیما امضا شده تا اجرای سند تحول به دغدغه‌ای در جامعه تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش در مورد زیرساخت‌هایی که در دوره کرونا و برای آموزش مجازی مهیا شده است، اظهار کرد: نظام آموزشی در دوران کرونا نباید مدت طولانی تعطیل می‌شد و در تابستان امسال برای عقب‌ماندگی‌هایی که ناشی از تعطیلی مدارس در دوره کرونا اتفاق افتاده است کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان برگزار خواهیم کرد و در آینده نیز بخش عمده‌ای از فعالیت‌های فوق برنامه و تکالیف درسی می‌تواند در بستر شبکه شاد انجام شود. البته دانش‌آموزان هم اکنون نیز از شبکه شاد برای تقویت درس‌هایشان استفاده می‌کنند.

نوری در مورد استفاده از رتبه‌های برتر کنکور در آموزش و پرورش اظهار کرد: علاقه‌مندیم تا رتبه‌های برتر کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و برای ترغیب ورود نخبگان به آموزش و پرورش مقرر شده تا این افراد به جای پنج سال اولین رتبه خود را ظرف سه سال بگیرند. افراد نخبه در حرکت جامعه و آموزش و پرورش به سمت یک جامعه دانش‌بنیان کمک بیشتری خواهند کرد.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به این که مدارس در سال‌های گذشته از نبود بودجه برای کیفی‌سازی رنج می بردند، اظهار کرد: بودجه آموزش و پرورش در سال جاری نسبت به بودجه عمومی کشور رشد خوبی داشته است و این موضوع باعث می شود تا بتوانیم کیفیت مدارس دولتی را افزایش دهیم و دانش‌آموزان ما بتوانند برآیند آموزشی بهتری داشته باشند.

 وزیر آموزش و پرورش در مورد فرمایش مقام معظم رهبری در مورد حذف بخش‌هایی از برنامه درسی که برای دانش‌آموزان اثربخش نیست، اظهار کرد: کتاب های درسی برای سال تحصیلی آینده چاپ شده است، اما قول می دهیم مواردی که نیاز به حذف دارد، شناسایی و موارد کاربردی مانند: مهارت‌آموزی، تقویت هویت ملی، قانون و نظم‌پذیری در برنامه درسی لحاظ شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر