|
کدخبر: 260507

یک جامعه شناس در گفت وگو با گسترش نیوز عنوان کرد؛

آمار عجیب از درگیری های روزانه در تهران/ کلاس‌های کنترل خشم برگزار شود

امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس درمورد افزایش خشونت در جامعه و راه های پیشگیری از آسیب اجتماعی به گسترش نیوز گفت: روزانه ۳۰۰ مورد درگیری در تهران اتفاق می‌افتد که ناشی از خشونت در سطح جامعه است که بیشتر این درگیری‌ها از یک تصادف کوچک آغاز شده و به درگیری‌های بزرگ ختم می‌شود. این مدل از درگیری‌ها باعث ایجاد نا امنی در جامعه می‌شود.

اجتماعی آمار عجیب از درگیری های روزانه در تهران/ کلاس‌های کنترل خشم برگزار شود

این روز‌ها خشونت در جامعه به امری عادی و طبیعی تبدیل شده است و هرکجای این شهر که قدم می گذاریم شاهد درگیری‌های کلامی و فیزیکی در بین شهروندان هستیم. بیشتر این درگیری‌ها در بین رانندگان قابل مشاهده است. در مترو و اتوبوس هم به راحتی می‌توانیم شاهد خشونت در بین مسافران باشیم. تمامی انسان‌ها از هر فرهنگی که باشند، چه مرد باشند و چه زن، چه پیر باشند و چه جوان، همگی این احساس خشم را تجربه می‌کنند.

امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس، درباره افزایش خشونت در جامعه به گسترش نیوز می‌گوید: عدم وجود قوانین محکم و کارآمد، یکی از عواملی است که در جامعه، باعث تشدید خشونت می‌شود. کسانی که این خشونت را اعمال می‌کنند، تا چه میزان مورد مجازات قرار می‌گیرند؟ اگر مجازات محکم و سختی برای آنها در نظر گرفته شود، قطعا شاهد کاهشی شدن خشونت در جامعه خواهیم بود.

حریرچی ادامه داد: خشونت از خانواده شروع می‌شود و ثاتیرات خود را در جامعه نشان می دهد. به عنوان مثال  والدینی که به راحتی توهین، تحقیر و فحاشی می‌کنند، در واقع کودک خود را نیز مورد خشونت کلامی قرار می‌دهند.  این کودکان نسبت به سایر همسالان خود بیشتر دچار افسردگی، اضطراب و مشکلات شخصیتی می‌شوند.‌

وی افزود: زمانی که پدر یا مادری فرزند خود را مورد خشونت کلامی یا فیزیکی قرار می دهد اثرات آن در نسل های بعد باقی می ماند به طوری که  مساله گردش خشونت مطرح می‌شود. البته باید در نظر داشت که تفاوتی ندارد کودک یا یکی دیگر از اعضای خانواده قربانی خشونت باشند. زیرا این گردش خشونت از نسلی به نسل دیگر ادامه دارد و به این ترتیب پایانی برای آن وجود ندارد.

روزانه ۳۰۰ مورد درگیری در تهران

حریرچی عنوان کرد: روزانه ۳۰۰ مورد درگیری در تهران اتفاق می‌افتد که ناشی از خشونت در سطح جامعه است. بیشتر این درگیری‌ها از یک تصادف کوچک آغاز شده و به درگیری‌های بزرگ ختم می‌شود. این مدل از درگیری‌ها و خشونت‌ها در سطح جامعه، باعث ایجاد نا امنی می‌شود.

وی اضافه کرد: کسانی که در جامعه اعمال خشونت  می‌کنند، تا چه میزان مورد مجازات قرار می‌گیرند؟ برای مثال، دختری که به هر دلیلی توسط پدرش به قتل می‌رسد، چه مجازاتی برای چنین معضلی درنظر گرفته می‌شود؟ این افراد در پناه قانون ضعیفی که برای اینگونه از جرایم وجود دارد، از زیر بار مجازات فرار می‌کنند.

 

امیر-حریر

 

این جامعه شناس اضافه کرد: ارتکاب به قتل‌های ناموسی همیشه وجود داشته ولی در سال‌های اخیر به دلیل گسترش فضای مجازی و اطلاع رسانی، بیشتر آشکا رشده است. تعداد دختران و زنان جوان کم نیست،  زنان و دختران جوانی که به دلایل اشتباه و یا گاهی صحیح، توسط شوهر، پدر و یا برادر خود به قتل می‌رسند. چنین افرادی که دست به قتل ناموس خود می‌زنند، می‌گویند بی‌آبرویی را نداشتند و باید چنین کاری را انجام می‌دادند.

آموزش مهارت‌های زندگی برای پیشگیری از خشونت

حریرچی با اشاره به اینکه  آموزش مهارت‌های زندگی را در پیشگیری از گسترش خشونت در جامعه لازم است اضافه کرد: آموزش مهارت‌های زندگی می‌تواند نقش مؤثری در کاهش این آسیبهای اجتماعی داشته باشد و لذا برگزاری کلاس‌های آموزشی کنترل خشم  نیز می‌تواند از پیامدها و عوارض این پدیده پیشگیری نماید.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: پس از خانواده که نقش مهمی در پیشگیری از خشونت در جامعه دارد، مدرسه هم در عدم تشدید این آسیب اجتماعی نقش مهمی دارد. برای مثال، دانش آموزی که در مدرسه مورد تنبه معلم قرار می‌گیرد، باعث آموزش خشونت در بین دانش آموزان می‌شود که همین امر باعث ترویج خشونت در جامعه می‌شود.

این جامعه شناس افزود: به غیر از خشونت‌ فیزیکی که ما شاهد تشدید آن در جامعه هستیم، می توان از خشونت کلامی و خشونت عاطفی نام برد که بدترین نوع خشونت است که طلاق عاطفی یکی از خطرناک ترین انواع خشونت است.

وی اضافه کرد: نمونه بارز خشونت کلامی را می‌توان در مترو و بین رانندگان و در کل، در مراکز تجمع شهری مشاهده کرد که مردم به چه راحتی از خود بی‌خود می‌شوند و اقدام به اهانت و تهدید  یکدیگر می‌کنند. موضوعی که بار حقوقی سنگینی با خود به همراه دارد اما به دلیل عدم وجود آگاهی در بین مردم به هر شکل ممکن، بر سر زبان می‌آید.

او در پایان صحبت هایش به راهکار‌های پیشگیری از خشم اشاره کرد و گفت: برای کاهش خشونت، تاثیر رسانه و آموزه‌های آموزش و پرورش را چه در زمینه افزایش مهارت‌های اجتماعی افراد و چه در زمینه آشنا شدن آنها با حق و حقوق قانونی خود نباید نادیده گرفت.بهبود شرایط اقتصادی و همچنین تقسیم عادلانه ثروت و آموزش‌های مهارت زندگی، می‌تواند در پیشگیری و همچنین ترویج خشم در جامعه نقش مهمی داشته باشد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها